Jump to content

Kjøp av bærbar GPS i utlandet


Pontius

Recommended Posts

Hei.

 

Kona skal en tur til Singapor i forbindelse med jobben.  I den anledning tenkte vi å kjøpe en bærbar GPS som tar sjøkart.

 

Nå har jeg snakket med en norsk forhandler om saken og han sier at problemet da blir at basiskartene som ligger i GPS'en er Asiatiske.  Om man kjøpte i Norge ville tilsvarende basiskart være Europeiske, som jo er ønskelig.  Å kjøpe norske tilleggskart blir det ingen problemer med.

 

Mine spørsmål til dere er dermed:

 

1. Stemmer dette?  Er det ikke mulig å kjøpe en bærbar GPS i et annen verdensdel med basiskart for Europa.

 

2. Kan man forandre eller bytte ut basiskartene på noen måte, eller er disse "brent" inn slik at de er umulige å skifte.  Kanskje varierer dette fra modell til modell?

 

3. Hvilket merke og modell bør jeg satse på?

 

Hilsen Ørjan Berg

Link to post
Share on other sites

Med bærbar regner jeg med du mener håndholdt som du også kan ta med i skogen?

 

1- Ja dette er riktig oppfattet, ihvertfall gjelder dette for Garmins modeller. Disse er delt inn i Europeisk, Asiatisk og Amerikansk grunnkart.

 

2- Skal være komplett umulig og bytte garmins grunnkart.

 

3- Uten og hive seg inn i merkevarekrangelen kan jeg heller si såpass; flesteparten av elektronisk navigasjonsbrukerne på Baatplassen bruker enten Garmins håndholdte eller plottere med BlueChart sjøkart - den andre delen bruker plottere av diverse produsenter som igjen bruker sjøkartet C-MAP. Magellan har også håndholdte tilsvarende Garmins modeller og sitt eget sjøkart som heter BlueNav, men dette har jeg ikke sett bli nevnt på denne siden...

Link to post
Share on other sites

Du finner neppe en modell med kun europeisk base kart i Singapore, men de lever en med en verdenskart som ikke er like detaljert. Dette er standard spec for Garmin for Asia. Jeg bor selv i Asia og har disse her.

 

Når det gjelder kvaliteten på baisis kartene så er de nok ikke verdt noe som helst. De er mere eller mindre totalt ubrukelige til noe som helst, kun kjekt å ha.

 

Nå er det vel neppe så veldig mange kronene å spare på håndholdte gps, men noen kroner blir det jo. Det er betydelig mere å spare på store modeller...

 

De mest utbrdte er jo Garmin og Magellan.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kvaliteten på baisis kartene så er de nok ikke verdt noe som helst. De er mere eller mindre totalt ubrukelige til noe som helst, kun kjekt å ha.

 

Forstår jeg deg slik Knut at det ikke spiller noen egentlig rolle hvilket basiskart som ligger i bunn siden disse uansett er nærmest ubrukelig?

 

Man bør vel da gå for en modell med mye ekstra minne?

 

Hilsen Ørjan Berg

Link to post
Share on other sites

Når man sier de er delt inn i Europeisk, Asiatisk og Amerikansk grunnkart er dette en delvis sannhet.... Alle blir solgt med verdenskartet innebygd og dette er ikke det mest nøyaktige når man zoomer inn. Det som skiller er at europeisk modell har innebygd masser av stedsnavn, små&store byer, elver og veier. På en asiatisk modell vil du ikke kunne søke på stedsnavn som der er mange av eller kjøre etter E-18 eller E-6 til Trondhjem. (Av veier er det stort sett europaveier og andre større fylkesveier (eller hva nå det enn heter) som er lagt inn. Når jeg med min EU modell panorerer meg til Florida i USA vises ingen byer eller noe annet bortsett fra kystlinja, det er stort sett bare millionbyer ala New York o.l. som ligger inne- noen 10talls byer for hele USA.

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg slik Knut at det ikke spiller noen egentlig rolle hvilket basiskart som ligger i bunn siden disse uansett er nærmest ubrukelig?

 

Man bør vel da gå for en modell med mye ekstra minne?

 

Hilsen Ørjan Berg

Har kjøpt flere Garmin Gpsmap 76 og 76s fra USA og basiskartet som er fra USA er litt mer ubrukelig enn det som er på en solgt i Norge. Etter det feks er lastet inn Bluechart til Gpsen vil ikke det basiskartet som ligger i bunn merkes lenger.

 

Vil anbefale at du vurderer Garmin Gpsmap 60c som er den nye berbare fra Garmin.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt flere Garmin Gpsmap 76 og 76s fra USA og basiskartet som er fra USA er litt mer ubrukelig enn det som er på en solgt i Norge. Etter det feks er lastet inn Bluechart til Gpsen vil ikke det basiskartet som ligger i bunn merkes lenger.

 

Vil anbefale at du vurderer Garmin Gpsmap 60c som er den nye berbare fra Garmin.

Hvilke GPS er utenom den nye 60c kan laste inn bluechart? Så på ebay en Garmin 76 der det stod at den tok bluechart, men forsøkte meg på en 76 som stod til salgs her på forumet og fikk beskjed om at den ikke tok bluechart. Håper noen av dere vet litt mer!!

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hvilke GPS er utenom den nye 60c kan laste inn bluechart? Så på ebay en Garmin 76 der det stod at den tok bluechart, men forsøkte meg på en 76 som stod til salgs her på forumet og fikk beskjed om at den ikke tok bluechart. Håper noen av dere vet litt mer!!

På denne siden finner du ut hvilke modeller som passer med BC:

http://www.garmin.com/cartography/mapSourc...bluechartCD.jsp

 

Og klikk i boksen:Product Compatibility. 76MAP serien går fint med BC.

Link to post
Share on other sites

Hvilke GPS er utenom den nye 60c kan laste inn bluechart? Så på ebay en Garmin 76 der det stod at den tok bluechart, men forsøkte meg på en 76 som stod til salgs her på forumet og fikk beskjed om at den ikke tok bluechart. Håper noen av dere vet litt mer!!

Alle Gpsmap 76 og 76s laster inn Bluechart. Det kan lastes ut kart til 2 gpser pr unlock sone

som kjøpes. Dette er dårlig opplyst om fra forhandlere.

Link to post
Share on other sites

Hva er de beste sjøkartene da til bærbare GPS'er?

 

Bluechart eller Bluenav? Andre?

 

Det er vel litt avgjørende for hvilken bærbar GPS man bør kjøpe?

 

Eller spiller det liten rolle for seiling i norske farvann?

 

Hva med dekning i resten av verden?

 

Hilsen Ørjan Berg

Link to post
Share on other sites

Hva er de beste sjøkartene da til bærbare GPS'er?

 

Bluechart eller Bluenav? Andre?

 

Det er vel litt avgjørende for hvilken bærbar GPS man bør kjøpe?

 

Eller spiller det liten rolle for seiling i norske farvann?

 

Hva med dekning i resten av verden?

 

Hilsen Ørjan Berg

Garmin kan kun bruke bluechart

Magellan kan kun bruke bluenav

 

BC dekker bortimot hele verden

Prøv og les 1. innlegget mitt nøye!

Link to post
Share on other sites

Hva er de beste sjøkartene da til bærbare GPS'er?

 

Bluechart eller Bluenav? Andre?

 

Det er vel litt avgjørende for hvilken bærbar GPS man bør kjøpe?

 

Eller spiller det liten rolle for seiling i norske farvann?

 

Hva med dekning i resten av verden?

 

Hilsen Ørjan Berg

Har brukt Bluechart  4.0 i snart 2 år og til mitt bruk er eg så fornøyd at eg ikke har oppdatert kartene. En Gpsmap har litt liten skjerm for seiling i ukjente farvann, selvfølgelig kommer det an på farten din båt gjør. Bruker berbar PC på de turer som eg tar i ukjent farvann. Og kun gpsmap 76 når eg er i kjent nerområde. Denne løsningen er eg godt fornøyd med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...