Jump to content

eksosen ødelegger fine turer....

m/s draugen

Recommended Posts

.....Som sagt så er dette ett problem når vi skal nyte sjølivet.Båten drar med seg eksosen bak på dekk og noen ganger i styrhus,det er som en bølge forfølger oss.Når Damen sitter på bakdekket er hun etter 30 min nesten forgiftet,all kos på dekket forsvinner når vi går.Eksosen og vannet går rett ut uten noe forlengende sak bak.Har tenkt tanken på å forlenge dette slik at den står under vann,men mister da muligheten for å følge med kjøling.Dette er veldig plagsomt,så gode tanker ang.dette hadde vært kjempefint.

Jeg har hatt god suksess med eksosutløp over vann på siden. Da "skytes" eksosen ut slik at den ikke kommer inn i dragsuget i hekken samtidig som du ser eksosen:

116-1671_IMG.JPG

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Den går ut på siden hos meg også,men blir ikke kvitt den.Den ruller rundt der bak og forpester oss.Ikke klarer vi heller å kjøre fra den :puke:

Er denne motoren i god stand da og riktig justert ?

Jeg bare lurer, det kan jo virke som det er noe å gjøre her. Den bør vel ikke ryke så mye når den er varm og under belastning.

Hva slags motor er det snakk om ?

Hvis den er ok kan det kanskje være en ide å føre eksosen ned under vann, men det er ikke helt uproblematisk mht mottrykk og at man ikke ser at kjølevann kommer ut.

Jon :flag:

Etter litt finlesing ser jeg du har en Viksund 880. Jeg hadde en gang en Viksund 31 og hadde samme problem, ikke så mye med eksos men saltråk bak på styrehyset. Etter gå dager på tur var bakveggen helt sandpapir av salt. Fant aldri noen løsning på dette...

V31 har jo ikke store bakveggen til vanlig men min så slik ut:

mutant2.gif

Tror nok dette problemet er langt mer en form for konstruksjonefeil enn akkurat hvor eksosen kommer ut...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hvorfor ikke forsøke en QMI teflonbehandling av motoren for å redusere utslippet av eksos som svir og soter da ?

Jeg hadde i hvert fall fantastisk resultat med det. 7 grader lavere motortempratur, betydelig redusert synlig eksos samt redusert lyd/vibrasjon...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har du bilder?

Jeg hadde en Viksund 27 Culumbi 1979 med en Yanmar 3QM30 (33hk), der var eksosen så lavt plassert at den gikk delvis under vann ved marsjfart. ikke noen eksosplager med den i hvert fall....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Biler har jo også dette problemet, spesielt på modeller med bakluke. Her brukes jo en vindavviser for å få bort problemet.

Hvorfor ikke prøve dette på båten også, burde være nok hastighet til å styre noe av lufta til å komme ned bak båten og unngå den evige bakevjen som oppstår. En på taket eller på siden burde vel hjelpe på.

Hvis en lager en modell som en kan klappe inn ved landligge blir den vel ikke så mye i veien heller..... :rolleyes:

Biler har jo også dette problemet, spesielt på modeller med bakluke. Her brukes jo en vindavviser for å få bort problemet.

Hvorfor ikke prøve dette på båten også, burde være nok hastighet til å styre noe av lufta til å komme ned bak båten og unngå den evige bakevjen som oppstår. En på taket eller på siden burde vel hjelpe på.

Hvis en lager en modell som en kan klappe inn ved landligge blir den vel ikke så mye i veien heller..... :rolleyes:

Blir jo seende ut som en "batmobil" da :eek:

Har tenkt tanken på å forlenge dette slik at den står under vann,men mister da muligheten for å følge med kjøling.

Et lite spørsmål fra en dum båteier. Sitter dere som har eksos ut på siden og følger med på om det kommer kjølevann til enhver tid? Jeg har nemlig en innretning med en liten viser og noen tall litt foran rattet som viser temperatur jeg. Er det brukbart?

Eksosen kommer ut langt der nede, og borte blir den. (ikke tror jeg den lukter så vondt heller)

Ben Sin

Sitter dere som har eksos ut på siden og følger med på om det kommer kjølevann til enhver tid?
Det handler om tidligvarsling. Senest nå i sommer hadde jeg et sjøvannpumpehavari og hørte det i samme sekund som det skjedde. Hadde jeg kjørt motoren til temperaturalarmen gikk hadde jeg ikke hatt mer eksosanlegg (har den der tåpelige Vetuslydpotten i bøtteplast).

• Barnevaksiner
Den ekleste løsningen på problemet er å legge eksosen under vann.
Det er ikke sikkert det er løsningen. Den Viksunden jeg hadde har eksosen under vann når den er i fart og selv om jeg ikke hadde nevneverdig eksosproblem så var der en veldig bakevje. Hadde denne motoren hatt særlig med røyk/sot så hadde det kommet inn i båten likevel.

• Barnevaksiner

Er enig med sveinha her ja....

Det blir turbolens i mindre og større grad aktenom skott og tverr hekk.

Har du et høyt overbygg som går ganske langt akter så kan du oppleve det der og. Det å kjøre eksosen ut i siden har jeg god erfaring med slik det ene bildet til sveinha viste.

Noen får eksosen inn kun om sommeren..... ofte skyldes det at gummibåten henges opp helt akter eller plasseres slik at den fungerer som en ekstra "turbolensproduserer"..... forsvinner når den slippes på sjøen igjen....

Vet og at noen båter med flybridge kan og oppleve det samme ved enkelte hastigheter.

På en eldre Viksund 990 eller hva de het, så jeg at eksosen gikk ut ganske langt frem på siden.... ingen problemer der ombord...

Sorry, så sveinha har kommet med flere svar her mens jeg har satt og knotet over tastaturet....

Redigert av Gudrun (see edit history)

Om du har en brukende eksosgjennomføring er det jo enkelt å sette på en slangebete på en halvmeter og se om det hjelper. Kanskje ikke en permanent løsning men det er jo greit som "feilsøking".

• Barnevaksiner

Google "station wagon effect" så dukker det opp litt av hvert.

Det er ingenting mer eller mindre enn vanlig renslig god gammeldags aerodynamikk dette; og det er ikke all verdens muligheter man har til å unngå det -- annet enn å bryte eller dirigere luftstrømmen langs/over skroget.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...