erwin-abel Posted October 25, 2007 Share Posted October 25, 2007 Jeg har tidligere følt att båten (Karnic 210) har vært litt fremtung. Når jeg fikk opp båten nå hører jeg att det er vann fremme i båten. Noen som har hatt problemer med det??? Bunn proppen bak er skrudd ut og båten ståt med baugen høyt. Quote Link to post
Brynjar Posted October 25, 2007 Share Posted October 25, 2007 Vet du noe om hvor det er? dørken? Kan det være dreggkassen din som er tett? Disse båtene skal jo være tett mellom skrog og overbygg.. (har en 211) Quote . . bmhe Link to post
erwin-abel Posted October 25, 2007 Author Share Posted October 25, 2007 Det er ikke dreggekassa, men det virker som om det er temlig langt framme. Jeg tenkte kansje jeg bare skulle borre inn en bunnpropp så jeg får kjørt ned en slange og får sugd det opp. Det spiller jo ingen rolle under en pute eller nede i dørken. Quote Link to post
Stevens Posted October 26, 2007 Share Posted October 26, 2007 Ikke godt å si hvor det vannet er kommet fra (lekkasje fra dekk eller overbygg, kondens, gjennom en skroggjennomføring, annet). Uansett må det jo fjernes før det gjør skade. Har forstått at denne båten har et helstøpt innerskrog? Kanskje greit å sette inn noen inspeksjonsluker her og der slik at du kan følge med på hva som skjer inni der, samt få lokalisert og pumpet ut det vannet. Ser ut som om det kan være mange steder mellom skrogene hvor vann kan fanges opp og bli stående. Her er et bilde fra Karnic sin website: Quote Link to post
Ingar Posted October 26, 2007 Share Posted October 26, 2007 Det var en som postet en tilsvarende sak, men jeg husker ikke båttypen, klarer heller ikke å finne tilbake. Hvis du ikke har skader på skroget i det aktuelle området er det sannsynligvis ferskvann. Og vanlig lekkasjepunkt her er under fenderlist eller rundt vinduer. Ville kontaktet produsenten omgående. Skal du bore hull må det skje på riktig sted. Quote Link to post
erwin-abel Posted October 26, 2007 Author Share Posted October 26, 2007 Det hadde kansje vært en ide å kontakte inprtør. Jeg vet ikke om lekasjer hører inn under garanti, men det er faktisk 10 års skrog garanti på denne båten. Og det er ingen skader på båten. Quote Link to post
Ingar Posted October 26, 2007 Share Posted October 26, 2007 Ville være veldig rart om en skroggaranti ikke inkluderer lekkasjer... Quote Link to post
Brynjar Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 Har nettopp oppdaget det samme i min 2260. Når jeg går på kabindørken kan jeg høre at det skvalper i rommet under/foran. Har sendt mail til Karnic for å se om de kan hjelp meg med plantegninger eller si hvor jeg evt. kan lage hull. Skal poste her hvis jeg får noe fornuftig svar, fint om du oppdaterer tråden du og. Quote . . bmhe Link to post
erwin-abel Posted November 4, 2007 Author Share Posted November 4, 2007 Jeg sendte og en mail til en forhandler. De ville jeg skulle komme ned med båten. Jeg skar heller et hull fremover fra sitte brønn inne i båten. Inn der, i kammeret under den trekantete puta fant jeg vann. Jeg setter bare inn en slik rund inspeksjons luke. De skal vel være vanntette. Quote Link to post
Brynjar Posted November 9, 2007 Share Posted November 9, 2007 Jeg sendte en mail til Karnic og spurte om råd, og om hvor jeg evt. skulla ta hull. Jeg spurte også om det var tilrådelig å åpne babord benk for å få stuveplass, slik som det er originalt i styrbord benk. Her er svaret : There should not be any water under the cabin floor or forward sections of the hull. In order to drain it, we recommend that you install an inspection hatch on the cabin floor (the round plastic hatch that can be obtained from shops). Then you can use a sponge to remove the water. For the forward compartment you may drill a small (8 -10mm diameter) hole on the lowest point of the vertical walls. When doing this please take care not to drill through the hull. We do not recommend making an opening on the port side of the cabin bench unless you use a watertight hatch. Again, such hatches are available in shops at different sizes. Så jeg setter inn inspeksjonsluker-vanntette i benken babord, forut og en liten en i kabindørken. Forøvrig har jeg modifisert styrbord benk litt og fellt inn en porta potti rett bak styring/instrument "kassen" . Måtte endre litt på den kassen for å få plass her, men det gikk fint. Skal få lagt ut noen bilder etterhvert. Quote . . bmhe Link to post
Victora III Posted November 9, 2007 Share Posted November 9, 2007 Hvor gammel er båtene deres? Jeg ville uansett ikke gjort noe selv her. Dette er åpenbare reklamasjonsaker. Gjør dere noe selv nå og problemet dukker opp igjen, kan dere få problemer med reklamasjon senere. Ett annet spørsmål; Det er snakk om helstøpt innerliner og problemet er at det er for få innspeksjonsluker til å få sjekket over alt? Eller er det snakk om sandwich-konstruksjon med skum mellom indre og ytre lag?? Quote Link to post
Brynjar Posted November 10, 2007 Share Posted November 10, 2007 Båten er støpt med vanntette "skott" i 2 av benkene forut samt under kabindørken. Dette er med tanke på at båten skal flyte uansett hva som skulle skje. Derfor må slike luker være vanntette og ikke vanlige hengslede luker. For meg er dette en grei sak. Riktignok har Karnic en 10 års garanti på skroget men dette er nok ikke en sak som dekkes av denne. Inspeksjonsluker i benkene vil jeg ha uansett, da kan jeg også lagre litt tauverk og myke småting oppi dem. Siden jeg nå har fått melding fra Karnic om at det er ok å sette inn luker skal heller ikke dette ha noe å si for videre garanti. Lukene blir plassert slik at de ikke svekker konstruksjonen som forøvrig er meget sterk og stødig. Er forøvrig meget fornøyd med båten. Jeg gikk fra 1990 Regal til 2000 Karnic i år og angrer ikke et sekund. Quote . . bmhe Link to post
erwin-abel Posted November 10, 2007 Author Share Posted November 10, 2007 Jeg kan og skrive under på at det er en solid bygd båt. Jeg satt inn luke fremover i sitte brønn og det var vel en 20mm finer med glassfiber på begge sider. Jeg monterte også nye og større kryssholdt fremme, og der tror jeg faktisk det var bortimot 30 mm finer som var støpt inn. Det er jo en folholdsvis tung båt i forhold til størelsen. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.