Jump to content

Owatrol på innredningen??


vaares

Recommended Posts

Har tenkt å pusse opp litt i innredningen ombord.Fra før er teaken ikke lakket, bare oljet ,ser det ut som.Hvordan blir resultatet hvis jeg etter å ha slipt det ned,setter det inn med bare Owatrol D1? Vil det tørke? Er ikke ute etter den blanke overflaten som vi får med D1 og D2.

Dere har sikkert andre forslag også enn Owatrol, og disse mottas med takk!

 

"Vårres"

Link to post
Share on other sites

Har brukt Owatrol teakolje og det gir fint resultat. Ulempen er imidlertid at denne avgir en ganske kraftig lukt, i lengre tid (ikke bruk det innvendig i skaper/skuffer!).

 

Om det er snakk om innvendig trebehandling finnes spesiell voks. Her jeg sitter nå, husker jeg ikke navnet på den jeg har brukt. Men, har vært greit fornøyd med resultatet, på mine teak-møbler. Mindre grisete å jobbe med, samt luktfri.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Selv har jeg brukt noe som heter "Magic" som vel også er et Owatrol-produkt (?), men det er kanskje mer som møbelpolish å regne. Jeg brukte det i min forrige båt hvor det var noen kvadrat å gå over. Først litt finfint sandpapir og så Magic. Gnistrende resultat som holdt lenge, men så vidt jeg husker koster det også det hvite ut av øyet ;-)

Link to post
Share on other sites

Hei,

Baat guru. En boks owatrol D1 holder lenge, veldig lenge. Vet ikke om jeg hadde giddet å prøvd noe annet på min teak, når jeg hører om andre som har prøvd forskjellige ting og fått svartsopp og det som verre er. Nei jeg har ingen egeninterresser her, men  så lenge vi snakker innvendig behandling er owatrol meget bra. aksepterer du å gjenta behandlingen 3. hvert år holder det å bare bruke D1.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Tar opp igjen denne tråden, i håp om at noen har svar på Krapyls spørsmål om Jotun Clipper I gjør samme nytten som Owatrol D1. Spør fordi jeg har endel Clipper I liggende, og vurderer å bruke denne på innredningen i kabinen. Fungerer Clipper I greit uten etterbehandling med Clipper II? Topp om noen som har erfaring med produktene har noen tips.

Link to post
Share on other sites

Har ikke direkte erfaring med kun bruk av clipper 1 men den har jo samme nytten som d1 så jeg skulle tro det går helt greit. ørker gjør den ialle fall

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Lagt inn av: Baat-Guru Lagt inn: 02/02/04 20:29

Biltema har en rimelig teakolje på plastflaske. Noen som har erfaring med den? Tenkte å prøve litt for å friske opp matt treverk/fineer i innredningen.  

 

Jeg har prøvd både Biltema og Owatrol, Biltema er helt ok, men Owatrol føler jeg gir det "lille ekstra"

 

 

Haig

Link to post
Share on other sites

Har mye teak i båten og har erfaring fra gammelt av med ravilakk, owatrol teak-olje, owatrol edelolje. Har dessuten i mange år behandlet andre tresorter på andre båter med owatrol D1, D2 samt Clipper 1 og 2.

 

Til teak sverger jeg til teak-olje. Som tidligere nevnt tar tørkeprosessen lang tid, men resultatet blir supert. Forstår ikke helt de som sier dette blir matt, da manger i så fall bare en 2-3 strøk. Lakk gir også et supert resultat, men det er noe herk når det må pusses og lakkes på nytt. I tillegg sprekker dette lett i sammenføyninger og spesielt i dekknatene om en har heltre dørk.

For noen år siden forsøkte jeg owatrol edel-olje som alternativ til teak-oljen for å teste dette. Resultatet ble blankt og fint, men jeg synest teaken mistet litt av den dyp-røde glansen som er i teaken. Ble litt blassere og mer gul-aktig i fargen. På avstand kunne en nærmest ta det for å være annen og simplere tresort. Tisvarende er min erfaring med owatrol D1 og D2. Synest dette blir for gulaktig i fargen. Har en furubåt som har fått behandling gjennom årene med både owatrol og Clipper, og min og familiens soleklare konklusjon er at begge produktene gir den samme impregnering og slitestyrke, men at med Clipper ser det ut som en furu-båt, men med owatrol ser det ut som en behandlet og gulnet furu-båt.

 

Ett råd til oljing av teak (med owatrol teak-olje om jeg får anbefale): Mattslip om nødvendig, og avfett grundig med rødsprit. Påfør tynt vått i vått. Det syns fort om materialene trekker. Når det ikke trekker inn lengre, men blir liggende en glinsete hinne selv etter 10 min så er det bare å være tålmodig. LA DET TØRKE I FRED. Dette kan ta dager, og i enkelte tilfeller uker. Spesielt for de som er så heldige å ha oljet teak-dørk i natet heltre, vil dere oppdage at skoene kleber i en ukes tid. Ventetiden er verdt det, for noe vakrere enn en heltredørk i teak som er godt vedlikeholdt skal man lete lenge etter.

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...