Jump to content

Bmc kobling kjøling? Forsetter

Hasla 26

Recommended Posts

Hei jeg har kjøpt meg en Bmc comander 50 hk som skal leke meg med litt i vinter.Bare det att jeg ikke fikk greie på årntlig hvordan kjøling slangene skal være koblet.På denne skal jeg ha slynge og så er det to pumper til ferskvannet på denne og en ekstra til kjøling av eksos en liten pumpe denne er grei.Men hvordan skal det andre være koblet tenkte på de to resterende pumpene og denne tuppen på toppen av manufolden.Er det noen som har noen bilder eller lignende til dette.Da min frue ikke er hjemme så har jeg ikke kamera til og ta bilder med,men skal ta noe bilder i helgen.Hvis noene har litt styring på dette så på forhånd takk.Ps har instrusjons boka men ikke noe bilder eller lignende av dette.MvhBjørn :fishing:

Edited by Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

På dette bilde så er det ett inntak på gearet og framme er det to pumper hvordan skal disse kobles.Pluss det er en liten på andre siden denne er grei den skal jeg koble til kjøling av eksos slangen.Men det var de to andre da regner med att en av dem skal til sløyfa også ikke begge?Takker for bilde si i fra nå du eventuelt skal ut i båten så kan jeg hjelpe til og få av sløyfa hvis du skal ha denne nye i nå.Ps fjern anonsen din på motor da denne står der ennå.Jeg skal overhale denne i vinter ogsåMvhBjørn :wink:

Jeg må jo demontere innredningen baki for å få av sløyfa. Men den er ikke vanskelig å få av. Blir i løpet av vinteren. Må få gjort ferdig motorrommet først. Hmm. Husker jo ikke åssen disse koblingene var jeg da :nonod: Skal ser om jeg har bilder når motoren står i båten

Var ute og så nå men regner med att den fra motsatt side av bilde som det blir en t stykke en enden til ekspansjon og den andre enden på t til en mulig t sammen med en som skal til sløyfa vi for se blir nok bra til slutt he he :cheers:

Den kjøleren der ved dysene, er det kjøler for motorolje eller gearolje?

Jeg har ikke noen kjøler for motorolje på min BMC Commodore (3.8L)

Lurer litt på dette med kjøling av motoroljen.

På Gearet (BW) har jeg oljekjøler

Er ikke sikker jeg for høre med enter4u for det er både kjøler til gearet og en til motor av det jeg forstår?Bra bilde men den blå går vel til ekspasjonstanken og den sorte går til andre siden mulig sammen koblet med ett av inntaket til en av pumpene på andre siden?MvhBjørn

Den kjøleren der ved dysene, er det kjøler for motorolje eller gearolje?

Jeg har ikke noen kjøler for motorolje på min BMC Commodore (3.8L)

Lurer litt på dette med kjøling av motoroljen.

På Gearet (BW) har jeg oljekjøler

Heisan har du tre pumper i alt på din du også eller?MvhBjørn :flag:

Det er jo to inntak til hver pumpe på denne siden siden en stor en som sitter i blokka med stor slange tilkobling og en med litt mindre. kan ikke tenke meg att den ene pumpen skal kobles til den ene enden av slynga og den andre til den andre.Da drar jo de vannet fra hver ende av slynga.Står noe i boken att den ene skal bare sirkulere vannet i motor men hva skal til hva og hvordan hvor er Sherlook holms :lol:

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/motor_1.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/motor_bmc.jpg

Hei har tenkt og prøve en vri uten slynge,hvor skal den store koblingen merket med rød stuss kobles ?.De blå blir kalt vann fra den kjølepumpa som kommer fra saltvann foreks.I denne varmeveksleren for er halve over til varmt vann fra motor sitter termostat der i bak kant også har merket der.Og den underste delen blir det kjøling/salt så hele denne er to delt kalt under varm med trykk oppe enkel varme veksler helt hul inni både romme under og over.Kansje jeg skal plombe denne stussen,da det står i instruksboka att denne pumpe er en skovle pumpe som bare skal sirkulere vannet inni motoren.Og att denne ikke opparbeider seg noe trykk? :crazy: Det må vel være en eller annen som har en slik motor uten sløyfe.Derfor jeg maser om dette er for att jeg skal starte denne med kjøling i garasjen før jeg går over ting og tang med denne motor.Ps da har jeg fjernet den ekstra pumpen jeg hadde til eksos. MvhBjørn

Heisan mr Bastard hvordan ser din motor ut jeg er klar over att du ikke har olje kjøling men sånn ellers.Har du sånn varmeveksler som jeg har og ett sånn stuss nede.Mulig dumt men din er vel ikke lik tenker jeg ellers så hadde du hatt fasiten til dette.Og ellers så ble kona fornøyd etter pleien og morgen brøde og kaffen var klar når hun våknet tenker jeg he he :blush: MvhBjørn

Ja, nå er det bare fryd og gammen :wink:

Motoren min ser slik ut

Filmsnutter

Jeg fant ut etterhvert at Bmc 3,8 sitter i Nuffield traktorer bla..

Så nå har jeg fått tak i verkstedmanualer og slikt. Der kan jeg heller ikke se noen oljekjøler for motor

Ja nå begynner det og gå opp ett lys ikke dårlig :crazy: ,jeg mangler elementene inni veksler.Så hvis noen har en Bowan drg 2854 veksler så gi gjerne en tilbake melding.Trenger innmaten.MvhBjørn :sailing:

Takker for tips mye fint stoff der men ikke innmaten til veksleren.Ellers så er dette toppers.Bare for sikkerhetskyld veksleren er denne so står foran på motoren ekspasjonstank og veksler i en og samme greie MvhBjørn :fishing:

Tusen takk for siden ser ut som ikke private kan kjøpr derfra prøver og sende pris forespørsel men de skal ha en masse opplysninger om firma osv.Er det noen som klarer og få sent forspørsel eller lignende til dem.Hvis det er noen som har handlet fra dem før send gjerne im.Kan betale for dette da jeg ikke har noe firma.Kan få den kjøpt i Bergen men koster en del regner med att det er noe og spare hvis en klarer og få denne bestilt derfra :wink: MvhBjørn :wink:

Heisan bare løfter denne litt,regner med att det er en del her inne nå.Håper og få tak i noe billiger hvis ikke så bestiller jeg en ny til helgen.Men da må jeg ha motoren lenge.Regner med og demontere hele motor etter hvert skal bare trykkteste den litt først da.Og pakken om ogsåMvhBjørn :sailing: