Jump to content

Scand Baltic, erfaringer?


sharko

Recommended Posts

Finnes det noen tilsvarende da?

Nidelv 28 kanskje ?

 

Tenker du brukt eller nytt?

 

Det er mye båt som er trykket sammen på 29 fot skrog. Riktignok "ekte fot". Mye båt for pengene. Scand kvalitet er vel sånn omtrent midt på treet vil jeg tro. Har hørt om de som hater det og de som elsker det :wink:

 

Ulempen for alle andre er svære hekkbølger

Link to post

Tenker du på ny eller brukt båt, og i hvilket prisområde/modell?

 

Jeg husker ikke når Scand bygget om rorsystemet på Balticen sin. Jeg hadde en Atlantic 2000 modell som ble levert med ror montert under båten og 340 HK Yanmar motor. Dette ga mye støy i skroget. Roret ble bygd om til aktermontering og båten fremstod nesten som en ny båt med mindre støy og større toppfart (tror vi fikk 2 - 3 knops fartsøking på økonomifart ca 2800 RPM). Etter dette begynte Scand å levere både Baltic og Atlantic med aktermontert ror. Forutsatt at du velger Baltic anbefaler jeg sterkt en med aktermontert ror og Yanmar 290 HK. Da får du en båt du og familien kan kose dere med i mange år. Etter noen år med Baltic gikk vi over til Scand Atlantic. Her er alt dimensjonert større og det er en båt det er lettere å bevege seg i og ikke minst å oppholde seg i ved dårlig vær. Dette var en fantastisk båt - eneste ulempe var noe vansker med styrbord manøvrering omkring båtens midtpunkt i kombinasjon med akterover og fremover motorkraft uten bruk av baugpropell. Vi hadde Atlantic med hardtopp og dette syntes vi ga mer lun vår og høstsesong. Balticen var åpen med kalesje. Dette ga endel vanninntregning fra bølger i stor sjø. Begge Scandbåtene har skrog som beveger seg godt i sjøen. Jeg ville nok også ha vurdert nyere modeller av Marex. Saga gar også sine store tilhengere. Jeg synes at Bavaria har mange fine løsninger i sitt modellsortiment. Jeg ville ha brukt høsten til å valse rundt omkring og betrakte forskjellige modeller. Scandbåtene har vel holdt et (kunstig) høyt prisnivå på sine modeller. Hekkbølgene til Balticen er godt kjent, noe som bl.a. beror på undermotorisering og toppfart på 15 - 17 knop. Når den planer i 18 knop + avtar hekkbølgen. En Yanmar 290 HK gir deg forhåpentligvis bekymringsfri seilas. Den flyter flott i 21 knop.

Link to post

Jeg har hatt Scand Baltic.

 

Det er en kjepebra og praktisk båt med mye plass. Hadde den med rund salong i piggen og kjøkken "ute". Jeg synes den løsningen er meget bra. Ikke matos inne og to stikkøyer.

 

Det plaget meg litt at det er en skarp kant/renne i skroget i vannlinjen på sidene akter. Kanten ga en forholdsvis kraftig klukkelyd ved liten krusning på vannet. I akterkabinen høres dette godt, men man venner seg delvis til det.

 

For å bruke senga i akerkabin bør du ikke være mer en 1,85m lang og kona ca.<178 lang.

 

Sofa og skyvedørsløsningen til akterkabin var OK, men det kreves disiplin om du ikke tillater at pasasjerer tråkker i seteputene når de skal opp på dolbordet. Løste dette ved å la "skyvedøra halvt åpen til vanlig.

 

Ellers en meget praktisk og god båt. Et godt valg.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Fordeler med Scand Baltic?

Flott båt, men ikke kjøp en med mindre enn 180hk

Ulemper Scand Baltic?

Populær båt som prises for høyt i forhold til verdien

Er det kjente feilen må passe på?

En del av båtene plages med septik lukt(slangene må skiftes). Vær oppmerksom på at det på -80-tallet var flere kvaliteter på skroget....jeg husker ikke når de svake skrogene ble støpt, men kanskje noen andre her kan hjelpe til med årgangene... Noen båter er levert med 180hk BMW, disse hadde for liten oljekjøler, tror BMW skiftet på garantien, men her kan det være motorer som har vært kjørt nesten i hjel før skiftet ble gjort(vær obs!)

