m/s draugen Startet 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2007 .....Som sagt så er dette ett problem når vi skal nyte sjølivet.Båten drar med seg eksosen bak på dekk og noen ganger i styrhus,det er som en bølge forfølger oss.Når Damen sitter på bakdekket er hun etter 30 min nesten forgiftet,all kos på dekket forsvinner når vi går.Eksosen og vannet går rett ut uten noe forlengende sak bak.Har tenkt tanken på å forlenge dette slik at den står under vann,men mister da muligheten for å følge med kjøling.Dette er veldig plagsomt,så gode tanker ang.dette hadde vært kjempefint. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Jeg har hatt god suksess med eksosutløp over vann på siden. Da "skytes" eksosen ut slik at den ikke kommer inn i dragsuget i hekken samtidig som du ser eksosen: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
seilærn Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Seilbåter går på vind Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Seilbåter går på vind Er det ikke dere seilere som er så fortvilet over alle OT kommentarer her på BP? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
m/s draugen Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Den går ut på siden hos meg også,men blir ikke kvitt den.Den ruller rundt der bak og forpester oss.Ikke klarer vi heller å kjøre fra den Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Den går ut på siden hos meg også,men blir ikke kvitt den.Den ruller rundt der bak og forpester oss.Ikke klarer vi heller å kjøre fra den Er denne motoren i god stand da og riktig justert ? Jeg bare lurer, det kan jo virke som det er noe å gjøre her. Den bør vel ikke ryke så mye når den er varm og under belastning. Hva slags motor er det snakk om ? Hvis den er ok kan det kanskje være en ide å føre eksosen ned under vann, men det er ikke helt uproblematisk mht mottrykk og at man ikke ser at kjølevann kommer ut. Jon Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Yanmar 4jh-hte 66hk,i kjempeform.Er ikke det at eksosen er stygg/svart.Den blir som sagt værende der å rulle i bakevja sammen med sjøen-slipper ikke taket Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Etter litt finlesing ser jeg du har en Viksund 880. Jeg hadde en gang en Viksund 31 og hadde samme problem, ikke så mye med eksos men saltråk bak på styrehyset. Etter gå dager på tur var bakveggen helt sandpapir av salt. Fant aldri noen løsning på dette... V31 har jo ikke store bakveggen til vanlig men min så slik ut: Tror nok dette problemet er langt mer en form for konstruksjonefeil enn akkurat hvor eksosen kommer ut... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
avsluttet Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 kan høyden over vannlinja ha noe å gjøre? Det har vært byttet uttak på min, litt lengre ned, og med "spjell".(vetus-type) merker ikke eksosen som noen plage. ble eksosen plassert forholdsvis høyt på gamle viksundbåter? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Hvorfor ikke forsøke en QMI teflonbehandling av motoren for å redusere utslippet av eksos som svir og soter da ? Jeg hadde i hvert fall fantastisk resultat med det. 7 grader lavere motortempratur, betydelig redusert synlig eksos samt redusert lyd/vibrasjon... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
m/s draugen Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 kan høyden over vannlinja ha noe å gjøre? Det har vært byttet uttak på min, litt lengre ned, og med "spjell".(vetus-type)merker ikke eksosen som noen plage. ble eksosen plassert forholdsvis høyt på gamle viksundbåter? Har du bilder? Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Er det ikke dere seilere som er så fortvilet over alle OT kommentarer her på BP? Jeg har ikke klaget over det Tar ikke mer om dette i denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Har du bilder? Jeg hadde en Viksund 27 Culumbi 1979 med en Yanmar 3QM30 (33hk), der var eksosen så lavt plassert at den gikk delvis under vann ved marsjfart. ikke noen eksosplager med den i hvert fall.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
