rogeri Startet 26.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2007 Fikk nettopp levert ny utrigger og gangway som skal monteres i nær framtid foran sjøhuset mitt. Har regnet på vekt og oppdrift og er ment å ha isopor som flyteelement. Isoporen blir "forsterket" ved at jeg monterer vannfast finer (forskalingstype), over og under flyteelementet. Disse platene festes til utriggeren med gjennomgående syrefast gjengestål, som forankres i vangene på utriggeren. I og med at vi har stor forskjell på flo og fjære, er utriggeren hengslet fast i landgangen, og landgangen er igjen hengslet til selve kaien som er stålforsterket i front. Jeg har fått hele opplegget laget i 50X100X5mm galvanisert kanaljern. Dette er kanskje i overkant dimensjonert, da vekten ble over 500 kg på gangwayen og ca.200kg på utriggeren. Den gamle var laget av 40x80x3,8mm vanlig ubehandlet stål. Isopor var benyttet på også denne og den har holdt seg utrolig godt i alle disse årene. Den gamle ble laget i 1982 og var nå blitt temmelig rusten og må vel sies å ha gjort jobben sin. I vår havn er vi selveiere og følgelig må dette bekostes av eierne selv. Prisene på båtplasser av denne type har steget voldsomt de siste årene og en båtplas i havna vår ligger nå på ca.120.000,- alt etter tilstand på bryggene. Selve kaidekke blir laget av trykkimpregnert trevirke. Håper værgudene står oss bi, ved montering!! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Kan du legge ut bilder av anlegget? Er inntressert i så sjå hvordan dette ser ut. Her på nordvestlandet er det store tidevannsforskjeller som gjør det vanskelig med fast kai... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 26.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Kan du legge ut bilder av anlegget? Ska gjøre det Eysteind, når alt er kommet på plass! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.