Jump to content

Noen som har seilt til Grønland?

Kaftein ØL

Recommended Posts

Ship og hoi!

Har endelig fått klarhet i ting og tang, slik at vi får gjennomført seilas til GRØNLAND SOMMEREN 2008 :flag::flag::sailing::sailing::fishing::drink::drink::flag_da::cheers: .

ER det noen som har seilt dit før, hva er erfaringene? Jeg lurer både på hvordan vær og strømforholdene pleier å være i nordsjøen å denne tiden, men også temperaturer, isforhold (ser ut til at vi skal prøve å besøke vestsiden av gr.land)?

Vi tenker å dra fra oslo i slutten av juni og holde av seks uker til hele turen. Blir muligens en liten sving innom skagen for å bunkre litt ting og tang, også direkte over til Grønland, ca. 1000-1100 nm hvis jeg ikke husker helt feil. Vi reiser med båten min, Feeling 48, som jeg vurderer som å være i svært god stand, med det meste av sikkerhetsutstyr. Regner med at vi blir 3-4 personer totalt.

Ser virkelig frem til denne turen, både all seilingen, men også å komme til et land man har hørt mye rart om, men som man aldri har vært. Hva bør vi få med oss på Grønland? Regner med at vi blir der 2-3 uker, litt avhengig av om vi drar innom island og/eller shetland også.

Tror ikke temperaturer vil være det største problemet, vi har forøvrig ikke skrinlagt planen om en skagentur til før jul... Har nytt vannbårent varmesystem i hele båten, ikke ferdig montert enda. Det er vel vær og strømforhold jeg er mest interessert i, men også hva vi bør prøve å få med oss på grønland. Har liksom ikke lyst til å dra på typisk "turisttur", men kanskje heller litt mer på det lokale plan, seile rundt i fjordene der borte, treffe de innfødte, kanskje jakte litt, finne noen isfjell osv.

Har ikke seilt til Grønland, men Island. Selv om det er sommer kan dere fort treffe på litt dårlig vær da de fleste lavtrykk i nordatlanteren dannes sør-øst av Grønland. Jeg ville tatt meg en tur til nautisk forlag og skaffet meg noe lektyre der. Du bør også finne frem kontaktinformasjonen til kystvaktene på Island og Grønland. Sistnevnte har oversikt over isforholdene til en hver tid.

Jeg er sikker på at dere vil få en kjempeopplevelse. God tur! :flag:

Redigert av plimsoll (see edit history)

Er det ikke "Rundø" som har vært i de farvannene. Ta deg en tur på biblioteket eller hvis du er fra distriktet her kan du låne min bok. Jeg har "Farvel Rundø" og der er det litt om grønland mener jeg å huske. Han var mest å seilte i arktisk farvann hvis jeg ikke husker feil.

Carl Emil Pettersen heter forfatteren.

Mener at det for endel år siden var en konvoi med småbåter som tok turen, mulig det var i BM eller PB. Noen som husker

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Tror vi får ta en tur på biblioteket og samle litt litteratur. Skal besøke sjøfartsmuseet også, for å hente litt inspirasjon og kanskje få noen ideèr om hvorfor vi skal bruke absolutt hele sommerferien og vel så det på å være på åpent hav, i kalde og rufsetet områder. Bommet forøvrig på avstanden i farta, den riktige avstanden er nærmere 1500 nm.

På Grønland er det ikke som hjemme. Du har kun 1 å stole på og det er deg selv. Kart underlaget er stort sett tvilsomt for å si det pent. Jeg bruker en taubåt med alskens elektronikk for å gå inn ut og ut av fjordene der.Vi bruker uker,måneder og år på å "kartlegge" før vi trør til. Nå er det en ting å si da at vi farter rundt med fartøy opp i 260 meters lengde og 17 meter dypgående. Uansett, kartene er svært dårlige. Du er overlatt til deg selv og en skarve grønnlender du måtte møte på din vei.

Østkysten kjenner jeg ikke. Har kun seilt i området Søndre Strømfjord til Nuuk.

