Jump to content

Valg av startbatteri

hermansen

Recommended Posts

Optima og Maxxima ser jo temmelig lik ut, mens Odyssey har mere vanlig design. Men hvem er best av disse tro?

Optima og Maxima er veldig like og baseres på et annet prinsipp for oppbygging av battericeller -nemlig rørplater med glassmatter immellom (spiralceller). Den store fordelen i forhold til vanlige batterier er at overflaten blir ekstrem stor, noe som gir de gode startstrømegenskapene. I følge produsentene skal de også være mer robuste mot vibrasjoner selv om blyplatene er tynnere.

Redigert av Stillheden (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Optima har lagt ut datablad og anbefalt lading på:

Optima Blue top

Så blue top er marineversjonen (side 5) http://www.bilmateriell.no/nedlasting/Optima_8_sider.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ville aldri brukt Optima som forbruksbatteri. ( Lade-syklus ....osv funker ikke bra med en lader beregnet for bly-akkumulator . GEL er litt bedre her ... )

Men et gult Optima på start er førstevalget mitt. ( Gult, fordi da kan jeg også benytte ankervinsj i tillegg til rent start batteri )

Zack, er det slik at D+ fra dynamo skal inn på 12 volt minus på forbruksbatteri?

Det kan se ut for at du misforstår, men er ikke sikker. Kommenterer for sikkerhets skyld.

D+ skal ikke inn på 12 V minus på forbruksbatteri, men inn på spolen i releet der den andre siden av spolen er koblet til minus på forbruksbatteriet. Viktig å ikke overse den detaljen. Ellers er jo minus på begge batterier samlet og går til "blokk".

Pr. idag tror jeg ikke det er mulig å få mer batteri for pengene enn Varta Ultra Dynamic AGM-batterier til kr. 911 for 70 Ah eller kr. 1018 for 95 Ah. Optima eller Exxide gir nok litt mer startstrøm, men de koster endel mer.

Eivind

Ja Varta i farta er kanskje tingen. Det var jo utrolig rimelig. http://www.varta-automotive.no/index2.php?...rien/ultra.html

Men dette er visstnok ikke spesiellt vibrasjonssikret for båtbruk selv om båtmagasinet brukte dette i sin Draco oppussing http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...15?OpenDocument

Pussig nok uthever de følgende:

Gode tips:

1. Sett aldri et bilbatteri i båten. I et marinebatteri skal det være et rom i bunn av batteriet, slik at det er plass til partiklene fra battericellene. Enkelte bilbatterier har ikke dette. Batteriene vi fant frem til kan stå i alle vinkler, er vedlikeholdsfrie, tåler flere inn- og utladninger enn ordinære batterier.

Og her skrytes det jo mye av Varta Ultra Special AGM forbruksbatteri som er vibrasjonssikret http://www.varta-automotive.no/content/nyh...p;s=1&id=44

Her er forresten en oversiktelig prisliste over batterier, også Optima (NB! eks mva!) http://www.hella.com/produktion/HellaResou...t-Batterier.pdf

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ville aldri brukt Optima som forbruksbatteri. ( Lade-syklus ....osv funker ikke bra med en lader beregnet for bly-akkumulator . GEL er litt bedre her ... )

Men et gult Optima på start er førstevalget mitt. ( Gult, fordi da kan jeg også benytte ankervinsj i tillegg til rent start batteri )

Vel, blå og gult er helt like batterier bortsett fra at det blå er mer tilpasset marint miljø. Men, det gule er kanskje litt billigere og funker også helt sikkert OK ombord -det er jo uansett batterier som tåler mye juling. Med tretrinnslader er det ingen problem med denne typen også på forbrukssiden om man velger "dc- deep cycle" versjonen, og kan da koble ankervinsjen til forbrukssiden istedet for å tappe startbatteriet (altså kan også klare seg mindre startbatteri), men de tåler ikke fullt så stor utladning som GEL (men man bør jo uansett dimensjonere for å holde seg unna 50% utladning). Men, ville nok ikke kjøpt denne typen på forbruk om man siktet på 400Ah eller mer. Gel gir jo nesten dobbelt så mye Ah pr krone.

Men, så var det dette med å blande batterityper da... Går man for AGM på start, så bør vel forbruksbanken være av samme type om man ikke vil legge opp et veldig avansert strømsystem.

Redigert av Stillheden (see edit history)

Zack, er det slik at D+ fra dynamo skal inn på 12 volt minus på forbruksbatteri?

Svar på innlegg #57

Den "krøllen" i releet er spolen som er ca 100-200 ohm.

D+ = 12 volt når ladingen er kommet i gang, og releet kobler batteriene i parallell når de lades. Releet åpner (og skiller batteriene) når ladingen opphører, dvs. når motoren stopper.

