Svein Olsen 10 Startet 27.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2007 Hallo! Jeg vurderer og installere 33HK Vetus i min båt. Jeg ønsker og høre om hva slags erfaringer folk har med disse motorene. Hilsen Svein! Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 (redigert) Hei, jeg har hatt en Vetus 25 hk. i 4 år nå. Bedre finnes ikke. De eneste slik jeg ser det som kan måle seg er Yanmar med høyere pris og Nanni-Kubota med høyere støy. Vetus`n er en marinisert Mitsubishi japansk kvalitetsmotor som finnes i hundretusener av Caterpillar, Volvo (sant!) og andre gravemaskiner, traktorer, aggregater osv.osv. Den har dyp bunnpanne, tåler konstant 25grader og opptil 30 grader helning. Den er den eneste i klassen som har originalmontert temeraturføler/alarm på eksosvannet slik at et impellerhavari oppdages på 2 sekunder før motoren kjøres i filler. Den har ingen registerrem som må byttes og kan havarere hele motoren. Den er klassens mest støysvake, dog sammen med Yanmar. Nanni-Kubota har en fordel som ikke Vetus eller andre har, oljepumpe fastmontert. Men med en vakumsuger er det også helt problemfritt å bytte oljen, og du kan også bruke den på bilen eller noe annet. Løp og kjøp! (selvom jeg er hyperpositiv, har jeg ingen komersielle interesser) Mvh. Barsk II Redigert 27.Oktober.2007 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Vurderer bytte i samme "klasse". Så langt har jeg Sabb/Lombardini evt. Solé som favoritter. Om det er plass da... Evt. blir det bare ny propell... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Løp og kjøp! (selvom jeg er hyperpositiv, har jeg ingen komersielle interesser) Hei Barsk II Hvordan er prisen på Vettus sammenlignet med f.eks Volvo og Yanmar? Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 27.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2007 Er vel ca. 20-25 tusen billigere. De byttet importør fra William Knudsen/Frydenbø til Univa i sommer. Har ikke sett noe priser fra den nye importører enda. Men de fleste gir vel 10-15 % høst/vinterpris noen uker til. Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Jeg ønsker og høre om hva slags erfaringer folk har med disse motorene. Vi har en 42 HK Vetus og har hatt den i 4 år nå. Den går og går og går. Boltene som fester generatoren har en tendens til å bli slakke slik at reima blir slakk, så de må sjekkes av og til. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Heimegut Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Ser at denne tråden er noen år. vurdere å gå til innkjøp av ein vetus 42 eller 44 hk. er det noen som har erfaring av desse fra dei siste 8 åra? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Vi har solgt Craftsman i 6-7 år. Disse motorene er like, med Mitsubishi S4L (42 hk) som grunnmotor (en av verdens mest brukte industrimotorer), gir fra ZF Hurth, sjøvannspumpe fra jabsco, starter og dynamo fra bosch og eksosbend i bronse (MED ekosemperaturføler som standard). 6 år garanti, men til dags dato har det ikke vært en eneste reklamasjon. Jeg har bare gode erfaringer med disse motorene og har levert motorer både til fritid og proffmarkedet. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 23.Desember.2015 Del på Facebook Svart 23.Desember.2015 Flere her i båthavna som har Vetus.Alt fra to til fire sylindre.Aldrig hørt noe negativt.Lombardihni er det også blitt ganske mange av i snekker ol.Fine motorer dette også,har selv hatt en . Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Bassjohansen Svart 23.Desember.2015 Del på Facebook Svart 23.Desember.2015 Ser at denne tråden er noen år. vurdere å gå til innkjøp av ein vetus 42 eller 44 hk. er det noen som har erfaring av desse fra dei siste 8 åra? Hei! Jag hadde en Vetus M4.15 (33hk) i snekka som jeg solgte i fjor. Positivt: - Enkel mekanisk motor uten turbo. - Selvluftende dieselsystem. - Billig i forbruk. - Ganske lite støy. - Enkel å serve, bla å skifte impeller. - Temperaturgiver med alarm på eksos. - UNIVA (importør) er veldig greie å forholde seg til ved spørsmål/hjelp. - Billigere enn Volvo og Yanmar. Negativt: - Ikke fastmontert oljepumpe (ved oljeskift) - Technodrive (gear) kobler inn ganske hardt ("klank"). - Litt høy tomgangsfart (Skyldes utveksling på Technodrive-gearet). - Har hørt om feil på temperaturgiver på eksosbend ved ca 300 timer, men OM dette stemmer er det i så fall veldig enkelt å skifte. Som du skjønner var jeg veldig fornøyd med motor. Den hadde dog bare ca 200 timer på telleren, så det skulle bare mangle. Ser at disse motorene i yrkesbåter, feks i sjarker, har flere tusen timer på telleren. Hadde ikke nølt med å kjøpe igjen. Dog med annet gear. Ser også at de nye modellene har en annen løsning på luftinntak, som skal gi enda mindre støy og lavere overflatetemperatur på motor, og dermed også i motorrom. God jul! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.