Generellt så er vel min mening at du kan seile i fjellveggen før du går på grunn. Variasjonene er store.

Det er nok lurt å samle sammen litt kartmateriale. Jeg har en forbindelse i nautisk forlag som jeg håper kan bidra med noen brukbare kart, men det er naturligvis kjekt å vite at man ikke kan stole på kartene. Hvordan pleier isforholdene å være rundt sørspissen av grønland i juli, er det noe problematisk å gå inn dit med en forholdsvis solid glassfiberbåt?

HEjsa.

JEg bor i omtalte land, Grønland. I Nuuk. Har boet 3 år i Sisimiut, og sejlet meget på jagt og fisketure. Når du sejler om sommeren er det lyst næsten hele døgnet, afhængig hvor langt nordpå man kommer. Det er en stor fordel.

Der er skær! Og der kan være skær langt ude til havs, og man er nødt til og koncentrere sig meget når man sejler. JEg har sejlet i en 21 fods coronet, og kunne sejle indenskærs ruter, og har et par gange ramt skær..

Der kan være 200 meter dybt det ene sted, og lige ved siden af skær lige under overfladen.. Tidevandet skifter med 4, 5 hver 6. time, så det er også noget man skal tænke på.

Men der sejler en del sejlbåde hertil om sommeren, flest fra canada tror jeg. Hvis man har en kortplotter og Cmap over grønlandsvest kyst, kan man med forsigtighed nemt klare og følge sejlruterne.

Hei

Gutta på "Sorgenfri" var innom der. På www.sorgenfri.com kan du finne boka de skrev om turen. Siden er forøvrig "obligatorisk" å besøke for alle som skal seile langtur.

Forøvrig kan, litt avhengig av hvilken rute dere seiler, Færøyene være like aktuellt å besøke som shetland, selv om det muligens blir en liten nordlig avstikker. De som har vært begge steder hevder at de norrøne aner er mye mer tydelige på Færøyene.

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

HEjsa.

JEg bor i omtalte land, Grønland. I Nuuk. Har boet 3 år i Sisimiut, og sejlet meget på jagt og fisketure. Når du sejler om sommeren er det lyst næsten hele døgnet, afhængig hvor langt nordpå man kommer. Det er en stor fordel.

Der er skær! Og der kan være skær langt ude til havs, og man er nødt til og koncentrere sig meget når man sejler. JEg har sejlet i en 21 fods coronet, og kunne sejle indenskærs ruter, og har et par gange ramt skær..

Der kan være 200 meter dybt det ene sted, og lige ved siden af skær lige under overfladen.. Tidevandet skifter med 4, 5 hver 6. time, så det er også noget man skal tænke på.

Men der sejler en del sejlbåde hertil om sommeren, flest fra canada tror jeg. Hvis man har en kortplotter og Cmap over grønlandsvest kyst, kan man med forsigtighed nemt klare og følge sejlruterne.

Det høres kjempespennende ut. Hvordan pleier strømforholdene å være der borte når man nærmer seg østsiden av grønland? Er det noe problem med is på den årstiden?

• 1 måned senere...

Hvordan er flyforbindelsene fra og til Grønland. Mannskap er klart og båten så godt som klar, men jeg må i et bryllup i midten av juli som jeg ikke kan snike meg unna :headbang::headbang::headbang::headbang: Trenger gode råd om billige flybilletter, hvis de i det hele tatt eksisterer. Har forstått det slik at det er å fly via danmark som gjelder.

Flyrutene hvis du skal til Øst-Grønland er så viselig lagt opp at du uansett må bruke to dager på turen. Enten fly til Island, og videre til Kulusuk på Østkysten. Flyet til Grønland går visstnok en time før flyet fra Oslo lander. Det andre alternativet er via Danmark til Vestkysten av Grønland, og så til Østkysten neste dag. Priser vet jeg ikke noe om, men det er jo ikke det helt store utbudet av fly, så det bør gå raskt å skaffe seg oversikt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...