Redigert av Zach (see edit history)

Kjøpte nytt blå topp batteri fra sønnak i våres. Da hadde jeg hatt maxima 900 batteriet i 7 år. Dette batteriet har jeg brukt som start batteri i båten, og bilen på vinterstid i 7 år!!!!. Siden dette batteriet var så bra kjøpte jeg noenlunde det samme batteriet igjen.

For meg har ikke prisen noe å si når det gjelder start batteri. Du skal være hundre prosent sikker på at du har nok strøm til å starte motorene til en hver tid. Derfor legger jeg litt mer penger i ett start batteri. Har desverre erfart at båtnaboer må ha start hjelp. Det gidder ikke jeg.

Når jeg solgte Bustern, så sto det 4år gammelt Maxxima batteri i den. Det var aldri noe tull. Holder meg til skikkelige batterier. Biltema kommer aldri ombord etter at cellene kortslutta og hele sideveggen på batteriet kom ut med et smell i nabobåten. Vet at det samme har skjedd med et Biltema mc-batteri.... :nonod:

Men, ville nok ikke kjøpt denne typen på forbruk om man siktet på 400Ah eller mer. Gel gir jo nesten dobbelt så mye Ah pr krone.

Men, så var det dette med å blande batterityper da... Går man for AGM på start, så bør vel forbruksbanken være av samme type om man ikke vil legge opp et veldig avansert strømsystem.

Jeg trodde AGM batterier hadde en annen lade-syklus enn vanlige blyakkumulatorer.

Dvs: Vedlikeholdsladningen inntreffer ikke på samme tidspunkt, og dermed vil en "vanlig" lader være litt "stygg" med batteriene. ( Hvis du har tenkt å benytte en vanlig 3-trinns lader for blyakkumulatorer )

...men Joerg kan vel svare deg på dette.....

Jeg trodde AGM batterier hadde en annen lade-syklus enn vanlige blyakkumulatorer.

Dvs: Vedlikeholdsladningen inntreffer ikke på samme tidspunkt, og dermed vil en "vanlig" lader være litt "stygg" med batteriene. ( Hvis du har tenkt å benytte en vanlig 3-trinns lader for blyakkumulatorer )

...men Joerg kan vel svare deg på dette.....

Hei.

Det kan jeg, men det meste vet dere jo allerede.

Bortsett av forskjellige ladesluttspenninger er hovedforskjellen egentlig absorsjonsladningsdelen av forskjellige type batterier.

Vil si at flertrinnsladere flest orienterer seg på spenninger.

Så skifter nesten alle ladere over på første U-trinn så snart batteriespenningen ha oppnært ca. 14,2 Volt konstant.

De fleste AGM og Gel trenger dette strengtatt mye tidligere, avhengig type, pga. både temperaturdanning

men også pga. elektrolytbehandling.

Ole Petter skrev allerede noe om innkjøring etter vinteren,

dette prinsippet gjelder stortsett også ved feilbehandling av AGM og Gel mht. spenninger.

Deretter gjelder det å holde spenningen konstant (altså ikke lengre store strøm), t.o.m. at utjevningen på platene ble fullført.

Poenget her er den store tidsforskjell mellom batterier med flyttende elektrolyt og batterier med "fast" elektrolyt.

Bly-syre klarer det i løpet av 1 til 3 timer, mens batterier med fast elektrolyt trenger noe mellom minst 6 og 13 timer.

Vi har jo alle forskjellige oppfattninger om hva som er best,

men mest viktig er jo å reagere på bruksmønstren man selv både har og forventer.

Alt er også avhengig av type ladeopplegg man har.

Og da kommer man tilbake til forskjellige type ladere og dynamostyringer som man kan bruke for å optimere dette alt.

Det fordi en ting er i hvert fall klar:

Heller ikke de beste AGM-megaboster-, Gel-supertdingsda-, eller "trallala-viheierdeg" -batterier kan levere noe fordel som er nevnsverdig

hvis ikke ladesystemet er tilsvarende for det.

Derfor bør man vurdere alt sammenhengende.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Men, siden man er litt inne her.

Hvorfor synes dere at det er så viktig å diskutere akkurat startbatterier?

Startbatterier er rimelig viktig, ja.

Men hvis man nå bare legger merke til CCA (eller kaltstart-) verdien og kapasitet, at det passer riktig til startmomentet av motoren

da ville jo være alt klart allerede.

Jeg synes dere skulle være mer konsentrert på riktig utvalg av forbruksbatteriene først,

deretter på startbatteriene som jo bør tilpasses lademulighetene/-karakteristik av forbruksbenken,

slik at ikke dette kolliderer unødvendigvis med hverandre.

