Jump to content

Raytheon ST600 Autopilot/problem

osves

Recommended Posts

Har en Raytheon ST600 pilot,jeg kalibrerte den igår,deviasjonen er 10,så det er helt Ok. med fluxkompasset,problemet er etter at jeg da har justert kursen etter kompasset på båten der fungerer det en liten stund før helt annen STBY.kurs vises etter jeg har svingt ,prøvde og justere tilbake etter kompasset flere ganger,men så etter en stund blir det feil igjen,det blir ca.30grader for mye mot Nord,er det noen som kan ha en ide hva som er problemet :cheers:

Hei og velkommen til Baatplassen :yesnod:

hvilket kompass er det du sammenligner med? Om du sammenligner kursen på autopilotens display med magnetkompasset ditt så er min erfaring at det ALDRI stemmer. Dette skyldes mest trolig den deviasjonen som er i kompasset pga magnetisme i båten. På vår båt varierer deviasjonen fra -10 grader til +20 grader - helt avhengig av hvilken kurs vi kjører. dvs. at deviasjonen er ikke konstant for kompasset, det varierer med hvilken kurs du kjører. Det er derfor man lager deviasjonstabeller for ulike kurser. Det er helt normalt at fritidsbåtkompasser på fritidsbåter har en deviasjon mellom - 30 og +30 grader.

Og pass på at mobilen ikke er synderen her - den gir store utslag - så den bør ligge laaaangt borte fra magnetkompasset

Edited by Bitteliten (see edit history)
Og pass på at mobilen ikke er synderen her - den gir store utslag - så den bør ligge laaaangt borte fra magnetkompasset
Samme med mobilvesken i beltet. Disse har ofte en kraftig magnet for å holde lokket lukket...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg havde selv et problem med samme symptomer men det forsvandt da jeg havde lavet "kalibreringscirklen" som beskrevet i manualen. (to-minutters sving 360 grader). Men det har du altså gjort?

Andy

Det kan synes som du blander sammen noen uttrykk her? Som MajorAndy skriver så skal deviasjonskorreksjonen gjøres automatiskt ved to stk 360 gradere. I sakte fart og under rolige forhold. Den deviasjonsverdien du får opp etter denne øvelsen, vil jeg tro er en eller annen snittverdi. Deviasjon er nemlig ikke en linjær verdi. I hvert fall ikke på et magnetkompass. Som Bitteliten har forklart. Uansett så er det altså headingen du justerer etter at du har gjort din deviasjonskorrigering. Det betyr jo att ditt fluxgatekompass er deviasjonskorrigert men ikke ditt magnetkompass. Men med hjelp av heading verdien du har fra fluxgatekompasset kan du nå lage deg en deviasjonstabell.

Ellers er det viktig at du holder nede Standby knappen i flere sekunder for å spare den justering du har gjort for å synkronisere heading. Sjekk også at det er lagt inn riktig breddegrad. Selv om man skulle tro at dette er ting som forhandler setter opp når man kjøper en båt til en mindre formue, så er det ikke slik. Som oftest ligger det inne en breddegrad for Syd Europa. Det har ikke den store betydningen men det er likevel greit å luke bort alle feilkilder. Det er ikke ofte det er feil på disse pilotene, selv om det av og til kan virke slik.

10 grader deviasjon er mindre enn de 15 som er satt som øvre grense, men jeg synes likevel det er alt for mye. Det er kanskje vanskelig å finne et bedre egnet sted?

He he - SveinHa - Jeg prøvde å drepe krypdyret ditt flere ganger før jeg skjønte at det var en del av logoen din !!

utrolig livaktig !!!

:lol: koh

og angående sake her - jeg har en ST6001, og kursen på den bruker å stemme rett så bra med COG fra GPS.

Mener å huske at det tallet som autopiloten oppgir er maxdeviasjonen ila rundturen - og jeg fikk en 3'er på den - så 10 er vel ikke så bra da.

HUSK at dersom det er et vanlig magnetkompass du bruker å sammenlikne kursene som kommer fra autopiloten, så har jo dette kompasset sin egen deviasjonstabell - og min erfaring er nok at det er vanskligere å finne en magnetmessig uforstyrret plass på dashbordet enn det er der du vanligvis monterer et fluxgatekompasset (siden du faktisk ikke trenger se det). SÅ min anbefaling er at du skaffer/låner en håndholdt gps. Denne har ingen deviasjon, og det eneste du må tenke på da er å holde en stø kurs.

