Jump to content

Volvo Penta Duoprop, hvilken propell?

Tommy007

Recommended Posts

Jeg skal skifte propeller på min båt til sommeren, jeg har hatt A6 propeller, som jeg har syntes gått litt for lett og jeg får litt for høyt turtall, har gått til anskaffelse av 2 sett A7 som jeg skal sette på til sommeren (det er jo ikke lenge til ...:-))

Hvis ingen av disse passer "perfekt" (jeg vet at man må velge , ang. fullastet båt og ikke ) er det noen fasit over hva som tilsvarer A6/A7 i stålpropell?

Har en formening om at stålpropellen har litt andre egenskaper også, men i mitt tillfelle kan det være at A6 er litt for liten og A7 er litt for stor , hva velger man da i stål?

Genereltt sett, så er propellene tålig identisk. A serien kjenner jeg ikke så godt til (4 blader på innre propell og 3 på ytre). B6 som er 3 + 3 er veldig lik C6 (syrefast). Men syrefaste er stivere og bøyer seg mindre i vannet. Derfor kan man ofte med fordel gå ned et hakk på syrefast. Mao en B6 på min båt måtte jeg ha erstattet med en C5. Er ca. 200 omr pr. steg du endrer. altså fra A6 til A7 vil jeg formode ca. 200 omdreninger saktere. Overgang til C7 vil jeg tippe gir ca. 400 omdr. lavere enn din A6 i dag.

Hva har du av omdreninger på full fart i dag, og hva er max omdreininger motoren din er lagd for (står i manualen). Er i grunn dette du skal ta utgangspunkt i.

Hvis en tar utgangspunkt i A6, vil du få en fartsøkning på ca 1,5 kn ved et bytte til C5, 4 kn ved bytte til C6 og 3 kn ved bytte til A7. Stål vil i seg selv ikke gi noen nevneverdig fartsøkning, men du får bedre akselrasjon, mindre planingsterskel og bedre grep i vannet.(egne erfaringer etter å ha byttet fra B4 til C3).

Tall er hentet fra VP sin propguide.

Hei,

Her fikk jeg noen gode tips, jeg får ca 3900-4000 omdr.(3800 skal være maks på VP AQAD41A) med mine A6 idag, det er vel en turtallsperre der også ? slik at motorene ikke ruser ut.

Har byttet noen propeller på mine tidligere båter og fått noen aha opplevelser, men det koster å kjøpe disse propellene (har 2 motorer...) så det var greit med noen erfaringstips

Neste sommer skal brukes til å teste ut de nye A7 propellene, og deretter så blir det stål, kunne kasnkje ha kjøpt stål med en gang, men nå ligger propellen i kjelleren :-) og jeg tror ikke det er noe problem og få solgt de.

Takk for tipsene så langt

Å gå fra A6 til A7 virker helt korrekt for deg. Du vil tape ca. 200 omdr. og havne innen for spesifikasjonen på motoren. Men hvorfor vil du ha stålpropeller? Du har en W9800 med toppfart rundt 35 knop vil jeg tippe med 2 AQ41. Kan ikke se at du vil få noen særlig gevinst med stålpropeller. Disse brukes ofte i "speed" sammenheng. Din båt har 4 propeller og solid grep i vannet, dvs. de roterer relativt lavt i forholdt til farten på båten din. Tror ikke du vil merke det dugg forskjell på hverken ytelse eller forbruk ved å gå over til stål. Lommeboka blir langt mindre, og skulle du være så uheldig å treffe noe, så drar du som regel i stykker akslene. Med aluminium så "bare" bøyer du propellene og lager ofte langt mindre skader på drevet. Har selv 2 x DP på en W8800 (B6) og å gå over til C5 (som blir tilsvarende for meg) er helt uaktuellt.

