jeb Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 (redigert) dette ser utrolig bra ut, du skulle kommet på banen for lenge siden, da skulle jeg ha gjort som du, men det var ingen andre som hadde tenkt tanken da utenom en med fly i Tromsø og min egen fantasi som ble virkelig fra dette.til. nå i dag. håper du kommer med mange bilder under byggingen. jeb Redigert 10.Oktober.2013 av jeb (see edit history) Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Fortego Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 (redigert) Når det gjelder overbygget, så vil ikke dette bli påbegynt før tidligst neste vinter hvis jeg holder planen. Vinteren skal brukes til, i følgende rekkefølge, å få på plass baugspyd da fordekket er dårlig egnet for å ferdes på, baugpropell, da det er helt håpløst å manøvrere i litt vind, og til slutt ny badeplattform som vil gå i hele båtens bredde for å få plass til en jolle plassert på badeplattformen. Hei JEB. Har fulgt med på byggingen din, og synes absolutt den er en av de bedre jeg har sett. Har også en viking 28 liggende i hagen, og planla opprinnelig å lage en hardtop båt av denne, og bruke denne for å teste ut en del prinsipper jeg har tenkt til å bruke for å kunne gjøre arbeidet så effektivt som mulig. Har gjort en visualisering av dette også. Badeplattformen er noe overdimensjonert, men som nevnt over... Et båtdesign består av mange kompromisser. Slik skulle 28 foteren bli: https://baatplassen.no/bildearkiv/27/27709/viking28_03.jpg Redigert 10.Oktober.2013 av Fortego (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
jeb Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 hei. den ble rå tøff du får virkeliggjøre det prosjektet også. når jeg først har en bygge ekspert på tråden, hva tror du om man bruker folie på taket isteden for og lakkere , har fått tak i en rull på 30 meter med hvit karbon look , det brukes en god del på biler for tiden. jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Fortego Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Forøvrig kommer alle bilder av byggingen til å bli lagt ut på byggebloggen min. De første er allerede lagt ut. Ikke veldig spennende foreløpig, men det vil komme seg... :-) Båten ligger ute for salg, men vurderer å bare la den stå og fikse den også :-) Har vurdert folie jeg også, men da på skrogsiden. Har også lyst til å lakkere skrogsiden i hvit perlemor... :-) Forsto ikke helt hvor du skulle bruke den. Taket innvendig? Uansett høres karbonlook ikke helt ut som om det står i stil til resten av båten, men jeg har tatt feil før ... :-) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
jeb Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 (redigert) utvendig kabin tak da dette fikk noen riper og hakk under byggingen , har du en byggeblogg her på baatplassen som jeg ikke har fått med meg. jeb Redigert 10.Oktober.2013 av jeb (see edit history) Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Fortego Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Har opprettet byggeblogg her på baatplassen nå nylig. Har såvidt startet med arbeidet med baugspydet. Hvis det er flybridge utvendig du tenker på, så ville jeg lakket. Er du veldig nøye på resultatet og kvier deg for å bruke rulle, så er det fullt mulig å slipe etter man har lakket for deretter å rubbe opp til sprøytelakket finish, og vel så det. Dette er også mulig å gjøre med topcoat, men da bør den tynnes en del først. Er det på taket på selve flybridgen der du sitter, så ville jeg brukt lakk med antisklimiddel i. Da er det heller ikke vits i å tenke på finish. Skal du ha skikkelig proff antiskli med mønster, så er det mulig å bestille matter fra USA hvor man først smører på topcoat, så legger man på mattene for deretter å dra disse av etter at det har herdet. Svinedyrt, og har ikke prøvd dette selv, men det er omvendt mønster av det som brukes når man lager en plugg for utvikling av støpeformer. Men jeg hadde gått for lakking, og med antiskliperler hvis man skal gå på flaten. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
-morten- Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Hvilket program bruker du til å konstruere i? er det et 3d program eller bare et 2d visualiseringsprogram? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fortego Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Jeg bruker et program som heter Rhinoceros. Genialt program for båtdesign. Kan få ut oppdriftsenter, tverrsnitt for maler for bygging, stort sett alt du trenger for å lage båter. Du som har drevet med aluminium vil sikkert like plateutbrettingsfunksjonen. Har du en enkeltkrummet flate kan du brette ut denne for å utarbeide kappemaler. Har brukt den med stort hell tidligere. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
-morten- Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Det hørtes interessant ut. jeg har brukt mange 3d programmer og jobber med det. Da jeg var med på å lage en Alu katamaran og småbåter i alu, hadde jeg en app på mitt program der jeg bretta ut profiler ol. Vi laga nesten alle profiler selv. Må sjekke ut det programmet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fortego Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 (redigert) Har du jobbet med Autocad eller Microstation tidligere, så er overgangen til rhinoceros veldig liten, ihvertfall etter min mening :-) www.rhino3d.com Redigert 11.Oktober.2013 av Fortego (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