Hadde ikke dette vært mer lurt, slik at man ikke må krangle med ladesystemet etter hvert?

Jeg tror at det i hvert fall er viktigere enn å lure om startbatterier som vanligvis er etterladet i løpet av 15 minutter etter motorstart.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hadde ikke dette vært mer lurt, slik at man ikke må krangle med ladesystemet etter hvert?

Jeg tror at det i hvert fall er viktigere enn å lure om startbatterier som vanligvis er etterladet i løpet av 15 minutter etter motorstart.

Jørg

Hei igjen Jørg!

Ja, - jeg tror sannelig at du nok en gang snakker fornuft igjen her, Jørg!

Ihvertfall så har ikke jeg sett snurten av batteriproblemer/ladeproblemer/startproblemer, siden jeg etter råd fra deg forandret noe på 12 volt-opplegget i båten, monterte en PDAR høyeffektsregulator og skiftet ut de nedslitte gamle batteribankene med nye åpne bly/syre batteribanker på 170 Ah hver!

Jeg har lært meg å "tyde" ganske bra tilstanden på batteriene ved å følge fortløpende med på de nøyaktige voltmetrene som jeg kjøpte av SveinHa, slik at jeg ved behov også kan koble på enkle vedlikeholds ladere på de forskjellige batteribanker ved landligge i bl.a. hjemmehavn! :wink::smiley:

NB!

Det jeg skal til med nå er bl.a. å skifte ut de vanlige strømslukende lyspærene til egnede LED-lyspærer i de forskjellige lamper/lampetter rundt om i båten, slik at jeg kan ha enda lengre utbytte av batteribankene når jeg ligger i dagevis uten tilgang til 220v! :seeya::yesnod:

Takk for gode råd og hyggelig forbindelse, Jørg! :seeya::flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Hei igjen Jørg!

NB!

Det jeg skal til med nå er bl.a. å skifte ut de vanlige strømslukende lyspærene til egnede LED-lyspærer i de forskjellige lamper/lampetter rundt om i båten, slik at jeg kan ha enda lengre utbytte av batteribankene når jeg ligger i dagevis uten tilgang til 220v! :seeya::yesnod:

Takk for gode råd og hyggelig forbindelse, Jørg! :seeya::flag:

Hei igjen, Seastar.

Takk, i lige så.

Forresten synes jeg at det er lurt av deg å se også på alle "små"-forbrukere.

Det er ganske klok fordi i summen blir det ofte mange Ampere og Ah over en laaang kveld eller helg.

LED koster jo fortsatt en del, men hvis man sammenlikner det med levetiden og forbruk

da amortiserer seg slik ganske fort.

Ha fortsatt en trivelig helg så lenge.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Optima og maxxima er batterier med høy starteffekt men med svært liten

20 timerskapasitet( ca 50 Amp) og reservekapasitet. REf : Motors batteritest utført på forsvarets

batterilaboratorie. For den prisen kan det kjøpes skikkelige startbatterier og traksjonsbatterier.

For å forenkle batterisystemet vedr. lading, batteribrytere m.m. og samtidig få optimal forbrukskapasitet har jeg tenkt på følgende:

1 bank bestående av 2 stk AGM kvalitetsbatterier á ca 100 Ah til både start og forbruk. F.eks. Varta Ultra Special AGM Semitraksjonsbatteri 85 Ah eller Odyssey AGM PC2150S 100 Ah.

1 stk reserve startbatteri av valgfri type som normalt er frakoblet båtens el-system men kobles inn som nødstrøm med egen bryter dersom hovedbanken skulle være tom.

Dette batteriet vedlikeholdslades ved landligge med sin egen lille lader, og trenger jo strengt tatt bare å tas med i båten når man skal på overnatting/langtur. Hvis man i perioder bare bruker båten til dagsturer kan man jo ha dette batteriet hjemme om ønskelig.

Fordeler:

1. Med 2 parallelkoblede kvalitetsbatterier får man svært kraftig startstrømkapasitet selv om batteriene ikke er dedikerte startbatterier. 1200 A EN med Varta batteriene eller vannvittige 2180 A EN med Odyssey. Evt. 1700 A EN med de rimelige Varta Ultra Dynamic 95 Ah fra Maritim (v. -18 grader)

2. Enkel ladestrømstyring pga. 2 identiske batterier og kun en bank.

Hva sier ekspertene om dette ?

Odyssey AGM PC2150S 100 Ah koster ca 3.000,-

Hella-Varta Ultra Dynamic AGM 95Ah koster ifølge prislista kr 2.000,-, + miljøavgift/pant. Maritim selger dette for kr 1.018,- Her er det noe grums :crazy:

Hella-Varta Ultra Spesial AGM 85Ah koster ifølge prislista kr 2.300,- + miljøavgift/pant. Burde da kunne selges av Maritim for ca 1.200 ? :lol:

Prisliste: http://www.hella.com/produktion/HellaResou...t-Batterier.pdf Er dette bare "tullepriser" ?

