Jump to content

1-polet og 2-polet el-anlegg


stormy

Recommended Posts

Jeg har nesten ny på forumet, og har aldri postet noen innlegg før. Jeg er dypt imponert over den vell av informasjon som finnes her samt det engasjement som mange av medlemmene viser. Det er mulig at svaret på mitt spørsmål allerede finnes på forumet, men jeg drister meg allikevel til å spørre. Jeg har en seilbåt 34 fot med Volvo MD2030B motor fra 1995. El-anlegget er 1-polet. Har det noe hensikt å gjøre om alt det som har med forbrukskretsen å gjøre til et 2-polet anlegg med Dynaplate ? Jeg kan se at det er noe tæring på motoren. Jet vet ikke om dette skyldes galvanisk korrosjon, men S-drevet er isolert fra motoren og dette viser overhodet ikke noe tegn til tæring. For å slippe å gjøre noe med generator og starter tenkte jeg å beholde startkretsen som et 1-polet anlegg. Forbrukskretsen består av 2 stk 115 Ah Exide Marine batterier.

Link to post
Share on other sites

Hallo stormy.

Velkommen og fint at du tørr å spørre.

 

1- eller 2-polt anlegg kan man diskutere lenge og du får sikkert flere svar med forskjellige meninger.

 

Det som er sikkert er at et 2-polt anlegg er optimalt.

Men det som er fakt er at sikkert (minst) 95% av alle båter har 1-polt anlegg, som ikke gjør store problemer heller.

Noen forskjell finnes, f.eks. hvis man har en båt med skrog av aluminium der man må være "spesial-obs.".

 

Men hvis man ikke har spesielle grunn, eller ønsker å være "300%" da går det flest greit med enepolt anlegg også.

 

Kommer altså litt an på om hva som skjer med/på båten din.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: ikke forveksle "tæring" med vanlig korrosjon.

Tæring som vi pleier å snakke om er tæring enten pga. to forskjellige materiell i henhold til spenningsrekkefølger av forskjellige metaller,

eller pga. potensialforskjell mellom land- og båtmasse.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svaret Jørg.

En av grunnene til at jeg spurte er at det er en båt jeg kjøpte i sommer, og et av prosjektene er å legge inn landstrøm. Dagens opplegg er en inntakskontakt hvor jordingskabelen er kuttet, og den er splittet med en sukkerbit hvor det går en ledning til fast installert lader type Invac (ikke dobbeltisolert), og en ledning til varmtvannsbereder. Dette er ikke akseptabelt, og jeg tenker på å installere f.eks. Ladix system. Jeg kan selvfølgelig installere isolasjonstrafo, men dette er både dyrt, og tar stor plass og vekt. For å redusere tæringsproblematikk lurte jeg på om det var en fordel å jorde til Dynaplate, og bare bruke ladingen til forbruksbanken. Har dette noe for seg ?

 

:sailing: Stormy

Link to post
Share on other sites

Laderen som ikke er dobbelt isolert skulle du (for min skyld) kaste uten å tenke lengre på den.

Dette fordi jeg bare synes at den er mer enn gammelt og kommer å lage bråk uansett.

 

Ladix er vel noe som man kan bruke, fordi du har lov å "installere" dette selv, men det er ikke billig eller.

Du må du dessverre regne og sjekke selv om hva som er best mht. slutt-(!)prisen.

 

Ang. jording finnes det tre alternativer.

Den ene er dynaplate, den andre er skilletrafo, siste er det vi tilbyr med galvanisk skille.

 

Ang. strømforsyning pleier jeg å anbefale at man best holder seg unna 230V i det hele tatt.

Det som man virkelig tenger er en fornuftig 12/24V forsyning som støtter ETTTT nett.

Dette er det man har uansett, altså ladesystemet man har.

 

Her anbefaler jeg gjerne at man konsenterer på det, og bare det.

 

Båtgleden skulle jo være det, enkelt og greit, men ikke å skaffe seg mer problemer enn man trenger.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Tar oppigjen denne tråden,da jeg var sikker på at jeg hadde et topolet anlegg.Gunnen til dette er at jeg har jo et batteri med en pluss og en minus :lipseal: ..

noe sier meg at jeg har misforstått noe her iom at jørgen sier at 95% av alle båter har enpolet...

 

Så hva er forskjellen??

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Tar det på den enkle måten: Har du topolet anlegg, så er det ingen ledninger koblet til motorblokken.

Har du korrekt landstrøm så har du 1: Skilletrafo. 2: Jordledning som kommer inn i båten, via en boks (sink saver og gud-vet-hva diodedingsen blir kalt), med en leder (som skal være gul/grønn) til motorblokken.

 

Det greide jeg på to linjer, sikkert mange som kommer til å vri på det jeg har skrevet :-)

Link to post
Share on other sites

Ganske lett, så lenge man ikke begynner å diskutere komplisert.

 

Ang. land-jording er kravene enkle: Båten skal jordes så snart det finnes (fast innstallert) 230V/AC.

 

Hvordan det gjøres er trinns nr. 2.

 

Men siden det gjelder fritidsbåt er heller ikke dette valgfritt,

som betyr at båten må kobles til landjord. Punkt.

 

 

------------

 

"Jordig" som Dere snakker om her er helt noe annet.

Derfor burde også Dere vane Dere å skille mellom

- "jordig" mht. 230V-el-anlegg

- en eller topolt innstallasjon på likestrømsiden (12/24V DC).

 

Kontaktpunktene mellom disse begge to -kan- være, men må ikke nødtvendigvis være en fellespunkt.

 

-----------

 

Siden tråden begynnte om spørsmålet ang. enpolt eller topolt skulle den helst også begrenses på det først og fremst.

 

Som sjeg skrev på inlegg lengre opp er de allerfleste båter bygget med enpolet system.

Dette betyr som sagt at positive ledere går direkte til forbrukeren

mens minus (-) blir hentet på et åpent fellesminus/flest via festepunkt/festeskrue.

Med det blir alt som kan lede strøm på overflaten også ledende til minus.

 

2-polt derimot betyr ikke annet enn at hver forbruker stor isolert og

at den i hvert fall trenger 2 kabler for å kunne være deltaker i en strømkrets.

Tenker Dere dette konsekvent da forstår Dere også 2-polte anlegg.

 

 

Håper det hjalp?

 

Ønsker en fin pinsehelg!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Är det inte så Joerg, att de flesta system - dvs alltså även de från början två-poliga - tenderar att blir enpoliga så småningom eftersom det finns en tendens att det oftast tillkommer önskade eller oönskade förbindelser mellan batteriminus och motorjord efterhand som tiden går?

 

Om jag mäter mellan generator (=batteri) minus och motorjord på min "tvåpoliga" båt så är det solid förbindelse dvs systemet är väl knappast längre tvåpoligt?

 

I själva verket så har ju i detta fall Princess redan från början förbundit motorjord med batteriminus via det gulgröna bonding-systemet!?

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er helt sikkert i veldig mange tilfelle, ebonita.

Men noen kan ikke tillate seg slike feil.

F.eks. blir folk med aluminiumbåt hart straffet, nesten uten forsinkelse.

 

Ellers er en lokal sammenkobling ikke automatisk "jording".

Det blir først en "farlig" jording når båtpotensialet blir koblet direkte til landjord,

dvs. jord via kabel.

 

Intern sammenkobling derimot blir ikke helt det samme.

I så fall (når man kobler "feil" materiell til hverandre) kan det også oppstå elektrolyse,

men det er noe annet selv om det ikke betyr at selve virkningen er bedre.

 

Ha en fin dag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...