-morten- Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Ja de har jeg jobbet med siden 1998, men jobber nå med parametriske 3d programmer som er mer avangserte. Inventor, PDMS, Catia, Solidworks Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
jeb Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 JA DERE GUTTA FÅR DET TIL, DET SKAL JO OGSÅ BYGGES. JEB Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Christensen Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 En ting som slår meg litt etter å ha sett de flotte tegningene: Er dette rette båten å sitte så høyt og kjøre? Det er et skrog med stort fartspotensiale og med en førerplass så langt oppe så tenker jeg på hvor behagelig det vil bli. Skroget er smalt og beveger seg også en del sideveis i sjø, samtidig som at i marsjfart så er det mye bevegelse i skroget når du nesten letter på bølgene. Bare en tanke fra meg, men flott design, det skal du ha! Men 310 cm skrogbredde vil jo også gi en smal flybridge? Det vil vel også uansett gå an å sette seg ned hvis det rusker seg til! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Fortego Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Helt enig med det du sier, og ser for meg at flybridgen kommer nok i hovedsak til å bli brukt i deplasementfart. Men for de som finner glede i basehopping, så vil det sikkert også være hysterisk morsomt å gjøre noen brå svinger i full fart sittende på flybridgen... :-) Flybridgen blir ikke stor, men det ønsker jeg heller ikke. Som du sier, båten er smal, og selv om jeg ønsker en flybridge, så er det viktig å prøve å tilpasse denne i størst mulig grad til forutsetningene til skroget. Regner med at jeg i all hovedsak kommer til å bruke nedre styreposisjon, og det er også en av grunnene til at jeg planlegger luke over førerplass, slik at jeg kan stikke hodet opp gjennom luka for å få bedre oversikt. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
jeb Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Min erfaring er at alle vikingene er robuste båter, og beveger seg ikke så mye, da disse er tykkere i skroget en nyere båter, jeg kan sitte oppe i full fart med min og jeg føler ikke at den er noe spesielt vinglete eller føles ustabil på noen måte faktisk så tror jeg vikingen tåler mer en for eksempel andre båter som er bygd i nyere tid, har sittet oppe med 3 personer i 20 knop, går så det suser. jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Fortego Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Men Viking 28 skroget er et skrog som er mye mer sedat enn Conquesten. Den legger seg kraftig over i sving. Jeg planlegger å øke bæreflaten noe i overgangen mellom skrogside og bunn for at den ikke skal legge seg så mye over. Skroget er jo beregnet på å takle mye høyere hastigheter enn det jeg planlegger for båten, så jeg har ikke behov for at den skal legge seg over så mye i svingene. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
zoltan Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Hvor mange båter er det ikke med en bredde på 3,10 som har flybridge? dette er båter på 30-33 fot, en motor på 500 kg, 300 liter diesel, Her snakke vi en båt med 12-13 meters lengde, 2x D6 på 15-1800kg, kanskje 1000-1500 liter drivstoff, flere hundre liter vann og en flybridge på samme størelse som en 30 foter, tror neppe dette byr på særlige problemer, speedbåt skrog er det mest stabile som finnes, sikkert noe ranke stilleliggende men når steglistene er på jobb er det støtt som fjell, kjør på!! Tøft!! Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Når Conquest'en går i planingsfart, så merkes det veldig godt når noen beveger seg fra en side av båten til en annen. Båten har kraftige steglister som løfter båten såpass høyt i vannet at den er ganske sensitiv for vektforflytninger under fart. Ved stilleligge derimot, så er det som du sier. Vi snakker ikke om en liten båt, så om en person eller to beveger seg langs rekka, så merkes det knapt, så stabilitet ved stilleligge er jeg overhodet ikke bekymret for. Ikke spesielt bekymret for stabiliteten under fart heller med tanke på sikkerhet, men trygghetsfølelsen har jeg mistanke om kan bli utfordret... :-) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Fortego Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 (redigert) Brukte et originalbilde hvor jeg la oppå mitt eget design... :-) Hadde i utgangspunktet designet overbygget 15cm lavere, men det hadde resultert i en ståhøyde på 185cm... Redigert 13.Oktober.2013 av Fortego (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Eivin Svart 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2016 Slik endte det eventyret :-) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=60252835 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.