Balder ll Startet 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2007 Hei Noen her som har eller kjenner dette: " Volvo Penta Aktivt Elektroniskt Korrosionsskydd" For beskyttelse av drev. Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
Balder ll Svart 26.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Hei Ingen som har erfaring eller synspunkter på dette systemet for å hindre tæring på drev ? Morten Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Jeg hart ikke hørt om noen som har montert det, men jeg har lest om det. Pris? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 (redigert) Jeg hadde en Mercruiser D219 (180hk) 1993mod. med Bravo 1 drev, denne hadde en slags elektronisk boks koblet til drevet for å hindre korrosjon. Kan det være samme teknikk ? Mercathode var det ja(etter å ha lest inlegg lenger ned på siden her), en boks med blått lokk på babord side av motoren om jeg ikke husker feil Redigert 26.Oktober.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SF Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Mercruiser har hatt noe lignende som de kaller Mercatode i mange år. Funker visstnok bra det, forlenger levetiden på anodene. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
TMe Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Sikkert det som kalles påtrykt spenning. Ikke uvanlig på skip og offshore. Ingen ny oppfinnelse. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 (redigert) Her er en beskrivelse av Volvo-systemet: Link Tror det sikkert fungerer bra. Mercurys Mercathode er vel også nå standard på de fleste Mercruiser installasjoner? Redigert 26.Oktober.2007 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Her er en beskrivelse av Volvo-systemet: Link Kjøpte dette systemet til en båt jeg hadde tidligere .Her var problemet at det satt stålpropeller på drevet noe som skaper kraftig tæring på anoden bak propellene pga alu.drev/stål.propell. Monterte dette etter anvisningen,........effekten var etter min erfaring lik null dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Balder ll Svart 26.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Hei Solo Jeg har stålproppeller og alu drev og anoden bak prop. er voldsomt misshandlet. Se bilde lenger opp. Skjønner at dette elektroniske systemet ikke hjalp, hvordan løste du problemet ? Morten Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Her er hva Mercury sier ( Link ): What is a MerCathode and what does it do? The Mercury Precision MerCathode system provides automatic protection against galvanic corrosion. It is a solid-state device that operates off a boat's 12-volt battery and provides protection by impressing a reverse blocking current that stops the destructive flow of galvanic currents. If your power package does not come already equipped with a MerCathode system, Mercury strongly recommends that you install one, particularly if your boat is equipped with a stainless steel propeller or other submerged stainless steel hardware. Men, den påtrykte strømmen må vel være i det samme området som de utsatte metallene, og det skal vel vanskelig gjøres å etablere noe felt mellom propellen og den bakenforliggende offer-anoden. Kanskje derfor det er en offeranode akkurat der, for å beskytte drevet bakenfor der igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Hei SoloJeg har stålproppeller og alu drev ..................Morten Kjøpte en startkabel til bil og monterte en stor zinkanode i den ene klemma , satte den andre klemma på stålpropellen og hengte anoden via badetrappa ned i sjøen,dermed kunne båten ligge ute hele vinteren uten at propellanoden helt ble spist opp. Har fått det tipset selv før : tæring Solo Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.