Jump to content

Volvo Penta Aktivt Elektroniskt Korrosionsskydd

Balder ll

Recommended Posts

Jeg hadde en Mercruiser D219 (180hk) 1993mod. med Bravo 1 drev, denne hadde en slags elektronisk boks koblet til drevet for å hindre korrosjon. Kan det være samme teknikk ?

Mercathode var det ja(etter å ha lest inlegg lenger ned på siden her), en boks med blått lokk på babord side av motoren om jeg ikke husker feil :yesnod:

Edited by Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Her er en beskrivelse av Volvo-systemet: Link

Kjøpte dette systemet til en båt jeg hadde tidligere .Her var problemet at det satt stålpropeller på drevet noe som skaper kraftig tæring på anoden bak propellene pga alu.drev/stål.propell.

Monterte dette etter anvisningen,........effekten var etter min erfaring lik null dessverre. :nonod:

Hei Solo

Jeg har stålproppeller og alu drev og anoden bak prop. er voldsomt misshandlet. Se bilde lenger opp.

Skjønner at dette elektroniske systemet ikke hjalp, hvordan løste du problemet ?

Morten

Her er hva Mercury sier ( Link ):

What is a MerCathode and what does it do?

The Mercury Precision MerCathode system provides automatic protection against galvanic corrosion. It is a solid-state device that operates off a boat's 12-volt battery and provides protection by impressing a reverse blocking current that stops the destructive flow of galvanic currents. If your power package does not come already equipped with a MerCathode system, Mercury strongly recommends that you install one, particularly if your boat is equipped with a stainless steel propeller or other submerged stainless steel hardware.

Men, den påtrykte strømmen må vel være i det samme området som de utsatte metallene, og det skal vel vanskelig gjøres å etablere noe felt mellom propellen og den bakenforliggende offer-anoden. Kanskje derfor det er en offeranode akkurat der, for å beskytte drevet bakenfor der igjen.

Hei Solo

Jeg har stålproppeller og alu drev ..................Morten

Kjøpte en startkabel til bil og monterte en stor zinkanode i den ene klemma , satte den andre klemma på stålpropellen og hengte anoden via badetrappa ned i sjøen,dermed kunne båten ligge ute hele vinteren uten at propellanoden helt ble spist opp.

Har fått det tipset selv før : tæring Solo