Jump to content

Valg av startbatteri


hermansen

Recommended Posts

Måtte bare gå en liten tur ved slik hærlig vær. :smiley:

1. Som lano2 tilbringer også jeg svært mye av sesongen på skrå (regatta, tur, lange overfarter). Vil ikke den øverste delen av blyplatene reagere med luften øverst i batteriet når man seiler mye og dermed gradvis ødelegge batteriene? Glemmer også ofte å sjekke det åpne blybatteriet mitt om det har lekket eller må etterfylles :blush:

2. Original batteriinstallasjon i min båt er ikke forskriftsmessig for åpne batterier, en lekkasje vil renne rett ned i kjølsvinet. Må altså enten bygge en batterikasse med blyinnfatning eller gå for lukket/AGM/gel. For meg ryker det åpne batteriet rett ut kun av denne årsak.

 

Oppgradering av ladesystem både fra dynamo og landstøm bør man koste på seg uansett og kanskje før utvidelse av batterikapasitet, det bidrar jo både til økt levetid og riktigere/raskere opplading av det man allerede har.

Ja, dette er argumenter som man bør vurdere.

Men det er jo avhengig av type båten og gjennomsnitlig krenging.

Hos meg ha det aldri vært en problem, men båten min legger seg heller ikke særlig ved "full attakk".

I hvert fall klarer ikke jeg å trykke gangbordet under vann.

 

Det finnes også forskjellige type bly-syre som klarer mer krenging,

men vanlige billig-bilbatterier står da utenfor.

 

Det er jo heller ikke noe i mot Gel eller AGM, man må bare passe på at ladesystemet er tilsvarende.

Lengre ladetid er en ulempe, men hvis man har tid nok og et ladesystem som reduserer ladetider på det minste

da er også AGM og Gel en kompromiss.

Hvorfor ikke?

 

Jeg forsvarer jo bly bare pga. tid og penger.

Men hvis man har andre forutsettninger da må man jo reagere på det.

En "best-" eller universalløsning ang. batterier og for alle finnes ikke.

Det det finnes er ladeutstyr som klarer alle forhold.

 

 

Velger man f.eks GEL batterier på forbruk og start, og en lader som har en lade-karakteristikk for GEL, så inngår man ikke mange kompromisser.

 

"ulempen", er at man som regel må ha ALT nytt:

1. 3-trinns Landstrømslader beregnet for GEL

2. Generator fra motoren med sense som lader med "GEL karakteristikk"

3. GEL batterier

Enig med det.

Men vi snakker jo bare om forholdsvis lite penger som angår hovedsakelig 230V-laderen og dynamostyring.

De som kjøper nytt båt skulle snakke med selgeren at de får med en gang det som er best.

Dette kan forhandles.

 

Og noen som fortsatt ha gamelt utstyr gjør seg en tjenest med oppgradering uansett.

Slik utstyr holder i mange mange år og er bare en engangskostnåd.

Å skifte regelmessig batterier, eller å ha permanent ukomfortabele følelser i hodet er sikkert ikke noen kompromiss.

 

Joerg: Har GEL en likere lade-karakteristikk med bly enn AGM ? ( Svaret er vel JA! )

Sånt sett ja, Gel ligger mitt i mellom.

Men også dette kan diskuteres hvis man la penge utenfor.

Det finnes AGM som jeg synes er bedre enn Gel, selv om Gel tilbyr kortere tider for absorbsjonsladingen.

Ellers er rekkefølgen

- åpne bly-syre (pga. høye spenninger som man kan lade med)

- lokkete bly-syre (pga. konstruksjonen i forhold til fast elektrolyt)

- Gel

- AGM

 

Man må huske alltid på at også Gel og AGM øddelegges mye raskere hvis disse batterier ikke regelmessig blir ladet til 100% !

Glem altså gjerne på forhånds disse salgsargumentforsterkere som "tåler dype utladinger mye bedre" m.m.

Det er det som alle ønsker å høre og dette stemmer i forhold til bly-syre ,

men slik behandling knekker også disse batterier.

Det er fakt.

 

Det betyr vel at hvis man skal unngå nye batteriladere, hvis man har "bly-akkumulator lader" , så bør man velge GEL fremfor AGM ....?

Man bør velge enten en ny lader som kan det, eller batterier til laderen.

Men som sgt, batterier skal man velge etter behov, ellers er neste bråken programmert allerede.

 

 

Ja, det påstås at de siste 10 % skal gå senere, men det er ikke noe jeg har merket noe til .... Hvordan merker man egentlig det ?

Selv ikke på en batterimonitor, så kan man vel merke det Joerg :-) ?

 

20 til 15% er grensen.

Jo, det ser man på en batterimonitor som klarer å kompensere beregningen.

Sorry, litt reklame, f.eks. PMP1 viser dette nøyaktig.

Tar man seg en klokke i tillegg da kan man også måle denne forskjellen.

Og en forskjell mellom 1 til 3 timer på bly-syre, 6 timer på Gel og 8 til 13 (noen opp til 24) timer på AGM

er vel en forskjell som er nevnsverdig?

 

For min skyld er det i hvert fall en stor en.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...