Jump to content

Få båten ordentlig ren, hva skal jeg bruke?

Leifer`n

Recommended Posts

På maritim får du kjøpt et middel som fjærner svarte striper det heter Black stripe remover.

ellers der de selger camping vogner (utstyr) får du kjøpt en pasta som er fin og bruke den tar det meste som svarte striper

skolder ++++ den tar lekende lett asfalt merkene på bilen din også.

Bare husk o poler over etterpå for den tar voksen på båt bil også :flag:

Jeg holder på å vaske Zipp-pakken til storseilet, (en plast bagg som storseilet ligger oppe i, på bommen )

Denne har fått svarte rennemerker, og blitt mørkegrå i farge

Jeg bruker i dag noe som er kjøpt på LIDL

Det heter Aquapur og er en liten pakke med 2 stk svamper oppi.

på den ene siden er svampen hvit den andre siden gul

Du skal kun ha vann på de hvite siden, og så skubb i vei

resultatet ble fantastiskt

det ble helt hvit og rent.

så jeg må avgårde til Lidl å se om de har flere ut av disse svampene.

(svampe forandret farge når den ble fuktig til grå.)

Det står på baksiden, at det ikke må brukes på polerte lakkerte eller mørke overflater.

Menn plast,seilduk funker dette meget bra.

Edited by careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Biltema sin svart strek fjerner er genial, den gjør det den skal og er billig..... Men ikke stoff båten før du bruker den, det gjorde jeg og da ble det lyseblå striper på det mørkeblåe bunstoffet.....

Prøv vanlig kraftvask til hus. Veldig enkel i bruk. Tar også sorte striper. Spray på, la stå og spyl av. Ved vanskelige flekker kan det hende du må bruke en svamp og " masere " litt. Det kreves ingen kraft. Jeg blander den ikke ut. Rimelig er den også. Vet ikke om det er det samme stoffet som i " Easy-spray ", som noen kanskje kjenner og som er svinedyr, men det lukter og virker på nøyaktig samme måte som kraftvask, men til en langt lavere pris. Suveren til fjening av sot på akterspeilet.

Mvh. glek

quote.gif
Prøv vanlig kraftvask til hus. Veldig enkel i bruk. Tar også sorte striper. Spray på, la stå og spyl av. Ved vanskelige flekker kan det hende du må bruke en svamp og " masere " litt. Det kreves ingen kraft. Jeg blander den ikke ut. Rimelig er den også. Vet ikke om det er det samme stoffet som i " Easy-spray ", som noen kanskje kjenner og som er svinedyr, men det lukter og virker på nøyaktig samme måte som kraftvask, men til en langt lavere pris. Suveren til fjening av sot på akterspeilet.
Mvh. glek

Ja her var det mange slag rense middel, det verste er jo og få det svarte opp som gar satt seg ned i det ruflete på dekker og baugspudet,, jeg dro over båten en gang i høst før jeg tok den opp med salo, det var nesten så båten forsvant i bobbler. men det tar jo fett da..
ok kraft rens ja? ja det høres ut til og fungere, det har di vel på Maxbo det.?
Kraftvask kan du kjøpe mange steder som f.eks. Maxbo, noen bensinstasjoner, fargehandel, m.m.. Virker garantert. Er jo laget bl. a. nettopp for å fjerne sot p.g.a.fyring.

Mvh. glek

Da skal jeg jammen meg kjøpe meg kraft vask og vaske som en gud før jeg skal polere til sommeren takker....så mye

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17015/100_1290.jpg

mvh

Leif

Edited by Leifer`n (see edit history)

Salo ja,............... Da skummer det voldsomt, jeg prøvde med Salo før jeg tokk opp båten, da fikk jeg vel renset vanlinjen til di fleste båtene i havna tror jeg :diving::lol: Tokk tid og få vekk alt skummet, båten ble vel iltt bedre men ikke bra nok.

Edited by DACAPO-9000-HT (see edit history)
Salo ja,............... Da skummer det voldsomt, jeg prøvde med Salo før jeg tokk opp båten, da fikk jeg vel renset vanlinjen til di fleste i havna tror jeg :diving::lol: .

Aha, her har vi forklaringen på alt skummet de har klaget på rundt Porsgrunn :lol::lol::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

quote.gif

Ja her var det mange slag rense middel, det verste er jo og få det svarte opp som gar satt seg ned i det ruflete på dekker og baugspudet,, jeg dro over båten en gang i høst før jeg tok den opp med salo, det var nesten så båten forsvant i bobbler. men det tar jo fett da..

ok kraft rens ja? ja det høres ut til og fungere, det har di vel på Maxbo det.?

Purple power (amerikansk vidundermiddel) er utrolig fint til denslags, tar så godt som alt, nesten uten skrubbing.... Om du får tak i det i norge er jo en annen sak da.....

Jeg har de siste 10 årene brukt IMIDO ekstra vannbasert avfetting fra Reginol. 5 liter koster 120,- og min erfaring er at den er minst like god som såkalte gelcoatcleanere/båtvask etc. som koster 5-10 ganger så mye. Denne bruker jeg før jeg skal polere båten. Annen vask gjennom sesongen bruker jeg bilshampo med voks fra Biltema.

Jeg har de siste 10 årene brukt IMIDO ekstra vannbasert avfetting fra Reginol. 5 liter koster 120,- og min erfaring er at den er minst like god som såkalte gelcoatcleanere/båtvask etc. som koster 5-10 ganger så mye. Denne bruker jeg før jeg skal polere båten. Annen vask gjennom sesongen bruker jeg bilshampo med voks fra Biltema.

Hvor kjøper du den da????