-koh :sailing:

Edited by koh (see edit history)
Jeg prøvde å drepe krypdyret ditt flere ganger...
Er nok ikke søget av eget bryst men derimot egenhendig stjålet fra 650CC :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Låner tråden for et kort spørsmål jeg , da det er litt i samme gata . Har en ST 6001 som kan funger ok i timer , for så å plutselig pipe å vis No Data og slutte å virke . Da kan jeg glømme den ei lang stund , har gått over alt av kabler / kontakter som ser nytt ut . Hadde en radar gubbe ombord , så jeg spurte han og han trudde på programmvare feil . Andre forslag eller noen som veit hva som er galt ?

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Tine II : Den fejl har jeg OGSÅ haft...

Jeg tror, at det havde følgende årsag: Der lå en del ting og sager i lastrummet. Når jeg sejlede kom en af disse ting - normalt puderne til flybridgen - i karambolage med rorføleren til autopiloten, der er monteret på agterskottet. Når rorføleren ikke kan bevæge sig fordi den er blokeret sender den "no data" til enheden.

Det kan jo også være andre årsager, men fakta er, at problemet holdt op da jeg ryddede op i lastrummet så der garanteret IKKE kom noget i klemme i forhold til rorføleren.

Andy

Låner tråden for et kort spørsmål jeg , da det er litt i samme gata . Har en ST 6001 som kan funger ok i timer , for så å plutselig pipe å vis No Data og slutte å virke . Da kan jeg glømme den ei lang stund , har gått over alt av kabler / kontakter som ser nytt ut . Hadde en radar gubbe ombord , så jeg spurte han og han trudde på programmvare feil . Andre forslag eller noen som veit hva som er galt ?

Tine III

Du nevner ikke om du har GPS signal inn til Seatalk sløyfa. Hvis du har det viktig at ikke antennen sitter slik at den av og til blir dekket. Har du koblet en plotter til Seatalk sløyfa og ikke satt opp NMEA konfig. riktig kan du også få feilmelding som du nevner. Det blir veldig sjelden feil på selve fluxgate enheten.

Takker for svar , har sett etter og det er ikke noe som er i veien bak ved roret . Gps antenna står sånn at den blir ikke dekt av noe ,rare greier detta .Noen ganger så piper det No Data hvis jeg slår den på og ligger ved kai ,må vel vinne i lotto og få en ombord her som kan ta en service på greia . Hater å ha ting som ikke er 100% iorden , gikk til gjestehavna igår og da fikk jeg den feilen etter 10 minutter . Så testa jeg etter en liten stund ( 5 min ca ) så var den ok igjen .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Tine III

Hei!

Jeg opplevde det samme i sommer. Jeg koblet fra alle kabler og avmantlet på nytt og koblet på, men det hjalp ikke. Kalibrerte på nytt, men det hjalp ikke stort det heller.

Tenkte mye på hva jeg hadde gjort ombord før jeg fikk feilen.. Kom da til å tenke på at jeg hadde flyttet på noen vifter som jeg har liggende (for å fjerne dugg fra vinduene). Disse hadde jeg flyttet slik at de lå ca en halv meter i fra kompasset men med en vegg i mellom..

Jeg flyttet så viftene og kalibrerte på nytt og siden har jeg ikke hatt problemet.

Om det er plasseringen av disse viftene som er årsaken vet jeg ikke 100%, men ting har i alle fall fungert etterpå.

/per

• 4 years later...

Har en ST 6001 som kan funger ok i timer , for så å plutselig pipe å vis No Data og slutte å virke . Da kan jeg glømme den ei lang stund , har gått over alt av kabler / kontakter som ser nytt ut .

Har du funnet noen løsning på dette Tine IV ? Har samme problem, intet løst rundt rorsensor og problemet inntreffer helt usystematisk. For seil, for motor, ved kai, ved alle kurser (trodde lenge at det kun skjedde ved nordlige kurser men har erfart det også på andre kurser) noen ganger kun kort tid etter oppstart andre ganger først etter flere timers bruk. Det kan virke som om det hjelper å slå av og på strømmen og at den da igjen virker en stund.

Jeg har ikke GPS eller andre instrument koblet sammen med autopiloten, kun fluxgate,kurscomputer og betjeningpanel.

Takker for tips :flag_bp:

Jeg tror desværre ikke du skal forvente svar fra Tine IV :sad:

https://baatplassen.no/i/topic/83809-tine-iv-hilser-til-bp-venner/page__view__findpost__p__1188655

Jeg havde selv fejlen periodisk på min Raymarine i lang tid. Akkurat samme symptomer. Jeg er bange for at det er hjernen, der skal skiftes (på piloten, altså) Den kan nogle gange fås billigt på ebay.

Men andre kan måske hjælpe?

Edited by MajorAndy (see edit history)

Jeg har beklaglivis ikke fått med meg den dårlige nyheten om Tine IV sin bortgang :sad: Har sett at det har vært en hilsetråd fra han men antok at dette var en tråd med et mere trivielt innhold en hva som altså var tilfelle.