Hvilke tilsvarende båttyper anbefales?

Jeg endte opp med Fjord 880 AC (mer båt for pengene og de fleste har en uslitelig motor fra Sabb, 2728T)

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Scnad er flott!

God plass og et nydelig utseende. Alternativt er Master 820 et godt valg.

 

Den gangen jeg vurderte og prøvekjørte begge to, falt valget på Masteren. Det var pga. plassen inni. Den blir kalt "romskipet" av båtpressen.

masterinside.jpg

 

Båten er "takknemlig" å ruste opp/bygge om:

dscf0031.jpg

 

Jeg har ikke denne båten nå lenger, men har fantastisk gode minner fra den:

1040495_img.jpg

 

Kan anbefales som et brukbart alternativ til Scand. Men helst med en god motor fra 180 hk. og opp.

Link to post

Synes Masteren er flott, men du verden så vanskelig å entre badeplatformen uten å åpne kalesjen bak....akkurat som Tresfjord 29.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har baltic 2006 med yanmar 290 hk. Er veldig godt fornøyd med Balticen. Får mye plass sammenliknet med andre båter.

Jeg har skrudd av sitteputa i skyvedøra til akterkabinen og den kan da stå i full åpning og du tråkker ikke i setet inn og ut. Hvis man skal sitte i setet er det bare å legge i puta. Jeg er 1,90 høy og det er ikke problem i akterkabinen, men jeg fikk senket gulvet 3 cm ved pentry og da har jeg full ståhøyde. Har fått god service fra Scand. I sommer var de på rundtur for å sjekke om en kran på motor var av riktig type. Kjempe bra oppfølging. Folkene jeg har snakket med kjenner båten godt og jeg har fått gode svar på spørsmål. Jeg hadde en vann kran som lakk litt og en TV antenne som ikke var ok. Scand sendte raskt nytt utstyr.

Link to post

Noen betraktninger fra en som er på utkikk og vurderer flere forskjellige båter.

 

Ikke uten grunn at det er solgt utrolig mange Scand Baltic:

 

* 5 faste sengeplasser

* Forholdsvis rask halvplaner

* 32 "nye" fot - stor

* Hekkbølgene er oppskrytt, stadig flere som matcher dem....

* Suveren bobåt

* Kurant ved salg

* Vedlikeholdsvennlig, fast aksel

* Norsk håndverk

 

Vurderer flere type båt. Men av en eller annen grunn havner jeg på Balticen som ideell båt for oss (familie på fem).

 

Negativt? er konservativ design, gjennomsnittlig finish/ materialvalg, noen løsninger ("skyvedør" AC) og kanskje at det er "for mange" av dem.

 

Min konklusjon er at en får mye for pengene, men vi har alle våre kriterier for valg av båt. Ikke utenkelig at det blir en ny Scand på oss neste gang, men har god tid....

Link to post

Nå blandes kortene. De gamle båtene hadde dobbelseng i akterlugar og noen hadde 1 stikk-køye(kjøkken inne) og noen 2 stikk-køyer(kjøkken ute). De nye båtene leveres som Tri-cab i tillegg til den gamle løsningen.....så det er jo mange varianter å velge i. Kjekt å vite om man er på utkikk etter ny eller brukt(gammel) båt. Blir litt som å sammenligne hummer og kanari om man sammenligner ny Scand med disse andre båtene som er dratt frem her...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Uff, link til Finn funker dårlig, men sjekk ut Finnkode :11406259 og 11000029 .... :crazy:

 

Prøver på ny jeg :yesnod:

 

Denne og Denne

Takker for tips Gnisten, nå funker det :yesnod:

:flag::flag::flag:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hei! Vi har hatt en -85 mod. Baltic i 8 år nå og har vært kjempefornøyd. Har nettopp solgt denne og kjøpt en 2006 mod. Baltic.

I båtforeningen vår er vi 4 med Baltic. 3 av oss har solgt og kjøpt nyere Baltic, det sier jo litt. (Om båten eller oss?)