Redigert av Larspo (see edit history)

Hei Larspo,

Takk for tipset, kan være at jeg blir fornøyd med A7 propellene, og beholder de, skal som sagt prøve de til sommeren så får jeg se. Med A6 propellene jeg har i dag går den veldig lett opp i plan og etter det er det kort vei til max turtall, så neste sommer vil avgjøre. Noen mener at det er 2-3 knop å hente på stålpropeller, og at den kommer letter opp i plan, men som du sier, skulle man komme ut for en "touch an go" så er skadene store, og funker A7 propellene bra så blir de der, og jeg har et sett A6 for salg :yesnod:

En kompis av meg med en KAD43 på en Ibiza 25 har gått fra alu A6 propell til stål og tilbake til alu. Merker liten/ingen forskjell i egenskaper eller fart, men prisen er jo mye mer sympatisk.

Ellers finner man mye god informasjon om hvilke propeller som passer til hvilke motorer & fartsområder i dette dokumentet:

Link

Hvis den linken ikke virker finner man modersiden her:

Link

Redigert av Stevens (see edit history)

Hei Stevens, Takk for tips, det kan kanskje være at en Ibiza 25 ikke trenger så mye kraft for å komme opp i plan, det er en ganske lett båt sammenlignet med min Windy 9800 , men jeg tar alle tips til etteretning. Tabellen har jeg kikket på, har vel sett den før også, men min erfaring er at skal man finne det "optimale" så må man prøve. Har tidligere hatt en 24 Fjord, hvor jeg fikk "laget" en 15"x18" den finnes ikke å få kjøpt, kun 15x17 og 15x19, og den ble perfekt til den båten

Enig med Tommy her at den eneste måten å finne den perfekte propellen til egen båt er å prøve seg litt frem.

Poenget mitt var bare at jeg tror folk ofte har overdrevne forventninger til hva de kan få ut at en stålpropell kontra en alu-prop, spesielt på båter som i utgangspunktet ikke går særlig fortere enn 25-35 knop. Tror det er langt viktigere å finne riktig pitch slik at motoren får jobbe i sine optimale belastnings/turtallsområder.

• 4 måneder senere...

:flag:

Skal du bytte propeller fra A6 til A7 ?

Jeg har en Draco23DC, med VP-AQAD40B , og propel A7( dårlig )

Har du A6 for salg , gode ?

Egen båt er litt tung å få i plan , og får ikke mer enn 3400 o/m , maks er 3600 o/m.

Er usikker om lavt turtall skyldes dårlig eller for stor propell ?. Vurderer å bytte til A6.

Er det noen som har samme kombinasjon av båt og motor, hvilken propell er det?.

Er usikker på utveksling i drev , Det er 290DP

• 2 måneder senere...

Tommy007: litt spent på å høre erfaringen fra bytte til B7. har akkurat samme problematikk som deg. På min Scirocco med 2*kad 42 står d pt to B6, men føler den løper litt vel "lett" og får nesten alltid opp i 4000rpm på max. Får C6 i posten i disse dager og er spent på hvike utslag dette vil gjøre. Har hørt at en overgang fra B->C (samme kategori) vil utgjøre ca 150 mindre i max turtall, noe som vil passe meg bra. Får idag ikke særlig mer enn 37 knop og håper på å se 39+ etter bytte :yesnod:

Hei Kimsi,

Jeg skriver denne meldingen til deg her på forumet , i tilfelle andre kan ha nytte av min erfaring.

Som nevnt hadde jeg 2 stk A6 propeller, og byttet til A7

Med A6 fikk jeg ca 32 knop og 3900 omdr. cruise hast var ca 26 knop og da hadde jeg 3600 omdr.

Med A7 fikk jeg også 32 knop og 3900 omdr. .....? hadde håpet på mer, MEN nå cruiser jeg på 28-29 knop og har 3400-3500 omdr ......

Båten går lett opp i plan, vi var 2 personer og 500liter diesel , 200 liter vann , tror ikke det gjør så mye forskjell om det kommer 3-4 stk til opp i båten

Jeg er fornøyd, men lurer litt på å prøve A8 .....

