agun Startet 2.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2004 Driver og pusler med listverk ifm. ny innredning. Ville gjerne hatt råd og innspill vedr. festing av listene. Har følgende alternativer: Skruer: - Messing eller rustfritt/syrefast? - Flatt eller linsehode? - Synlige eller plugget? - Skrudd fra innsiden der det er mulig? Lim: Epoksy? Trelim? Sika? Klarer liksom ikke helt å bestemme meg. Heller vel mest til liming, da jeg synes det er finere uten synlig skruer. Men så er det dette med demontering en gang i fremtiden..... Det dreier seg stort sett om vinkel- og U-lister. Er åpen for meninger rundt dette!! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 2.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2004 Litt vanskelig å ta stilling til utfra det du beskriver, men er det litt kraftige lister ville jeg brukt syrefaste skruer med linsehode og plugger. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 2.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2004 Hei, jeg holder på med det samme, og er ikke i tvil; Epoxy!!!! så blir det tett og sterkt og man trenger ikke å demontere senere..... Det er i allefall mitt synspunkt.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
kgt Svart 2.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2004 Små syrefaste skruer, forsenk hodene. Er du nøye med og ha lik avstand mellom dem blir det pent!! Sitér dette innlegget kgt Link to post
Lars H. Svart 2.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2004 Hei. Er det tynne (og egentlig også tykke) teaklister du skal ha skruer i fra utsiden, må du huske på å borre opp hull i full skruetykkelse. Teak'en gir ikke etter. Listet opp med tynne kvartstaff teaklister langs dørken og skottet i uterommet i Saga'en etter at jeg hadde lagt ny dørk. Det ble mye borring! Hull i listen, forsenking for linsehodet pluss tynnere hull for festet i glassfiberen. Med 25cm mellom hver skrue ble det mange skruer og mange hull. Brukte to driller med en bordimmensjon i hver. Men da listene var blitt stygge i lakken etter mange år, var jeg glad jeg hadde skrudd listene fast og ikke limt da jeg skulle ha de ut for pussing og lakking. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TMe Svart 2.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2004 Skrues bør plugges om du krever høy standard, men det koster både tid og penger. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2004 Personlig er jeg absolutt tilhenger av Lars H sin løsning! "Alle" lister må vel ifølge en eller annen naturlov før eller siden demonteres, og da er det ikke enkelt hvis listene er limte - om man da ikke baserer seg på å bryte listene i småbiter og sette opp nye..... Teaklister, lakkerte og med skruene i jevn avstand og alle skruespor fint på linje - det ser virkelig stilig og forseggjort ut! mvh Poseidon (Som har både skrudde, limte og stiftede lister ombord - og foretrekker de skrudde) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 2.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2004 Bruker etterhvert også mindre plugger. Men det er ikke noen stor sak å fjerne plugger slik at skruen kan løsnes og festes igjen samt sette på ny plugg med samme dimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2004 Hei Valgte selv å forsenke nesten alle skruer. Det blir uten tvil penest å se på. Pass bå å få tak i ett skikkelig senkebor med spiss i senter og egne skær i ytterkant, slik at ikke hullet flises opp. Bor opp til samme dimensjon i skruehullet som du har på selve skruen slik at du ikke sprenger skruen ned i teaken. Benytt skruer som er flate under hodet (ikke senk), da disse ikke sprenger/klyver teaken. Jeg har kombinert dette med polyrethanlim og ting er like fint etter 6 år. Fordelen med polurethanlim er at overflatene ikke trenger å være 100% slette mot hverandre da limet ekspanderer. For lister som absolutt må kunne taes av så er det jo greit med synlige skruer og da er vel linsehode å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2004 har bestilt 400 10mm teakplugger hos maritim som eg skal bruke på dørken. Rekner med disse er ganske lange slik at eg må kappe dei. Skal eg gjøre det før eg limer dei fast, eller skal eg lime dei først og kappe/pusse dei etter at dei er montert? fins det forresten plugger i eik? Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 3.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2004 Treplugger i dørk. Vanlig metode er å kappe di etter montering. Skarpt tappjern er tingen, vær opps på tre retning pluger er lik dørk!. Eik plugger kan lages hos alle oppadgående snekkerverksteder. Spunsborr for å lage plugger fåes kjøpt, man må da ha tilgang til tørr eik+benke boremaskin. Hilsen Skipstømrer!! Sitér dette innlegget kgt Link to post
eysteind Svart 3.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2004 Treplugger i dørk. Vanlig metode er å kappe di etter montering. Skarpt tappjern er tingen, vær opps på tre retning pluger er lik dørk!. Eik plugger kan lages hos alle oppadgående snekkerverksteder. Spunsborr for å lage plugger fåes kjøpt, man må da ha tilgang til tørr eik+benke boremaskin. Hilsen Skipstømrer!! Spunsborr er dette noe man kan få kjøpt i vanlig jernvarebutikk? Kva er evt. prisen på noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2004 tror dere mener pluggbor. Da kan man ta en passende plankebit, og sette i gang med egenpoduksjon av plugger. Finnes bla.a på Clas Ohlson ser sånn ut Finnes i 8,5 9,2 og 11, 2 mm. Koster 129,- Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 3.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2004 Den bruker jeg også. En ting til å huske når man kapper av overskytende til pluggen: kutt ikke for mye i første forsøk. Går nemlig fibrene nedover så kan det hende at du sitter igjen med et lite hull i dørken. (Eller: bare kutt i vei. man lærer fort av sine feil ) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2004 På lister kan du stort sett glemme å plugge. Listenee er ikke tykke nok. Skruehodet trenger litt gods å skrue mot og pluggen trenger en viss dybde for å sitte. Pluggen bør ha en dybde lik diameteren på pluggen. En tredjedel bør stå igjen, minimum diamterene på skruen, for feste for skruehodet. Rask hoderegning tilsier at man da kan glemme plugging. Kan du likevel plugge, bruker du senkhodeskruer hvis du borer med vanlige bor eller du kan bruke panhode. Pluggfresen som Suzuki viste bilde av er glimrende. Syrefaste skruer. Du kan forsenke og bruke skruer med linsehode. Da har du litt marginer når du forsenker, men skruehodene kommer høyere enn lista. Mange båtbyggere limer. Spesielt utvendige profiler som vinkellister og U-profiler. Der kommer du greit til med pussing den dagen du skal lakke. Gerikter, fotlister, kvartstaff osv festes litt forskjellig avhengig av hvor det skal være. Ofte brukes skruer som har hull for plasthette i senkehodet og med teakfarget plasthette. Måler man opp og får ting symmetrisk, blir det både fint og lettvindt både å montere og å demontere. Vil du at skruen noen steder skal være en fremtredende del av finishen? Da bruker man linsehode i kombinasjon med pynteskiver i stål eller krom. Det er veldig lettvindt. Bare å bore hull, tre en pynteskive på skruen og skru den i. Noen forkrommede/forniklede skiver med dårlig finnish irrer etter noen år. Jeg synes du skal lime/skru fra innsiden. Kan du lime, så lim. Blir det knotete der du skal pusse om 10 år? Da får du heller vurdere skruing en gang til. Epoxylim med filler er et godt valg, men ofte er brun sikaflex et mye lettere valg. Epoxylim med teak slipestøv er gjør nytten som både filler og farge. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
