hschrde Startet 23.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 23.Oktober.2007 I sommer har jeg stort sett brukt Hankøfjord som hytte - så den har rett og slett ikke vært startet siden i vår. Jeg har hatt litt problemer med batteriene - det var i alle fall det jeg trodde... Kjøpte nye som skal holde i massevis på biltema i går - og fremdeles var det kun innslaget som slo inn. Ingen tørning overhodet, og det etter at alt av kabelsko er gjort grundig rent... Det som skulle til var å bruke en jekk til å tørne rundt motoren en kvart omdreining - så startet den på et par sekunder. Jeg har vel en skade i tannkransen - men hvordan i all verden kom den dit? Det har aldri vært noe problem å starte før - men nå må jeg altså tørne rundt litt hver gang den stopper i akkurat den posisjonen... Det gjør den også ofte - merkelig... Noen som vet noe mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Har du sett fysisk at det er en slik skade? Det høres merkverdig ut. Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Har ikke sett det fysisk nei - men kan virkelig ikke tenke meg noe annet som kan forårsake det??? Kan jo eventuelt være noe som har løsnet og kilt seg inn mellom et par tenner? Uansett så blir innslaget tydeligvis hindret i å slå inn - nå er det 3 ganger jeg ikke har fått start med samme posisjon på svinghjulet, den har starta fint etter å ha blitt jekka rundt litt alle gangene... Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Svigerfar har hatt dette problemet etter at han byttet starter. Da viste det seg at starteren ikke traff inni kransene da starteren ble vridd litt i festet ordnet det seg. Det samme opplevde jeg da jeg mariniste ivecoen. Jeg hadde borret litt feil. Boret da det ene hullet opp en dim slik at den traff rett og siden har det funket Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
REM Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Ikke noe uvanlig dette. På amerikanske biler (GM) var det ganske vanlig en tid. Startkransen ble slitt da bendixen slo til på samme stedet hver gang. Eneste kur var å bytte startkrans/flexplate. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
rover Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Kjent "fenomen" dette. En del motorer stopper på samme stedet hver gang. Med det resultatet at tannkransen blir slitt på ett sted. Du må nok ha ny startkrans Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Ikke noe uvanlig dette. På amerikanske biler (GM) var det ganske vanlig en tid. Startkransen ble slitt da bendixen slo til på samme stedet hver gang. Eneste kur var å bytte startkrans/flexplate. Hvilke biler, og hvilken periode? Ingen av mine GM-biler har hatt slike problemer noen gang i løpet av sin levetid. Det er da biler som har gått alt fra 25000km siden 1979, til 20 ganger så langt på ca samme tid, og en del 80tallsbiler, samt noen fra 90tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Har nok ikke så stor peiling på dette men hvis kransen på starteren treffer kransen på motoren på samme sted hver gang, vil ikke denne da bli utvidet slik at den gled lettere inn en tidligere. (Enkelte andre ting virker sånn) Så hvis jeg ikke har misforstått virkemåten her så ville dette slik dere sier det føre til at starteren slurer Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
hschrde Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Hm - det kan du nok ha rett i! Det vil jo forklare at det går mer eller mindre bra forskjellige steder på kransen - som sikkert ikke er helt lik hele veien rundt... Starteren fikk jeg jo overhalt - men det virket som om det ikke er noe særlig slark i monteringen... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Kjent problem på alle GM biler med 2-boltet starter. Kom vel på small blocs på slutten av 60-tallet. Spesiellt utsatte var de uten bakre brakett. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jon-Kåre Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Hvis du tør tror jeg at jeg ville prøvd å borre ene hullet i starteren opp 2mm og sett hva som skjer. Funker det ikke kan du vel legge en "foring rundt bolten inni hullet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jonas Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Siden innslaget ikke slår inn, ville jeg først sjekket startmotoren og drevet. Kan vere tørt og tregt. Startkransen blir som regel slitt på to steder på 4-sylindrede motorer, men når den er årsaken til problemer, slår som regel innslaget inn og slurer på startkransen. Da høres som regel tydelig "tannpuss". Redigert 23.Oktober.2007 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Merkelige greier... Jeg kan egentlig ikke hjelpe så mye, men har du noen bilder av maskinen? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Har nok ikke så stor peiling på dette men hvis kransen på starteren treffer kransen på motoren på samme sted hver gang, vil ikke denne da bli utvidet slik at den gled lettere inn en tidligere. Jeg har byttat flere slike startkranser på GM-biler. Du vil se at ca 6-8 tenner er slitt skrå ved innslaget til bendiksen. Bendixen vil altså ikke ha fullt inngrep da den begynner å dra rundt. Resultatet er at plate flekser unna og bendixsen sliter ytterligere på startkransen hver gang du forsøker å starte. Styyyyg skrapelyd er symptomene. Så kan du forsøke å flytte startkransen til en ny possisjon. Mener å huske (lenge siden dette) at du kunne montere den i flere possisjoner. Dette gikk gjerne bra en tid, men etter en stund var det pån igjen. Hilsen rem som kjøpte 3 år gammel Camaro Z-28 i 73 og slet med problemet i alle de 24 åra jeg hadde bilen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
hschrde Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Kan være noe i det - får legge det i bunken med ting som burde vært gjort... Starteren er diger og vanskelig å få ut, men mulig jeg kan løsne boltene og jekke litt på den med et eller annet... Takk for tips - kan tenke meg det stemmer. Eller; det kan være at det er litt dårlig kontakt inn på selve innslaget??? Slik at det slår inn en del ganger - men ikke alltid langt nok inn til å hente strøm til selve starteren? Det er det eneste alternativet jeg kan komme på... Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Hvis du tar ut starteren, så ser du en liten del av startkransen inni hullet, så får du se om der er slitt, en måte å løse problemet på er å skru av kransen og snu denne 180 grader, da får du "ny" krans. Trur ikkje eg ville ha borret opp festehullene for å flytte starteren ut fra kransen, dettte vil resultere i større slitasje i kransen og starterdrevet, med det resultatet at du må kjøpe begge deler nye. Hadde samme problem på min båt i sommer, der var det selve starteren som var totalt utslitt, alle tenner var fine. Redigert 23.Oktober.2007 av Leidulf (see edit history) Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Anonym Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Eller; det kan være at det er litt dårlig kontakt inn på selve innslaget??? Slik at det slår inn en del ganger - men ikke alltid langt nok inn til å hente strøm til selve starteren? Det er det eneste alternativet jeg kan komme på... Selvsagt. Dersom du bare hører det berømte klikket, og ingenting mer er det gjerne det som er feilen. Jeg hadde det problemet med starteren min i sommer, tok den ut og gikk over den grundig selv, jobben inkludert demontering og montering tok nok litt over en time. Redigert 23.Oktober.2007 av Anonym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Hmm - får ta en kikk på selve kontaktene. Har ikke lyst på jobben med å få den ut igjen - det er en tung og vanskelig jobb. Fikk den overhalt på Fredrikstad vikleverksted - det er vel få som har mer kunnskaper om dette en de... Så jeg tenker det i så fall er litt irr som har kommet etter den ble montert inn igjen for et og et halvt år siden. Det kan jo godt være at det er kontakt nok for at innslaget slår inn de gangene tannhjulet fra starteren treffer rett på tannkransen uten at starteren må rotere ørlite idet den slås inn, mens de gangene det treffer litt feil så blir den hengende. Det jeg kan gjøre er jo neste gang å koble til starteren et tidels sekund uten solenoiden, starter den da så kan det være dette... Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Da tenker jeg også på at starteren er stor, det skal nok litt kraft til for å slå den inn dersom den må roteres samtidig... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Vet ikke hvilket utstyr Fredrikstad Vikleverkstet har, men tror de må ha en testbenk for startmotorer for å finne alle eventuelle feil som kan oppstå på en startmotor. Hvis ikke, blir det prøve og feilemetoden. F.eks. et Bosch- eller et dieselelektrisk verksted har ofte de rette utstyret. Hender også at de tar er grov test mens du venter. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 I min ungdom da Ford Capri MK I var tingen, 69 0g 72 modell hadde jeg samme problem. Det første var at nålelageret i tannhjulet på starteren hadde det for trangt. Ble løst med å slipe ned akslingen med smergelpapir innsatt med olje. Det andre problemet var at gradene på tannhjulet i starteren ikke passet gradene på kransen, ble løst med en fil. Filte en annen vinkel på tannhjulet til starteren. Problemet var at starteren ikke slo inn og at dersom jeg "rugget" litt på bilen mens den stod i gir løste problemet seg. En annen ting var kontaktene i innslaget. Disse ble brent og fikk ikke god nok kontakt. Snudde denne 180 grader og alt fungerte. Denne ble slitt forskjelligt på "+ og -" siden, ved å demontere, pusse ltt, snu "T" stykket holdt det noen år til.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
hschrde Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Hmm... Kan ta en telefon til Fredrikstad - men er rimelig sikker på at de vet hva de gjør, har gode referanser så det holder på de... Det med å file til litt skal jeg huske dersom det blir å få starteren ut, kan godt være rust eller annet i nålelageret og - hvem vet. Starteren selv var i alle fall ganske medtatt av irr og skitt da den ble tatt ut... Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Hvis du tar ut starteren, så ser du en liten del av startkransen inni hullet, så får du se om der er slitt, en måte å løse problemet på er å skru av kransen og snu denne 180 grader, da får du "ny" krans. Har aldri sett at startkransen var skrudd på svinghjulet. Mulig dette er en løsning som fantes på veldig gamle motorer. I mine snart 30 år med skruing har jeg kun sett startkranser som er krympet på svinghjulet. Da må startkransen ødelegges for å få den demontert fra svinghjulet, og ny krans monteres. Hvis starteren fungerer etter at motoren er dreiet på er det neppe noe som feiler starteren. Da er nok årsaken slitasje eller skade i startkrans. Denne er mulig å se når startmotor er demontert. Avhengig av sylinderantall vil motorer stoppe slik at startmotor må gå i inngrep på ett av flere faste steder på startkransen. Med andre ord så vil ikke startkransen slites jevnt over hele omkretsen. Alle startmotorer har en eller annen form for oppbygging som gjør at drevet kan rotere/vri seg hvis det treffer uheldig. Hvis startmotoren er i orden skal ikke hovedstrøm kobles inn før drevet er i inngrep med startkransen. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Har aldri sett at startkransen var skrudd på svinghjulet. Mulig dette er en løsning som fantes på veldig gamle motorer. I mine snart 30 år med skruing har jeg kun sett startkranser som er krympet på svinghjulet. Da må startkransen ødelegges for å få den demontert fra svinghjulet, og ny krans monteres. Krympet på? Vil tippe at kransen løsner veldig enkelt dersom du tar av svinghulet og varmer dette godt opp (legg den i stekeovenen om nødvendig). Da utvider det seg og kransen burde være grei å dunke av. Samme prosedyre for å få den på igjen. Mye som har vært innom stekeovene gjennom tidene :) Redigert 23.Oktober.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Krympet på? Vil tippe at kransen løsner veldig enkelt dersom du tar av svinghulet og varmer dette godt opp (legg den i stekeovenen om nødvendig). Da utvider det seg og kransen burde være grei å dunke av. Samme prosedyre for å få den på igjen. Mye som har vært innom stekeovene gjennom tidene :) Vil ikke svinghjulet utvide seg like mye slik at det sitter like fast selv etter en tur i stekeovnen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.