Ved eldre modeller så styr unna Volvo 40 motorer og BMW motorer samt tildels 41 motorer hvis de er bortimot 20 år gamle. Det går også en del med Ford Sabb motorer og Volvo lastebil motorer. Dette er steinknusere som varer evig, men de røyker mer enn mye på kald motor. Hvis det er noe man får problemer med på disse så er det som oftest mariniseringen.

Balticen klarer godt stor motor, den ligger ikke og rir på kjølen med stor fart slik som mange andre halvplanere. Vi hadde en 330 hk Iveco riktignok nedjustert til 270 hk i gamle båten. Helt topp motor. I den nye er det 290 hk Yanmar. Gleder oss til å prøve denne skikkelig ut. Skal til Stavanger imorgen for å hente båten.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Uff, link til Finn funker dårlig, men sjekk ut Finnkode :11406259 og 11000029 .... :crazy:

 

Prøver på ny jeg :yesnod:

 

Denne og Denne

Takker for tips Gnisten, nå funker det :yesnod:

:flag::flag::flag:

 

Jippi :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har ikke erfaring med Baltic'en ,men dersom du kjøper en slik en vil det sikkert komme opp spørsmål som du trenger svar på/hjelp fra fabrikken i Arendal.

Jeg har selv kjøpt en Tropic i 1999 3/4 fabrikat (uten motor) fra fabrikken og fikk meget god oppfølging og hjelp til veiledning for innmontering av ny motor (KAD32) samt CE-merking/samsvarserklæring.

For tiden har jeg en brukt Dynamic 7600 hvor jeg har trengt litt hjelp da samsvarserklæringen manglet samt feil med motornummeret , dette ble ordnet i løpet av en uke.

MAO min erfaring med service fra Scandfabrikken er meget bra noe som også teller i denne sammenheng . :smiley:

Link to post

Jeg har en Baltic som var ny i 2006 og kan også bekrefte meget god service fra Scand fabrikken de gangene jeg har kontaktet dem. Jeg skal montere hekktrøster i vinter og tok kontakt med en servicemann som het Frode som var innom båten min i sommer for en kontroll. Han tok bilder av en båt under produksjon og satte målene for senterhull på bildet, dette ble sendt på mail. Han har også besvart andre tekniske spørsmål over mail.

I sommer sluttet en av vindusviskerne å virke og jeg kontaktet Jacob hos Scand som var min kontaktperson når båten ble hentet. Han sa jeg kunne ringe når jeg var i båten så var det lette å hjelpe og jeg kunne ringe på kvelden selv om han ikke var på jobb dersom det passet meg !!!!. Det viste seg at jeg hadde dratt ut en ledning på pusserbryteren under montering av VHF. De jeg har vært i kontakt med hos Scand kjenner alle detaljene på båten svært godt og kan svare med en gang.

Link to post

Jeg vil, som flere ganger tidligere, fremholde Master 820 som et fremragende alternativ. Vi lurte også på Baltic, men endte altså med Baltic, og kan ikke tenke meg en båt som er mer praktisk i forhold til størrelsen. :smiley:

En av grunnene er at det er ståhøyde på toalettet i Masteren. :smiley:

En annen grunn er at barna sover i akterkabinen som igjen vil si at vi voksne på kvelden kan velge mellom å sitte ute elle i salongen inne. :smiley:

Byssa er ikke stor på masteren, men noe mer stueplass enn Baltic (på modellene med byssa ute). I tillegg er toalettet plassert lenger unna uteplassen. :smiley:

Link to post
Nå ble jeg nysgjerrig.

Hva er det tenker på når du nevner at 41-motoren skal være så mye dårligere enn andre motorer som er like gamle?

Ikke dårligere enn andre motorer. Det er bare det at motoren gjerne er 20 år gammel.

 

Grunnen til at jeg da skrev 41 motor er at det er mange gamle Balticer med gamle 41 motorer. Skulle gjerne ha skrevet "se opp for over 20 år gamle motorer." Volvo TAMD 41 er vel noe av det bedre Volvo har laget.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...