Jump to content

Vann i Karnic

erwin-abel

Recommended Posts

Ikke godt å si hvor det vannet er kommet fra (lekkasje fra dekk eller overbygg, kondens, gjennom en skroggjennomføring, annet). Uansett må det jo fjernes før det gjør skade.

Har forstått at denne båten har et helstøpt innerskrog? Kanskje greit å sette inn noen inspeksjonsluker her og der slik at du kan følge med på hva som skjer inni der, samt få lokalisert og pumpet ut det vannet.

Ser ut som om det kan være mange steder mellom skrogene hvor vann kan fanges opp og bli stående. Her er et bilde fra Karnic sin website:

foto14.jpg

Jeg sendte en mail til Karnic og spurte om råd, og om hvor jeg evt. skulla ta hull. Jeg spurte også om det var tilrådelig å åpne babord benk for å få stuveplass, slik som det er originalt i styrbord benk.

Her er svaret :

There should not be any water under the cabin floor or forward sections of the hull.

In order to drain it, we recommend that you install an inspection hatch on the cabin floor (the round plastic hatch that can be obtained from shops). Then you can use a sponge to remove the water. For the forward compartment you may drill a small (8 -10mm diameter) hole on the lowest point of the vertical walls. When doing this please take care not to drill through the hull.

We do not recommend making an opening on the port side of the cabin bench unless you use a watertight hatch. Again, such hatches are available in shops at different sizes.

Så jeg setter inn inspeksjonsluker-vanntette i benken babord, forut og en liten en i kabindørken.

Forøvrig har jeg modifisert styrbord benk litt og fellt inn en porta potti rett bak styring/instrument "kassen" . Måtte endre litt på den kassen for å få plass her, men det gikk fint.

Skal få lagt ut noen bilder etterhvert.

.

.

bmhe

Hvor gammel er båtene deres? Jeg ville uansett ikke gjort noe selv her. Dette er åpenbare reklamasjonsaker. Gjør dere noe selv nå og problemet dukker opp igjen, kan dere få problemer med reklamasjon senere.

Ett annet spørsmål; Det er snakk om helstøpt innerliner og problemet er at det er for få innspeksjonsluker til å få sjekket over alt? Eller er det snakk om sandwich-konstruksjon med skum mellom indre og ytre lag??

Båten er støpt med vanntette "skott" i 2 av benkene forut samt under kabindørken. Dette er med tanke på at båten skal flyte uansett hva som skulle skje. Derfor må slike luker være vanntette og ikke vanlige hengslede luker.

For meg er dette en grei sak. Riktignok har Karnic en 10 års garanti på skroget men dette er nok ikke en sak som dekkes av denne.

Inspeksjonsluker i benkene vil jeg ha uansett, da kan jeg også lagre litt tauverk og myke småting oppi dem.

Siden jeg nå har fått melding fra Karnic om at det er ok å sette inn luker skal heller ikke dette ha noe å si for videre garanti. Lukene blir plassert slik at de ikke svekker konstruksjonen som forøvrig er meget sterk og stødig.

Er forøvrig meget fornøyd med båten. Jeg gikk fra 1990 Regal til 2000 Karnic i år og angrer ikke et sekund.

.

.

bmhe

Jeg kan og skrive under på at det er en solid bygd båt. Jeg satt inn luke fremover i sitte brønn og det var vel en 20mm finer med glassfiber på begge sider. Jeg monterte også nye og større kryssholdt fremme, og der tror jeg faktisk det var bortimot 30 mm finer som var støpt inn. Det er jo en folholdsvis tung båt i forhold til størelsen.

:smiley::smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...