krl Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Biler har jo også dette problemet, spesielt på modeller med bakluke. Her brukes jo en vindavviser for å få bort problemet. Hvorfor ikke prøve dette på båten også, burde være nok hastighet til å styre noe av lufta til å komme ned bak båten og unngå den evige bakevjen som oppstår. En på taket eller på siden burde vel hjelpe på. Hvis en lager en modell som en kan klappe inn ved landligge blir den vel ikke så mye i veien heller..... Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Biler har jo også dette problemet, spesielt på modeller med bakluke. Her brukes jo en vindavviser for å få bort problemet.Hvorfor ikke prøve dette på båten også, burde være nok hastighet til å styre noe av lufta til å komme ned bak båten og unngå den evige bakevjen som oppstår. En på taket eller på siden burde vel hjelpe på. Hvis en lager en modell som en kan klappe inn ved landligge blir den vel ikke så mye i veien heller..... Blir jo seende ut som en "batmobil" da Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Har tenkt tanken på å forlenge dette slik at den står under vann,men mister da muligheten for å følge med kjøling. Et lite spørsmål fra en dum båteier. Sitter dere som har eksos ut på siden og følger med på om det kommer kjølevann til enhver tid? Jeg har nemlig en innretning med en liten viser og noen tall litt foran rattet som viser temperatur jeg. Er det brukbart? Eksosen kommer ut langt der nede, og borte blir den. (ikke tror jeg den lukter så vondt heller) Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Den ekleste løsningen på problemet er å legge eksosen under vann. Det burde ikke være noe problem og problemet er løst. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
SveinHa Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Sitter dere som har eksos ut på siden og følger med på om det kommer kjølevann til enhver tid?Det handler om tidligvarsling. Senest nå i sommer hadde jeg et sjøvannpumpehavari og hørte det i samme sekund som det skjedde. Hadde jeg kjørt motoren til temperaturalarmen gikk hadde jeg ikke hatt mer eksosanlegg (har den der tåpelige Vetuslydpotten i bøtteplast). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
SveinHa Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Den ekleste løsningen på problemet er å legge eksosen under vann.Det er ikke sikkert det er løsningen. Den Viksunden jeg hadde har eksosen under vann når den er i fart og selv om jeg ikke hadde nevneverdig eksosproblem så var der en veldig bakevje. Hadde denne motoren hatt særlig med røyk/sot så hadde det kommet inn i båten likevel. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Gudrun Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Er enig med sveinha her ja.... Det blir turbolens i mindre og større grad aktenom skott og tverr hekk. Har du et høyt overbygg som går ganske langt akter så kan du oppleve det der og. Det å kjøre eksosen ut i siden har jeg god erfaring med slik det ene bildet til sveinha viste. Noen får eksosen inn kun om sommeren..... ofte skyldes det at gummibåten henges opp helt akter eller plasseres slik at den fungerer som en ekstra "turbolensproduserer"..... forsvinner når den slippes på sjøen igjen.... Vet og at noen båter med flybridge kan og oppleve det samme ved enkelte hastigheter. På en eldre Viksund 990 eller hva de het, så jeg at eksosen gikk ut ganske langt frem på siden.... ingen problemer der ombord... Sorry, så sveinha har kommet med flere svar her mens jeg har satt og knotet over tastaturet.... Redigert 23.Oktober.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Om du har en brukende eksosgjennomføring er det jo enkelt å sette på en slangebete på en halvmeter og se om det hjelper. Kanskje ikke en permanent løsning men det er jo greit som "feilsøking". Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Skipper Worse Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Google "station wagon effect" så dukker det opp litt av hvert. Det er ingenting mer eller mindre enn vanlig renslig god gammeldags aerodynamikk dette; og det er ikke all verdens muligheter man har til å unngå det -- annet enn å bryte eller dirigere luftstrømmen langs/over skroget. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
avsluttet Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Har du bilder? fant bare dette bildet det er da forrige eier hadde båten, det er vel 3 år gammelt. Når det gjelder det med eksosen har jeg egentlig ikke peiling. Men det spjellet styrer ihvertfall det hele ned mot vannet. Redigert 23.Oktober.2007 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Har sett en større båt i havna vår som synes å slippe ut all eksos omtrent midtskips på skrogsiden. Legger ved et bilde: Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Hvorfor gjøre det så vanskelig ?. Sett på en slange ned i vannet fra utløpet, det løser problemet samtidig som du får mindre støy. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.