Jump to content

Båtsalg betaling

JRK

Recommended Posts

Hei,

Skal selge båten og lurer litt på hva som er vanlig med betaling.

Båten står nå på land og kjøper ønsker å bunnsmøre denne før han setter denne ut.

Er det vanlig at kjøper betaler ved kontraktsinngåelse før han får tilgang til å gjøre noe på/med båten?

Eller er det vanlig å skrive kontrakt å så vente med betalingen til han har fått prøvekjørt?

Eller er det naturlig med en delbetaling?

Eller er det vanlig med en bankremisse som frigjøres når kjøper aksepterer båten?

Er det vanlig at kjøper betaler ved kontraktsinngåelse før han får tilgang til å gjøre noe på/med båten?

Båten bør være betalt før kjøper får tilgang til båten.

Kan det stå i kontrakten at selger kan heve kjøpet dersom han kan påvise feil eller mangler under prøvekjøring som han ikke har blitt gjort oppmerksom på? Selger bør være med under prøvekjøringen.

jeg hadde nok ikke lagt pengene på bordet hvis selger hadde nektet meg å prøvekjøre før båten var betalt.

Først prøve, kjenne, føle, se...

Så kontrakt, betaling signatur og nøkler :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Ikke gi ut nøkler ei heller lån ut nøkler før hele kjøpesummen er på din konto! Bli heller med å for å låse opp og putt deretter nøklene tilbake i din egen lomme. Prøvekjøring og besiktigelse gjør dere sammen.

Juridisk kan tilgang til nøkler bety at avtalt OVERLEVERING er skjedd med alle de problemene det kan medfølge hvis kjøperen ikke gjør opp eller holder tilbake penger.

Jfr. eiendom (avhendingsloven) eller bil (avtaleloven).

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Hei

Hyggelig å høre fra deg Sailorboy. Joda det er virkelig vemodig, har jo hatt 10 fine sesonger med denne uten problemer. Men det er nye tider med ungene ute av redet, og litt andre behov melder seg. Terasse og kanskje flybridge. Ønskedrømmen er Viksund 340 st.cruz, men den har jeg ikke råd til, så kanskje det blir en Saga 315.

I dette tilfellet ønsker kjøper å gjøre ting med båten før han kan prøvekjøre.
Akkurat der hadde nok jeg vært i tvil også ja.

Men hvis man får et godt inntrykk osv så har man jo fått utført gratis arbeide hvis kjøper trekker seg fra kjøpet :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg kjøpte båt for noen uker siden, og betalingen ble gjort som følger.

Da jeg hadde inspisert båten, og Keiserinnen også aksepterte båten, ble 10% (håndpenger) overført samme kveld. Ingen kontrakt var foreløbig underskrevet, men her er det litt som går på tillit. Vi hadde en e-mail utveksling i forkant, som bekreftet aksept på bud. Bankutskrifter vil deretter bevise at handel og betaling var påbegynt.

Båten lå på vannet, så jeg ville gjerne inspisere under vannlinjen før full betaling fant sted, så 80% av kjøpesum ble overbragt ved henting av båt og opptak til lastebil, i form av bankremisse.

Når jeg var fornøyd med inspeksjon av båten under vannlinjen, ble det avtalt betaling av resterende 10% første arbeidsdag, samt signering av kjøpekontrakter.

Jeg var ikke helt komfortabel med at selger allerede hadde mottatt 90% av kjøpesum før signering, men igjen, det går litt på tillit. Samt at "Jeg veit hvor du bor" :cool:

Selger var en ryddig kar, og ingen problemer av noe slag oppsto underveis.

Nå kostet ikke denne båten noe i nærheten av et statsbudsjett, men jeg ville nok anbefalt en tryggere signerings vei enn den jeg hadde på dette kjøpet.

Heldigvis er de fleste av oss ordentlige mennesker !

Anbefalingen ville vel være :

10% ved "handshake" på kjøp, med en enkel kvittering på mottatt 10% for kjøp/salg av båt.

90% før nøkler leveres til ny eier og samtidig avhending av båt, med full kontrakt og signering av denne.

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)

Jeg ville sørget for å få undertegnet salgskontrakt så fort som mulig, helst sammen med betaling av feks 10% av kjøpesum.

Solgte nettopp båten min og noen dager etter at kontrakt var signert og håndpenger mottatt ønsket kjøper allikevel å gå fra avtalen. Etter litt om og men så ordnet det seg allikevel, salget ble gjennomført og kjøper er forhåpentligvis fornøyd.

I et slikt tilfelle syntes jeg det var greit med en undertegnet kontrakt å vise til. Likeledes var det greit å kunne ta en tlf til en lovkunnig kar i Bergen slik at jeg fikk klarhet i hvordan det forholdt seg med de mottatte håndpengene ved eventuell mislighold fra kjøpers side.

En god kontrakt (bedre enn de fleste sett fra selgers side) kan hentes her.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

En god kontrakt (bedre enn de fleste sett fra selgers side) kan hentes her.

Den kontrakten benyttet jeg også ved kjøp av båt. Veldig fin fordi man et sted undertegner på at man er enige om handel. Da sikkrer selger seg for at kjøper er seriøs og kjøper sikkrer seg at selgeren ikke selger til en annen i mellomtiden. Så kan man gjennomgå/prøve båten, eventuelt ta den på land. Hvis man da ikke har noe å påpeke ut fra selgers opplysninger(skrives opplysninger om båten tidligere i kontrakten) så avtales overleveringsdag/betaling og den dagen man bytter penger/båt, ja da er det et siste felt på kontrakten som signeres i forhold til at båt/penger er mottatt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg ville sørget for å få undertegnet salgskontrakt så fort som mulig, helst sammen med betaling av feks 10% av kjøpesum.

Veldig enig med Rolf.

Riktignok ordnet jeg og megleren kun kontrakter per faks ved aksept av bud/overføring av håndpenger, hvilket skyldes geografisk avstand mellom meg og selger.

Nå er jeg klar over at faksunderskrifter neppe er verd all verdens, men etter å ha lært selger å kjenne, samt hans familie, hadde jeg ikke problemer med dette. De virker som solide ordentlige folk, og litt menneskekjenner påstår jeg å være.

Gyldig kontrakt og hele papirmølla gjøres unna denne helgen. Ser frem til å bli ferdig med den biten.....

Rolf, hva slags båt skal du ha nå ?

Rolf, hva slags båt skal du ha nå ?

Nei si det.

Er jo ikke helt båtløs, har en Nimbus 19 Nova som er en wa og dette konseptet har jeg falt for. Men ønsker meg 2-3 soveplasser med en smule komfort som v/k vann, varmer etc, etc. Nærliggende kandidater er feks Nimbus 29 Nova evt 26 Nova eller feks Aquador 25 wa. Vi får se.......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Dere kan jo bruke payex, det gjorde jeg da "fruen kjøpte plastbåt. Pengene inn på konto som er sperret slik at de ikke blir utbetalt uten begges samtykke, samtidlig kan kjøper ikke hente ut pengene uten at du sier det er greit

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg kikket på payex, men er egentlig ikke det bare noe tøys ?

Hvilken garanti har selger for å motta pengene via payex kontra direkte overføring ?

Kjøper kan jo bare la være å godkjenne utbetaling?

Enten er jeg (veldig) treg, eller er der funksjoner jeg ikke har oppdaget ?

Du kan jo lese her, det vil føre til tvist til slutt, dette blir på samme måte nesten som om du skulle bruke eiendoms megler til salg av huset

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...