Jump to content

Scand Baltic, erfaringer?


sharko

Recommended Posts

En ting jeg har stusset over er at de ikke har forsøkt å forbedre skroget. Lite later til å ha skjedd i løpet av 27 år.

Så engang en Nimbus 3000 side om side med en Baltic og forskjellen var slående. Nimbusen nærmest fløt oppå vannet, mens Baltic'en pløyde seg frem.

 

Du kan se forskjellen Her. Bunnen på Nimbusen er meget spesiel. Samtidig ser du at vinkelen på propellakselen på Nimbus peker på skrå ned i vannet, men Scand og Fjord har en tunell. Dette gjør at Scand og Fjord kan putte inn over 300 hk og få Hekken ut av vannet......Ikke prøv det samme på en Nimbus 3000....da tryner du. Derfor er skroget beholdt på Scand :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med at jeg i 1999 inngikk avtale om kjøp av Scand Atlantic besøkte jeg produksjonshallene til Scand en del ganger og har mange bilder fra disse besøkene. En ting som jeg opplevde som spesielt var de relativt gammeldagse produksjonsteknikkene og manglende interessene for designutvikling. Vi måtte eksempelvis bruke mer enn harde argumenter for å få Scand til å montere mer langstrakte vinduer i forhold til de runde de hadde brukt i mange år. Arbeiderne var svært negative til montering av slike vinduer (de kunne kanskje ikke benytte hullborrene sine lenger). Da båten ble levert tok sjefen selv avstand fras disse vinduene - men i dag blir samtlige av Baltic og Atlantic båtene levert med slike vinduer i skroget. Jeg har flere slike eksempler på justeringer vi presset frem og som nå har blitt standard. Jeg nevner dette for å dokumentere manglene innovasjon hos Scand. Når det er sagt, er det nærmest umulig å få til spesialjusteringer hos Bavaria og Benneteau. Først etter at Atlantic-pluggen til Scand er fullstendig utslitt, har de laget ny plugg beregnet for enkeltmotorinstalasjon (tror dette skjedde årsskiftet 2006/2007). På ett område er Scand innovativ: de har en dyktig snekkeravdeling som stadig forsøker å forbedre design og utforming.

Link to post
Share on other sites

Om ikke Nimbus'en tåler like stor motor later den til å være betydelig mer lettdrevet?

 

Nimbus er den perfekte båt for ca 160hk. (20-21 knop) Scand/Fjord må ha ca 200 for å oppnå samme fart. Så det har du helt rett i.

Jeg fikk 19,7 med 200 hk FordSabb.

Scand på bildet har en TAMD 40 (156hk) og skal i perfekt stand gjøre ca 17,5

Nimbusen på bildet har også TAMD 40 og gjør ca 20-21... :smash:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Eneste erfaring jeg har med Baltic er en hysterisk eier da jeg la pølsefingerene på seteryggen i sommer. Maken til kjeft har jeg aldri fått før. Er det dårlig innredning på disse båtene tro ? Iflg den hysteriske eieren så var det noe med en slags plast lisse på overgangen mellom seterygg og bakplate som var vrient å holde i orden. Jeg syntes det var best å innhente tillatelse til å forlate fartøyet etter å ha innhentet bekreftelse på at det ikke ventet kjølhaling før morgenkaffen. Pføy sier jeg. :nonod: 33 foteren har ihvertfall ikke imponert meg med kvalitet på innredningen. :puke: Den heter vel Atlantic hvis jeg ikke husker feil.( unnskyld alle Baltic eiere - jeg bare måtte vær litt masse motbydelg :lol: )

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Baltic forrige sesong, og har endel erfaringer som kanskje kan være nyttige!

 

Utrolig romslig båt, kjempefin på fine sommerdager, selv om det er litt kaldt, men om det regner, eller sjø over dekk, er ikke kalesje løsning det ultimate. Min neste båt er garantert en båt i "lukket avdeling" klassen.

 

Minimum 200 hk, dvs styr unna BMW 180 hk, eller 40b motoren på 158, med litt motvind og ferielastet båt blir det "snekkefart" ut av det. Hekkbølgene er værst fra 12-13 knop og opp til en 17, kommer en over 17 er det bedre.

 

Ha stooor batteribank, da dette er en bobåt som betyr at en ligger i dagesvis i uthavn, noe som tærer veldig på batteriene, og det å starte en av de eldre "grønne" betyr mye røyk, noe som ikke alltid er like vellykket blandt naboene!

 

 

Men stort sett var jeg veldig fornøyd med båten, selv om jeg ville valgt en båt en kan bruke noe mer på høsten og tidligere på våren. Da synes jeg at en lukket båt som f.eks en Nord West, Saga, etc. med bakvegg er bedre båter.

Link to post
Share on other sites

Hei - har vært i samme vurdering da jeg kjøpte båten min for 3 år siden. Da så jeg etter Scand Baltic, Fjord 880 og Nimbus 3000 i 85-87 årsmodell. Alle disse båtene er gode på hver sin måte, er kurante merker, høy annenhåndsverdi, populære båter etc. Scand er en tungdrevet båt som pløyer mye i sjøen og får ikke så god fart med lik effekt som de andre båtene mens Fjord var den raskeste båten. Nimbus kom på den midterste, men denne båten er en meget god sjøbåt med fine kvaliteter som jeg falt for til slutt :eek: . Fjord er litt mer vinglete for å si det sånn, men den oppfører seg ganske bra på sjøen for det og er også den rimeligste av de tre båtene (som oftest opptil kr. 100.000 rimeligere). Alle disse tre båtene kan trygt anbefales, bare at du og kona di (om du har) må like den båten dere skal ha. Min magefølelse sier foreløpig :nono: "styr unna Scand fra 80-90 tallet" da den som oftest har motoren som er underdimensjonert og at skroget har ikke vært i topp stand på enkelte steder. Nyere Scand er derimot en flott båt med større motor.

 

Lykke til med båtvalget og ha god weekend :cheers: (gulløl fra Bergen).

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke Metrosen nevnt om det er nyere eller eldre brukt Baltic han lurer på. Heller ikke hvor mange penger han vurderer å legge i båten.

 

Vil bare komentere ett par ting som er blitt nevnt her.

 

Ser at flere advarer mot 20 år gamle Balticer. Nå er vel en 20 år gammel båt 20 år uansett om den heter Nimus, Fjord, Master eller Baltic eller noe annet.

 

Og en 20 års gammel motor er 20 år okke som.

 

Når det gjelder ryktet om dårlig støp så var det vistnok i 84 (tror jeg det var) hvor internkontrollen hos Scand hadde sviktet og det ble sluppet ut på markedet noen få båter med noe tynnere skrog enn hva meningen var. Om disse fortsatt er på markedet eller om de i sin tid ble trukket tilbake av Scand vet jeg ikke.

 

Om man ønsker en stor båt, hvor 2-3 unger kan ligge i hver sin seng. Samt mor/far i egen avdeling og ikke ønsker å bruke noe særlig mer enn 500000,- så skjønner ikke jeg at det er noen andre som kommer opp mot en 80 talls Baltic.

 

Vi var i den situasjonen for noen år siden, når vi var på jakt etter ny båt. Ungene (2 stk) nektet å ligge i samme seng, mor var lei av å måtte reie opp i salongen. Og vi hadde drøye 500000 til disposisjon. Da var valget enkelt, det ble en 86 mod. Baltic med 2 stk stikkøyer og en Tamd 40b.

En med BMW ville jeg ikke ha.

Ok, det er ikke noe racer på sjøen. Men nå er jeg ikke på sjøen for å komme fortest mulig frem. Tusler stort sett i 7-8 knop og trives godt med det. Over lengre åpne strekk hender det at jeg "drar til" med mars på 12-13. Topp fart jeg har målt er 17,2 på retur samme strekk 16,9.

 

Har gått tvers over Skagerak til Danmark. Opp og ned Svenskekysten noen ganger. Og vært ett par ganger på Læsø med den båten.

Dette er den 4 båten jeg har. Tidligere hatt 75 mod Nidelv 24, 84 mod Årø 28 og 97 mod Elwaro 9000. Og Balticen er absolutt den jeg har vært mest fornøyd med.

Eneste som irriterer meg er at det ikke er syrefaste rekker, men forniklede. syrefast kom ikke før i 87.

 

Servicen hos Scand har vært nevnt tidligere, jeg har kun vært i kontakt med dem en gang. Hadde ett spøsmål om tetting av noen vinduer som lakk. Sentralbordet fikk ikke tak i noen når jeg ringte, men hun lovte å få noen til å ringe meg senere. 7 på kvelden samme dag ringte en og forklarte meg hvordan de løste problemet. Han beklaget forøvrig at han ikke hadde hatt tid til å ringe tidligere. Kaller jeg god service.

 

Ringte forøvrig til Jens Sagen i månedskifte mai/juni det året vi kjøpte båten. Og lurte på om de greide å få sydd en kalesje før sommeren.

Etter at jeg leste opp type og årsmodell og hvilke farge jeg ønsket var svaret. " Posten er ikke blitt så treige ennå ,så det går nok greit. Du skjønner Baltic kalesjer i de vanligste fargene er lager vare". 2 dager senere hadde jeg ny kalesja på båten.

Greit med en båttype som det er produsert over 1000 av uten for mye forandringer.

 

Så min anbefaling om man har begensede midler til å handle båt, men ønsker seg en STOR 29 foter så er Baltic ett meget godt valg. Med eller uten en 40 motor. ville vel heller ha det en en hjemme marinisert lastebilmotor.

 

PS. Klart det hadde vært greit med en med 290 hk Yanmar, men det hadde ikke vi økonomi til.

 

Redigert skriveleifer (sikkert flere)og årsmodell på Årø.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

som de fleste vet, kjører jeg scand baltic.

veldig trist at folk skal uttale seg om ting de ikke har peiling på.

det er ikke 1984 mod scand som ble støpt "tynnere" = hvor har du det fra????????????????????????????????

hold dere unna volvo 40 motor????????????? hvorfor??????????????

det er faktisk den motoren volvo har vært mest fornøyd med. se på dagens motorer!!!!!!!

nye motorer stopper titt og ofte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

uttal dere gjerne negativ om scand, men gi korrekte fakta opplysninger.

 

til alle som er så negative til scand.... dere er mest sannsynelig fryktelig misundelige.

Link to post
Share on other sites

til Mariell. du skriver et flott oppsumert og korrekt inntrykk av scand baltic.

men sjekk årgang om tynn støping!!!!!!!

 

Kopierer bare meg selv litt

 

Når det gjelder ryktet om dårlig støp så var det vistnok i 84 (tror jeg det var) hvor internkontrollen hos Scand hadde sviktet og det ble sluppet ut på markedet noen få båter med noe tynnere skrog enn hva meningen var. Om disse fortsatt er på markedet eller om de i sin tid ble trukket tilbake av Scand vet jeg ikke.

 

Grunnen til at jeg skrev det. Var at av innlegg tidligere i emnet her så får en inntrykk av at alle 80 talls Scand har tynt skrog. Men ryktet sier at det gjelder noen ytterst få båter.

Om årstallet er feil, eller om det ikke er noe i ryktene så pls. korriger meg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Dette gjør at Scand og Fjord kan putte inn over 300 hk og få Hekken ut av vannet......Ikke prøv det samme på en Nimbus 3000....da tryner du. Derfor er skroget beholdt på Scand :yesnod:

Tror nok nimbusen tåler det som skal til av motorstørrelse.....Men 300Hk vil nok bli i drøyeste laget....Nimbus 3000 med 41 motor gir marsjfart på 20-21 knop, og full fart ca 25 knop. fra 18 til 25 knop går den som en pil gjennom vannet. Og til slutt, den har ingen som helst indikasjon på at den holder på å tryne selv i 25 knop. Skulle gjerne hørt om erfaringer med større motor og høyere fart..... :yesnod:

Topp båt, anbefales på det sterkeste, men helst med 190-200 HK +++++

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Tror nok nimbusen tåler det som skal til av motorstørrelse.....Men 300Hk vil nok bli i drøyeste laget....Nimbus 3000 med 41 motor gir marsjfart på 20-21 knop, og full fart ca 25 knop. fra 18 til 25 knop går den som en pil gjennom vannet. Og til slutt, den har ingen som helst indikasjon på at den holder på å tryne selv i 25 knop. Skulle gjerne hørt om erfaringer med større motor og høyere fart..... :yesnod:

Topp båt, anbefales på det sterkeste, men helst med 190-200 HK +++++

 

Av nysgjerrighet, lener Nimbusen seg pent innover ved skarp sving i 25 knop ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Har ikke avskrevet å bytte til Baltic men har noen spørsmål ang motor og fart. Var og testet en baltic fra 2006med Yanmar 290 hk. Fikk såvidt over 3500 omdr og 24.5knop. Ser at motoren skal gå 3800 omdr. Det var riktignok litt vind og små krappebølger imot. Dere som har baltic med yanmar 290 hk, hva får dere i toppturtall og hva marsjer dere på ( fart og turtall)

 

Er det bedre alternativ med vp d6 motor enn Yanmar men tanke på større slagvolum og noen få hk ekstra?

 

Noen som vet høyden på baltic uten targabøyle når lanternemasten er slått ned?

Link to post
Share on other sites

Du kan forvente 26 knop med lett båt. Var over 25 ferielastet. Turtall er da mellom 3700 og 3800, så vidt jeg kan huske. D6 gir deg et par hundre kilo ekstra å dra på, så jeg tror ikke 20 hk ekstra merkes. Yanmar 290 går lett i 20 knop og du merker det godt når du skyver gassen helt fram:-) 20 knop går vel i ca 3350 rpm.

 

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...