Jump to content

Volvo Penta Aktivt Elektroniskt Korrosionsskydd


Balder ll

Recommended Posts

Jeg hadde en Mercruiser D219 (180hk) 1993mod. med Bravo 1 drev, denne hadde en slags elektronisk boks koblet til drevet for å hindre korrosjon. Kan det være samme teknikk ?

 

Mercathode var det ja(etter å ha lest inlegg lenger ned på siden her), en boks med blått lokk på babord side av motoren om jeg ikke husker feil :yesnod:

Edited by Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Her er en beskrivelse av Volvo-systemet: Link

Kjøpte dette systemet til en båt jeg hadde tidligere .Her var problemet at det satt stålpropeller på drevet noe som skaper kraftig tæring på anoden bak propellene pga alu.drev/stål.propell.

Monterte dette etter anvisningen,........effekten var etter min erfaring lik null dessverre. :nonod:

Link to post

Hei Solo

Jeg har stålproppeller og alu drev og anoden bak prop. er voldsomt misshandlet. Se bilde lenger opp.

Skjønner at dette elektroniske systemet ikke hjalp, hvordan løste du problemet ?

Morten

Link to post

Her er hva Mercury sier ( Link ):

 

What is a MerCathode and what does it do?

The Mercury Precision MerCathode system provides automatic protection against galvanic corrosion. It is a solid-state device that operates off a boat's 12-volt battery and provides protection by impressing a reverse blocking current that stops the destructive flow of galvanic currents. If your power package does not come already equipped with a MerCathode system, Mercury strongly recommends that you install one, particularly if your boat is equipped with a stainless steel propeller or other submerged stainless steel hardware.

 

 

Men, den påtrykte strømmen må vel være i det samme området som de utsatte metallene, og det skal vel vanskelig gjøres å etablere noe felt mellom propellen og den bakenforliggende offer-anoden. Kanskje derfor det er en offeranode akkurat der, for å beskytte drevet bakenfor der igjen.

Link to post
Hei Solo

Jeg har stålproppeller og alu drev ..................Morten

Kjøpte en startkabel til bil og monterte en stor zinkanode i den ene klemma , satte den andre klemma på stålpropellen og hengte anoden via badetrappa ned i sjøen,dermed kunne båten ligge ute hele vinteren uten at propellanoden helt ble spist opp.

Har fått det tipset selv før : tæring Solo

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...