vanntrivsel Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Vanligvis stopper en 6 sylindret motor på 3 steder, men oftest stopper den på samme sted. Derfor gjentar problemet seg ofte. Troliig har noen tenner røket på tannkransen. Hvis så er tilfelle må gearkassa ut og svinghjulet demonteres. Man varmer opp tannkransen til ca 200 gr og så kan den slås av selve svinghjulet. Egentlig bør den ikke byttes, men bare forskyves ca 20 grader slik at det blir ,, friske tenner på de 3 stedene motoren vanligvis stopper. Merk ut på svinghjulet hvor startkransen skal sitte. Varm opp startkransen på nytt og monter den etter nye merker. Startkransen faller på plass uten stor anstrengning Elller løp å kjøp ny til en anselig sum ... unødvendig etter mitt syn Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Vil ikke svinghjulet utvide seg like mye slik at det sitter like fast selv etter en tur i stekeovnen? Alt utvider seg, også svinghjulet. Men alle "klaringer" utvider seg også. Ta eks. en sirkel (svinghulet), så enda en sirkel utenfor denne (tannkransen), og så er det et mellomrom mellom disse (veldig lite, men det eksisterer). Når alt utvider seg, utvider også dette mellomrommet seg. Ikke mye, men det er veldig lite som skal til. Er vanlig prosedyre på fastsittende bolter å varme opp disse. Evt. om det skulle by på noen problemer, så er svinghjulet veldig høy i masse og tar veldig lang tid å få opp temperaturen på. Varmen begynner ytterst å sette seg (tannkransen) og mest sannsynlig så vil denne falla av langt før svinghulet har blitt ordenetlig oppvarmet. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Dersom kransen blir slitt vil en gå igjennom en laaaaang periode med "tannpuss" lyd før det blir så slitt at ingen ting går rundt lengre. For de som har hatt dette problemet høres det veldig rart ut om dette skjer så brått at motoren bare plutselig ikke vil starte etter en sommer i ro. Jeg har hatt dårlig tannkrans i bilen, men kjørte nesten et år før den måtte byttes fordi den ikke klarte å starte bilen lengre (og fordi naboene våknet av lyden når jeg forsøkte starte) Jeg har også en veteranbil med 6v anlegg og kjenner godt igjenn symptomene som her er beskrevet. Motoren har stått en periode, etter dette vil den ikke starte. Starterinnslaget hører en slår, men motoren går ikke rundt. Drei motoren litt, og alt går mye bedre. Har hatt det samme maaaaaange ganger på min stakkars 6v. Motoren stopper som regel rett før ett av dødpunktene for en av sylindrene, og er følgelig veldig tung å dreie rundt. Det er jo derfor den stopper akkurat der, fordi motstanden mot å fortsette å rotere blir for stor uten forbrenningen i gang. Startmotoren trekker myyyyye strøm i startøyeblikket. Kontaktene i innslaget (som kobler strøm til startmotoren) blir lett brente eller korroderte. Etter lang tids lagring (typisk en sommer uten bruk) vil de korrodere litt. Denne korrosjonen er nok til å senke spenningen til startmotoren tilstrekkelig til at den ikke klarer å rotere motoren. Dette er en selvforsterkende tilstand, for når problemet først har oppstått vil kontaktene i tillegg bli brente etter noen forsøk. Ved å dreie motoren litt vil den stå i en tilstand der det ikke skal så mye moment og kraft til for å sette den i bevegelse. Dermed trekker startmotoren mye mindre initiell støm før den begynner å rotere. Etter at rotasjonen har startet i startmotoren synker strømtrekket betydelig. (Startstrømmen til en elektromotor er vesentlig høyere enn driftsstrømmen.) Med redusert strømtrekk er ikke effekten av korrosjon og svidde kontakter så stor. Jeg har pusset innslaget mange ganger på min 6v starter for å bedre dette. På 6v er strømtrekket dobbelt av det på 12v for å oppnå samme effekten, og alle slike problemer forsterkes. Sitér dette innlegget Oso Link to post
vanntrivsel Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Tennene kan bli slitte og legge seg på kransen. Da får ikke bendiksdrevet inngrep og snurret utenpå og lager et spetakkel uten like. Man behøver ikke skifte startkransen for å bli kvitt problemet Det holder med å snue startkransen og dreie det litt på svinghjulet. Har ikke særlig tro på stekeovnsmetoden. Varm ytter-ringen med et propanappart eller et gass sveiseapparat. Ringen faller nesten av av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Alt utvider seg, også svinghjulet. Men alle "klaringer" utvider seg også. Ta eks. en sirkel (svinghulet), så enda en sirkel utenfor denne (tannkransen), og så er det et mellomrom mellom disse (veldig lite, men det eksisterer). Når alt utvider seg, utvider også dette mellomrommet seg. Ikke mye, men det er veldig lite som skal til. Er vanlig prosedyre på fastsittende bolter å varme opp disse. Evt. om det skulle by på noen problemer, så er svinghjulet veldig høy i masse og tar veldig lang tid å få opp temperaturen på. Varmen begynner ytterst å sette seg (tannkransen) og mest sannsynlig så vil denne falla av langt før svinghulet har blitt ordenetlig oppvarmet. Oppfordrer deg til å få tak i et gammelt svinghjul og prøve metoden med stekeovn, og så komme tilbake på forumet med resultatet. Din teori om at dette skal gå an støtter jeg ikke, men det er mulig jeg tar feil. Derimot kan metoden med å varme med sveisebend være mulig. Det er en risiko for å varme for mye slik at herdingen i tennene blir ødelagt, og da spørs det hvor lenge denne startkransen vil vare. Er det noen som har tatt løs startkranser i praksis eller er det bare teoretisk kunnskap som finnes på forumet? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Har skiftet startkrans på bilsvinghjul flere ganger. Vinkelsliper på gammel krans til denne "falt av" > Ny tannkrans legges på plass oppå svinghjul og varmes med sveiseflamme til den "faller på plass". Nokså enkel jobb når en bare har fått svinghjulet på bordet. Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Da stemmer det nok - særlig det som ooma skriver. Er ikke så veldig redd for at det skal bli et skikkelig problem, det er null bråk - og den starter fint rett utenfor posisjonen det gjelder. Nå er ikke dette en motor det er lett å bare heise ut - og jeg har planlagt å bruke den til forflytning nå og da samt noen småturer til den dagen det eventuelt blir å bytte ut hele installasjonen med noe mindre. I ettermiddag starter jeg opp og legger i vei inn mot Oslo dersom alt virker OK, så kommer jeg heller med en rapport om hvordan turen gikk her og på den vanlige tråden min... Tenker, hvis jeg jukser litt når jeg stopper motoren, feks åpner litt opp rett før den stopper - så klarer jeg kanskje å få stoppet den et annet sted i syklusen? Skal prøve meg litt frem her... Eventuelt stoppe den i gir... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Det kan jo være det går å åpne litt rett før den stopper som du sier så stopper den kanskje på et annet sted. Hvilken motor har du tenkt å sette inn når du tar ut GM'en ?? Håper ikke det blir en grønn svenske? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Krympet på? Vil tippe at kransen løsner veldig enkelt dersom du tar av svinghulet og varmer dette godt opp (legg den i stekeovenen om nødvendig). Da utvider det seg og kransen burde være grei å dunke av. Samme prosedyre for å få den på igjen. Mye som har vært innom stekeovene gjennom tidene :) Nei, da utvider vel alt seg. Metoden for å bytte en slik ring er å borre endel hull og deretter splitte den med en meisel. Da er den jo ødelagt og må byttes. Den nye ringen varmes opp med gassbrenner, ofte er det en markering som skifter farge når den er varm nok. Deretter settes den på plass og må få kjøle seg ned slik at den sitter fast. Jon Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Da ligger båten trygt på Kongen... Startet fint etter en liten jekk - skal se om jeg kan markere de posisjonene den ikke starter fra for å se om det er noe system. Denne gangen stod den i en helt annen posisjon nemlig, så da mistenker jeg like mye kontaktene i eller inne i innslaget... Skriver litt mer om turen i den vanlige tråden min... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Hei Det er to typer innslag som diskuteres her. Det ene innslaget er laget slik at en setter strøm på motoren, denne begynner å rotere og ved hjelp av en spesiell "skrue" inni drevet blir drevet presset fram før det oppnår samme hastighet som motoren. En fjær presser drevet tilbake samtidig som startkransen etter start skrur drevet tilbake langs gjengen. Denne typen vil bråke infernalsk hvis den ikke kommer i inngrep. Utenpå disse starterene ligger det et innslagsrele som kun har elektrisk overføring til starteren. Det andre alternativet har et magnetisk innslag som ved hjelp av en hevarm trekker drevet ut til det går i inngrep på tannkransen. Når magneten er trekt så langt inn at drevet er i inngrep blir det kontakt slik at motoren i starteren får strøm og går rundt. Denne type vil bare klikke mot tannkransen uten å gå rundt hvis den ikke kommer i inngrep. Tennene på drevene (og ofte kransen) til begge typene er skråskjært for å treffe lettere, men etter x antall ganger vil disse skråskjæringene bli banket flat i enden med tilhørende grader imellom tennene. Starteren vil da ha vanskelig for å treffe, og det er en viss mulighet for at den henger seg fast i svingkransen etter start. Hvis den henger fast og motoren går vil den rotere så fort at viklinger og lager ødelegges uhelbredelig. Små motorer kjenner jeg ikke mye til, men på større anleggsmaskiner og endel traktorer kan en ta av kransen og snu den noen grader. Hvor mye ser en på hvilke punkter som er slitt. Jeg har flyttet krans som har vært skrudd fast, og jeg har flyttet kranser med å varme med propan (tar ikke herdingen så lett som flamme med tilsatt oksygen da den er kaldere). Varm rundt hele og dunk av med en messingdor. Forsiktig så den ikke dunkes skjev. For montering er rengjøring vesentlig. Varm deretter til etpar hundre grader og slipp/dunk den på med messingklubbe og litt forsiktige slag. Noen motorer har svinghjul som kan roteres 1/6 omdreining på boltene.. Hvis du ikke vil demontere ringen kommer du langt med å slipe tennene skrå igjen og fjerne grader. Putt en slange koblet til støvsugeren inn og bruk roterende fil/stein til å slipe med. Ingen katastrofe om det blir litt spon i bunnen av svinghjulshuset. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Smaapala Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Hei Har ikke sett så store startere som jeg forstår det er snakk om her. Lurer på en ting. Kan det være at innslaget er feil justert. Jeg mener justering av armen som vipper fra bendixdrevet. Kan det være at i spesiell posisjon så får ikke starteren strøm fordi innslaget ikke kommer langt nok inn slik at det blir kontakt på bryterplatene? Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Jeg mener justering av armen som vipper fra bendixdrevet. Kan det være at i spesiell posisjon så får ikke starteren strøm fordi innslaget ikke kommer langt nok inn slik at det blir kontakt på bryterplatene? Hilsen Smaapala Hei, bare for oppklaringen sin del. Mons beskriver to typer starterinnslag. Den hvor drevet blir "skrudd" inn i tannkransen ved hjelp av startmotorens omdreining kalles bendix-drev. Den hvor starterreleet også er et innslagsrele hvor starterdrevet blir vippet inn kalles noe annet (husker ikke i farten, men ofte feilaktig benevnes starterdrevet for bendix-drev på denne starteren også) Uansett ligger starterreleet utenpå startmotoren (som oftest utenpå i alle fall) og har i begge tilfellene til oppgave å koble strøm til starteren. Dette releet slites ved lagring og ved mye bruk. Releet slites mer der hvor det også vipper innslagsdrevet samtidig pga mekanisk slitasje. Sitér dette innlegget Oso Link to post
hschrde Svart 27.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Jeg har vanlig starter med rette tenner, der solenoiden/innslaget som er en elektromagnet først slår tannhjulet på starteren inn i posisjon, for at starteren deretter henter strøm og starter opp. Var i båten i dag, forbruksbatteriene var nesten døde. Ser ut som om selve startreleet er koplet på forbrukskretsen - dette kan jo ha noe å si? Det er vel også sånn at dersom det føres for lite strøm via et dårlig rele til solenoiden, så vil jeg ikke nødvendigvis oppdage dette med å prøve med et skrujern? Kontaktflatene er jo ganske små - så da tenker jeg det er naturlig å prøve med skikkelige kabler... Har et par i vanlig bil-dimensjon liggende pluss en hovedbryter - tenker jeg prøver å montere dette som en direkte start i motorrommet. En hovedbryter som skrus inn med nøkkel er også lett å bygge om til en skruknapp - så om det fungerer så kan jeg lage en permanent ekstra startmulighet sånn. Har fra før hatt en vanlig trykknapp med ledninger, men der har det kanskje vært for dårlig tverrsnitt... Liker egentlig å starte opp i maskinrommet, for å høre nøyaktig hvordan den oppfører seg samt ta en rask sjekk rundtomkring rett etter start... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Hei. I stedet på å kortsluttekontaktene på solenoiden ville jeg heller målt spenningen mens en betjener startknappen. Du skal ha samme spenning på begge de store kontaktene når solenoiden har slått inn. Du må måle når feilen viser seg og etter det jeg forstår er det hver gang ved første forsøk. Sjekk og minustilkoblingen. Dersom du har full spenning på begge kontaktene, må nok feilen ligge inne i selve starteren. Der har du jo fått mange gode tips. Har selv sett at etter overhaling av starter har verkstedet glemt å smørre den innvendig. Da vil du og få slike feil. Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Hei hadde samme problem med min motor, eg trudde at batteriet var dårlig, for hver gang eg toppladet opp bateriet så startet den, de viste seg etter div.målinger at innslaget på startmotoren var defekt ledet ikke nok strøm til startmotoren når vile speningen på batteriet var 12..5 v. men når laderen stod på så hadde eg 13.8 volt og den slo inn. Skiftet innslagsrele og alt var ok. Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Da virker det som starteren trives godt igjen... Har startet en god del ganger nå, hender det tar litt tid før den tar skikkelig - men starter helt greit gjør den... Tror jeg går over til å tenke på andre problemer en stund, men takk for tips alle sammen! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Flott at det er kommet i orden, men hva var feilen egentlig? (Var det batteriene??) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Hvis du har dårlige batterier kan det fort bli "tannpuss" Også hvis motoren har tent og stopper igjen og man kjører starteren før svinghjulet er helt rolig. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.