Jump to content

Svært møkkete plastbåt-Hva gjør jeg ved sesongslutt?

strawberry

Recommended Posts

Hei!

Har "ny" båt denne sesongen! (Nimbus 3003 HT - 1988 modell, meget velholdt fra tidligere eier!) ! Har hatt en flott utvidet sesong i begge ender. I midten bøtta det ned! Dette har medført overrraskende mange svarte sotgrimer på den hvite plasten!

Har fortsatt tenkt å drøye sesongen enda noen uker før vinteropplag! Ser liksom ikke for meg like grundig vask/høyttrykkspyling, rubbing og flere omganger med polering nå i høst!

Ved kun god vask tror jeg at jeg åpner porene i glassfiberen for ytterligere sotfylling i løpet av vinteren! (Ligger tett opptil Norges mest trakkerte motorvei!)

Hva gjør det dyktige plastbåtfolket for å få en mest mulig glossy båt tidlig på sesongen 2008?

Alle råd mottas med takk!

Mvh. Strawberry

Edited by strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Biltema har et produkt som heter Black Streak Remover som er helt rått til å fjerne sorte render, skomerker og annet. Stoffet er så effektivt at en kan faktisk begynne å bekymre seg om det kan være litt vel aggressivt.

Hva gjør det dyktige plastbåtfolket for å få en mest mulig glossy båt tidlig på sesongen 2008?

Man vasker og polerer på høsten ved opptak. Sjøl polerer jeg båten flere ganger ila. sessogen. Overdekk og sider over fenderlist omlag en gang i måneden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Overdekk og sider over vannlinja omlag en gang i måneden.

Den båten din tror jeg får atskillig bedre stell enn en gjennomsnittlig plastbåt :wink:

Jeg forsøkte Hugos i år. Var skeptisk for eventuelt slipemiddel - men den virket over all forventing. Sparte den kun til de vanskeligste stedene - men det ble jammen rent igjen også. På sko-såle flekker måtte det riktignok en del gnikking til. Forøvrig ble båten polert og vokset i høst.

Edited by nordan family 27 (see edit history)
Den båten din tror jeg får atskillig bedre stell enn en gjennomsnittlig plastbåt :wink:

Ja, antagelig, du har sikkert rett i det. Jeg tror forøvrig jeg har vært innom det meste av polerings- og rensemidler, og har fallt på Max Wax som jeg synes fungerer best. Acrylpastaen til Max Wax tar det meste av svarte striper og skrubbsår, og glansemiddlet er raskt og enkelt å legge på. Er nå akkurat ferdig med siste runde med rens/polering for i år. Nytt bunnstoff er også lagt på slik at i mars måned til neste år når Påska kommer, er det bare å pakke ut, sjøsette og deretter sette kurs 180 grader mot Koster.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

De forskjellige produsentene har jo skrevet noen slike datoer på boksen - men det er vel flere måneder? Har i år for første gang stoffet om høsten- så nå står den klar til våren. Spennende å se om det medfører mer groe enn ved fersk bunnstoff. Om jeg husker rett er det vel Seajet eller Jotun som anbefaler at man sliper lett over overflaten om båten står for lenge på land da det ytre laget kan bli litt hardt får vanskelig med å starte selv-poleringen.

bruk effx vannlinje rens.. spray på, vent 10min og spyl av så er det gullende reint

bare husk og bruk værneutstyr for det er en jævli kraftig "såpe" som inneholder flere forskjellige typer syre og IKKE spray det på galvanisert metall for det etser istykker galvaniseringa.. men på båt funker det perfekt

Trodde ikke bunnstoff kunne legges på så lenge før sjøsetting. Sist gang jeg hørte noe, var 2 uker før max.

Nå har jeg flekkmalt bunnstoff i flere sessonger. Dvs at jeg har sjøsatt med ferskt bunnstoff og bunnstoff som er i beste fall 1,5 sessong gammelt. Aldrig noe problem. Andre SeaJet brukere i båthavna har også begynt å stoffe på høsten.

ad. planlegging: