Jump to content

Tæring på drev-anode

Balder ll

Recommended Posts

Hei

Tok opp båten (2003 Skilsø 33 FB m/KAD300/DP-G) nå i helgen og til min forskrekkelse ser jeg at zink bak propellerene er nesten helt oppspist. Ligger endel med landstrøm men bare i helger når jeg er i båten. Nabobåtene har ikke på langt nær så mye tæring på drevanoder og flere av disse ligger med landstrøm hele tiden. Hadde båten oppe i juli, da hadde den ligget på sjøen i ca. 2mnd. og jeg så endel tæring på anoden allerede. Byttet derfor denne da båten allikevel var oppe, så den på bilde har stått på siden juli. Allt elektrisk ombord er originalt fra Skilsø (Landstrømsentral m/jordfeilbr. -lader -v.v.bereder).

Hva kan være årsak til dette, hvem kan eventuellt hjelpe ?

Mvh

Morten https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6870/img_0161.jp

img_0161.jpg

Rettet litt på linken til bildet ditt, du manglet en "g" i adressen.

Sannsynligvis har du en feil i ditt elektriske anlegg, evt har noen av nabobåtene det.

Håper du får noen gode innspill for jeg har selv litt problemer med forbruk av anoder på mitt Bravo 3 drev og er også intressert i tips.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Som tidligere Skilsø-ejer siger jeg: Få tjekket dit anlæg! Jeg oplevede selv et propel-havari, der måske var på grund af galvanisk tæring. Alt el i min båd var originalt fra fabrikken. Hvis du finder fejl hører jeg for historieskrivningens skyld gerne fra dig!

Dansken

Denne laderen skal vel ha galvansik isolator innebygget, men det kan kankje være en ide og koble hele landstrømmen på en galvansik isolator eller skilletrafo. Jeg har bestillt Mastervolt sin skilletrafo til min båt.

Men som andre sier, det er ikke lett å bli klok på galvanisk korrosjon.

Min konklusjon vurdert ut fra bildet er:

Årsaken er at anoden har isoleres seg på grunn av et spenningsfall i infestningen i kombinasjon med legeringen i anoden. Du har kommet til et punkt hvor støpealuminiumen i drevet har begynt å oksidere et eller annet sted, og hydroxreaksjonen har flyttet seg i konstruksjonen. Ta av anoden og fotografer anlegget anode / skruehodet. Du vil sannsynigvis se at store deler av anleggsflaten er matt grå.

Hvis du rengjør drevet med å skrape meg neglene, vil du finne hvitt pulver på skarpe kanter. Finner du pulver, har du hatt flaks. En eller to måneder til så hadde du hatt en stor skade.

Det kan godt være at du har en liten negativ lekkasjestrøm, men den er i så fall nesten ubetydelig.

Dette har ikke noe med feil på landstrøm.

Min vurdering.

Det er ofte individuelle variasjoner i disse konstruksjonene, og det ser ut som om propellen din er delvis isolert fra konstruksjonen kanskje. (Erfaringsvis ut fra synlige ting) En uheldig anodelegering ser jeg for meg kan være delvis årsak. Men delvis ja. ikke lenger nok drivkraft i den katodiske beskyttelsen på grunn av dårlig kontakt. Det kan være at for eksempel jord til land har påvirket anoden, men det er i så fall lenge siden.

Bare skrap litt i lakken på drevet, jeg er 95 % sikker

Redigert av Ole Petter (see edit history)
  • 6 år senere...

Låner denne:

Stadig tilbakevendende problem:

Tæring av anoder....

I en båthavn skal det legges opp strøm.

Intet er tilkoblet. Trafo er på plass på land, men ingen uttak enda...

Men flere båter melder om at anodene har hatt akselererende tæring den siste tiden....

Ingen er (etter sigende) blitt tilkoblet noe som helst.

Noen som har tips?

Skal foreta målinger neste uke, men lurer på hvor man skal starte.

Kan intern tæring starte pga potensialfrskjellen mellom propell / aksling / flaps +++. ???

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Så..hva måler du i volt da..

Hva mener du med strøm i vannet

Og hva mener du med jordstrømmer.

Dette med galvanisk tæring og tiltak mot dette er egentlig et veldig stooooort kapittel.

Bruk original zink/anode fra produsent av motor /drev så er du rimelig sikker....følg med på om de tærer og når de begynner og bli slutt..bytt til nye.

Lurer du på hvorfor og hvordan med tæring og galvanisk leding av spenning er det helt sikkert andre på forum som kan bidra :) men et kapittel som krever mange sider. ;)

MVH CMB

Støttet!

Dette er utdrag av en undersøkelse:

"Vi målte lekkstrøm i tilførselskabelen og vi målte 290mA i jordlederen. Men vi har 100mA jordfeilbryter i forsyningsskap og førte avgreiningsskap som ikke legger ut, rare greier!

Hvis vi slår av alt på bryggene måler vi fortsatt en lekkstrøm på 67mA i tilførselskabelen."

OG:

"Vi klarer ikke å måle spenningsforskjell mellom jording og jordwire med plate av kobber i hav. Jordwiren er tilkoblet skap nærmest land!!"

Dette er ikke lett!

Med 'strøm i vannet', mener jeg at det går en vannstrøm forbi / gjennom båthavna og at det er en kloakk som kommer ut like ved.... Tenker at dette lager en ' elektrolytt' som bidrar til mere tæring.

Når så Biltema sine anoder ikke tæres så mye, blir jeg betenkt!

Kommentar?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...