• 3 uker senere...
Tommy007: litt spent på å høre erfaringen fra bytte til B7. har akkurat samme problematikk som deg. På min Scirocco med 2*kad 42 står d pt to B6, men føler den løper litt vel "lett" og får nesten alltid opp i 4000rpm på max. Får C6 i posten i disse dager og er spent på hvike utslag dette vil gjøre. Har hørt at en overgang fra B->C (samme kategori) vil utgjøre ca 150 mindre i max turtall, noe som vil passe meg bra. Får idag ikke særlig mer enn 37 knop og håper på å se 39+ etter bytte :yesnod:

Kimsi

Har du fått prøvd de nye propellene? Hvordan gikk det?

• 1 måned senere...
å ok hehe mulig det .. men spørsmålet står enda :) om det var noen som visste om det ville gi noe nevneverdig ytelse

Hei,

Jeg har fått meg noen overraskelser da det gjelder propleller, som du ser i mine tidligere innlegg så har jeg byttet fra A6 til A7,

maks turtall var det samme på begge propellene, men marsfarten ble betydelig bedre med A7 propeller.

Man kan sikker finne mange fine regneprogram som vil fortelle deg hvilken propell du skal ha, men min erfaring er at dette må testes, ihvertfall hvis man vil ha det beste resultatet.

Jeg har også samme erfaring med min forrige båt som hadde bensinmotor, jeg holdt på å kaste hele motoren som var nyinstallert, men tenkte jeg kunne prøve å bytte propell, og det "reddet" motoren :-)

Selv om jeg er fornøyd med propellene jeg har nå, kommer jeg muligens til å prøve et (dvs. 2) sett med C6 propeller,kjøper du propellene i USA så er det ikke så dyrt heller

I min manual står maksturtallet på AD41 til 3800-3900, jeg har leste begge deler flere steder

• 2 måneder senere...

Hei, løfter denne.

Jeg har en A6 aluminiumspropell som er moden for utskifting. Jeg ser prisen på denne varierer fra 5900,- til 8800,-.

Det jeg lurer på er om det er kvalitetsforskjeller på propeller? Eller er en A6 en A6 i alle tilfeller (ikke bland inn Audi her nå da:-)?

nettbaat.no har den rimeligste jeg har funnet: Powertech propell Duoprop A6 Volvo Penta Diesel kr 5900,- Er dette et sikkert kjøp, eller kan det være at denne er av dårlig kvalitet?

:flag:

Vennlig hilsen Capt'n.

• 1 år senere...
  • 5 år senere...

En litt annen problemstilling, men fortsatt Duoprop og A6....:

Jeg har og skal fortsatt ha A6, men jeg kjøper nye da de gamle er utslitt / oppbrukt...

Volvo Pentas A6 leveres ikke lengre med det originale delenummeret. Jeg har kjøpt og mottatt et nytt propellersett fra stor Volvo Penta forhandler her i Oslo, men finner ikke delenummer overgangstabell fra A6 til ny propell. Jeg har fått levert et originalt VP propellersett med delenummer 21924266 merket J6.

Regner med at det er korrekt, men vet ikke. Hvor finner jeg en overgangstabell slik at jeg kan vite dette?

(Den leverte J6 har ikke helt ikke propellboss: J6 har et mer åpent propellsenter der mine A6 har kompakt senter. Ellers så ser de ut til å være like.)

:smiley:  steinar

Redigert av fredriksen (see edit history)

J er nytt sett som erstatter både A & B . Las enkvann plass at det ikkje blir likt nummer som  de gamle. Ikkje unaturlig da de erstatter både 3+3 og 3+4. Info om dette samt tabeller finnes garantert hos Volvo Penta.

Edit. Fant det igjen. Det var B som ikkje var likt nummer. A skal etter sigende være samme # som J

Redigert av Knurrbart (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...