Jump to content

I gangkjørings problemer Ozieksplorer

SES_71

Recommended Posts

Hei ser at det er flere av dere som har Ozieexplorer og har også kjøpt en fullversjon av programmet, så lagt allt greit MEN etter å ha fått usb gps til å gi posisjon og en del annen roting rundt i programmet kom turen til innlasting av kart.

Da begynte det å balle på seg :headbang: har en cd med masse kart fra Magellan den heter map send blue nav og hadde da selvfølgelig tenkt å bruke denne :rolleyes: det som da er problemet er at denne ikke lar seg laste over i Ozi :headbang::headbang: iallefall ikke når jeg holder på :lol:

Håper at det er noen der ute som kan ta meg litt i kurs på dette programmet og event gi meg noen tips om hvordan hvis det er mulig å få lastet kartet in i programmet :yesnod:

En annen ting jeg også lurte på er hvordan ser man at man er logget på etter mottak av bruker navn og kode?

Må nok legge til at jeg er rimelig fersk på kart på pc , har alltid hatt og har Garmin kartplotter i båten, men kunne ha tenkt meg å brukt pc i tillegg for å få oversikten på pc'n og detaljene på plotteren .

Takknemelig for alle svar og skulle det være noen i Oslo området som har tid til å vise meg litt av mulighetene dette programmet gir så mottaes det med stor takk :yesnod:

SES_71

Edited by SES_71 (see edit history)

Magellan kart er topo kart og kan ikke uten videre brukes i oziexplorer, da må de først converteres over til et format som ozie kan bruke.

Du må bruke et program som heter Topoextractor du finner det her:

http://www.msh-tools.com/topoextractor.html

Ser at du også bruker Garmin. Hvis du skal bruke kart herfra må du convertere disse kartene i et program som heter Mapedit, har selv gjort dette med Garmin kart for å bruke i ozie.

Edited by Naurstad (see edit history)

Hei igjen takk for svar,gikk i dag ned til N forlag å kjøpte kart fra Maptech for å prøve det , men selv ikke dette klarer jeg å få importert med "import map file knappen i Ozie" :headbang:

Hva i alle dager er det jeg gjør galt? :confused:

Har fått bruker nøklen på nytt fra ozi i tilfelle det var noe galt der men allt er likt, hvordan ser man at programmet er i fullverson?

Har lagt inn bruker manvn og passord i hjelp menyen men kan ikke se om jeg har full verson eller ikke noen måte å skjekke det på.

Har ikke fått prøvd topo exst på kartene ennå men skal få gjort det

Ps kartene jeg kjøpte i dag fungerer aldeles utmerket på med følgende program vare hvorfor får jeg da ikke de inn i ozi??

Håper noen der ute kan forklare dette har nå brukt 3 kvelder på å knote selv uten at dette har ført fram.

Maptech sine BSB kart kan du bruke i Oziexplorer. Tidligere het disse filene .kap og kunne importeres til Ozie. Nå heter disse filene .cap og er kodet. Du mangler noen .dll filer for å kunne få til dette, disse filene henter du her: dll

Bruk Img2ozf program for å convertere filene: Img2ozf

For å se om du har en registrert versjon går du inn på hjelp, gå så til Registrerings notat. Du vil da få opp et vindu, er det en uregistrert står det: Dette er en uregistrert kopi. Når du har registrert den, vil det stå det navnet du registrerer med.

Edited by Naurstad (see edit history)

Hei igjen takk for svar igjen :flag: , ser at det er en del andre nedlastings valg på siden for verktøy på Ozi , (fant denne etter hvert) er det noen av disse du anbefaler å legge inn samtidig event andre program jeg bør skaffe og hvor disse er.

Hvis du har noen gode råd for bruken at dette programmet så mottaes disse også med takk :lol:

SES_ 71

• 2 years later...

Bruker denne tråden til å be om hjelp vedrørende kobling mellom Oziexplorer (OE)og Holux GPSlim 236 (Bluetooth). Skal brukes som ekstra plotter ombord under dekk. Har ikke minst fordelen at begge går uavhengig av strømnettet ombord.

Har begge foran meg, GPS'en har fix (blinker gul/oransj), jeg ser den på PC'en (IBM T42) i Bluetooth-listen sammen med noe info om COM-porter, men OE ser ingenting.

Har konfigurert som "NMEA only",startet kommunikasjonen i "Moving Maps"-menyen, prøvd ulike tilsynelatende logiske baudrater og COM-porter, men OEs "Show GPS fix data" står bare å venter på NMEA-data.

Noen tips?

trikola, f.t. Kosterhamn

Sjekk om du får NMEA data fra Holuxen ved å koble deg opp med Hyperterminal.

Hvis du gjør det, så er det OziExplorer som ikke er konfigurert rett, og da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

går ut i fra at du har konfigert GPS fabrikat til: Bluetooth GPS?

Ser ikke hvor dette kan gjøres - har brukt "NMEA only"

Hyperterminal.

Den husker jeg fra ca 1998 - finnes den fortsatt i WXP? I tilfelle hvor?

Kjører forøvrig OE 3.95.4q - altså noe som er rimelig fersk, men kanskje jeg oppdaterer.

Start->Tilbehør->Kommunikasjon->HyperTerminal

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Takk for hjelpen! Funker nå.

Lastet ned nyere versjon, som da hadde både Bluetooth-alternativet og et hjelpemiddel til å finne port og baudrate. Dette gjorde susen.

Håper bare at jeg har med meg de gamle skannete BMP-kartene. Ikke lenge siden jeg så dem på maskinen her tror jeg.

Håper bare at jeg har med meg de gamle skannete BMP-kartene. Ikke lenge siden jeg så dem på maskinen her tror jeg.

Du bør convertere BMP-kartene til Ozfx3 formatet. bmp filene blir lett veldig store og det gjør at det tar laaang tid å åpne disse kartene. Du vil ikke se forskjell på kartene i Ozfx3 formatet og de åpner lynrask i forhold til bmp. Programmet for convertering laster du ned fra oziexplorer siden.