"For kontinuerlig og hyppig energibehov er Varta ULTRA Special et overlegent batteri, pga. den ekstreme syklusfastheten, for en hver mobil bruk i alle mobile anvendelser i området drift, belysning eller kjøling."

Varta sin tekstforfatter burde kanskje ta et lite kurs i seriøs markedsføring :lol:http://www.varta-automotive.com/nor/index2...ontent=nyheter/

"Det nye VARTA ULTRA special : økonomisk og sju ganger sterkere enn alle andre startbatterier!"

"Sju ganger sterkere enn alle andre startbatterier. VARTA ULTRA special kan lades opp og lades ut 700 ganger. For konvensjonelle startbatterier, som dessverre ofte blir anbefalt, er tallet bare 100."

Kanskje en smule overdrevet....

Hva sier ekspertene om dette ?

Fint, nå er vi på vei.

Jeg er ikke en som kan kalles "typeorientert batteriekspert",

men ønsker å uttrykke min beste velvilje fordi du har redusert på en type batteri allerede.

Da er jeg meget fornøyd :yesnod:

...selv om du bortfaller som potensiell kunde for en BBC-lader med det.

Om det blir valg av AGM, Gel, eller bly-syre er i så fall det samme for meg,

men avhengig bruksmønsteret og ønsket (100%-) ladetid.

Ønsker en riktig fin søndag.

Jørg

ps: Ang. ladecykler "100 eller 700".

Det sier mye om kvaliteten av et batteri.

Men levetiden av batterier er uansett avhengig av både bruksmønsteret og riktig lading.

Jeg forteller det nesten alt for gjerne:

Bly-syre-batteriene mine (forbruk / start) ha blitt 9 og 14 år gamle før jeg har byttet bare for sikkerhets skyld.

Dette er Varta traksjon og Banner heavy duty.

En erfaring fra sommeren, som jeg også har opplevd tidligere i andre båter....

Åpne blybatterier lekker ut under litt røff seiling !!

Jeg har GEL på forbruk og bly på start. Startbatteriene tåler ikke å bli seilt med, slik vi gjør i løpet av en sesong.

Noen som også har gjort samme erfaring ?

GEL banken er jeg kjempe fornøyd med !!! ( ...så langt.... Skulle bare mangle....)

Når jeg begynte å tenke på oppgradering av strømsystem, og leser alle innleggene her på Baatplassen slår det meg at man som i det meste annet må inngå masse kompromisser der man må ta valg utfra hva man selv prioriterer høyest. Opprinnelig hadde jeg kun ett 55Ah start- og ett 70Ah forbruksbatteri av konvensjonell type, men så kommer dagen da båten skal ha mer strømkrevende utstyr ombord. Er ikke i tvil om at åpne blysyrebatterier egentlig er mer enn godt nok for meg, men:

1. Som lano2 tilbringer også jeg svært mye av sesongen på skrå (regatta, tur, lange overfarter). Vil ikke den øverste delen av blyplatene reagere med luften øverst i batteriet når man seiler mye og dermed gradvis ødelegge batteriene? Glemmer også ofte å sjekke det åpne blybatteriet mitt om det har lekket eller må etterfylles :blush:

2. Original batteriinstallasjon i min båt er ikke forskriftsmessig for åpne batterier, en lekkasje vil renne rett ned i kjølsvinet. Må altså enten bygge en batterikasse med blyinnfatning eller gå for lukket/AGM/gel. For meg ryker det åpne batteriet rett ut kun av denne årsak.

Oppgradering av ladesystem både fra dynamo og landstøm bør man koste på seg uansett og kanskje før utvidelse av batterikapasitet, det bidrar jo både til økt levetid og riktigere/raskere opplading av det man allerede har.

må inngå masse kompromisser der man må ta valg utfra hva man selv prioriterer høyest.

Ikke helt enig her.

Velger man f.eks GEL batterier på forbruk og start, og en lader som har en lade-karakteristikk for GEL, så inngår man ikke mange kompromisser.

"ulempen", er at man som regel må ha ALT nytt:

1. 3-trinns Landstrømslader beregnet for GEL

2. Generator fra motoren med sense som lader med "GEL karakteristikk"

3. GEL batterier

Joerg: Har GEL en likere lade-karakteristikk med bly enn AGM ? ( Svaret er vel JA! )

Det betyr vel at hvis man skal unngå nye batteriladere, hvis man har "bly-akkumulator lader" , så bør man velge GEL fremfor AGM ....?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...