agun Svart 3.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2004 Takk for mange gode innspill. Som jeg ante var det mange ulike meninger rundt dette. Hovedargumentet mitt for å kunne foreta demontering er ikke nødvendigvis for pussing/lakking/oljing, men for å komme til krinker og kroker ved. f. eks lekkasjer. Jeg har laget innredningen med tanke på at den skal kunnne demonteres uten å bruke øks og motorsag!!!! Tror mok det blir epoksylim der det er hensiktsmessig, f. eks på en vinkellist som skal skjule en skjøt mellom to plater som står 90 gr, er det mulig å lime kun den ene falsen på listen mot en av platene. Da vil man kunne demontere innredningen uten å fjerne listene, dersom man ikke har skruefester bak dem. Jeg har skrudd platene fast i 22 mm firkantlist (stender) fra innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 3.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2004 Den bruker jeg også. En ting til å huske når man kapper av overskytende til pluggen: kutt ikke for mye i første forsøk. Går nemlig fibrene nedover så kan det hende at du sitter igjen med et lite hull i dørken. (Eller: bare kutt i vei. man lærer fort av sine feil ) Skjønner ikke hvorfor dere kutter med tappjern, selv så brukrer jeg bandsliper med 60 papir og sliper pluggene ned det går fort som hakka møkk. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Suzuki Svart 3.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2004 Skjønner ikke hvorfor dere kutter med tappjern, selv så brukrer jeg bandsliper med 60 papir og sliper pluggene ned det går fort som hakka møkk. blir ikke det som å skyte spurv med haubitser da ? Åssen i alle dager greier du å slipe ned en plugg uten å være borti annet treverk ? En båndsliper er ikke akkurat "finsmedverktøy". Forresten, et tips: jeg har bra erfaring med denne utrolig kjekk til bla a nedsliping av plugger, samt masse annet, med litt håndlag kan man nesten fjerne kviser med denne.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 3.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2004 Skjønner ikke hvorfor dere kutter med tappjern, selv så brukrer jeg bandsliper med 60 papir og sliper pluggene ned det går fort som hakka møkk. :wink: Fordi skikkelig trebåtfolk ikke gjør noe sånt Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 3.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2004 Skjønner ikke hvorfor dere kutter med tappjern, selv så brukrer jeg bandsliper med 60 papir og sliper pluggene ned det går fort som hakka møkk. Hadde du brukt den båndsliperen på en ny ferdiglakkert innredning og? Skal være enig i at på f.eks en ubehandlet dørk er det greit, men på lakkerte flater eller der du kun skal ha sponsen ned....duger den ikke.... :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 Hadde du brukt den båndsliperen på en ny ferdiglakkert innredning og? Skal være enig i at på f.eks en ubehandlet dørk er det greit, men på lakkerte flater eller der du kun skal ha sponsen ned....duger den ikke.... :nono: Ok skal innrømme at jeg kun har gjort dette på ubehandlet flater s/lister /kledning som skulle lakkes etterpå. Men når det er sagt så har jeg ikke på denne måten skadetet noe enda, man trenger ikke pusse helt ned, det gjør man med det papirert som skal brukes til slutt pussingen, et teak dekk kan foresten med stor fordel pusses med 60 papir for å oppnå best mulig adehsjon. Så er det vel slik at ekte trebåtfolk ikke nødvendigvis velger de tyngste løsningene vi er jo ikke konvensatorer hele gjengen :yesnod: :lol: :lol: :lol: Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
GeirKS Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 (...)Da bruker man linsehode i kombinasjon med pynteskiver i stål eller krom. Det er veldig lettvindt. Bare å bore hull, tre en pynteskive på skruen og skru den i. Noen forkrommede/forniklede skiver med dårlig finnish irrer etter noen år. Jeg har bare sett pynteskiver i forkrommet messing, er det noen som vet hvor man kan få tak i noen i syrefast? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 Skikkelige trebåtfolk spisser blyanten med øks.... Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 (redigert) bare sett pynteskiver i forkrommet messing, er det noen som vet hvor man kan få tak i noen i syrefast? ... og (fem år senere) er det noen som vet hvor man kan kjøpe pynteskiver i ren messing for innvending bruk (uten forkromming eller fornikling)? Redigert 2.Mai.2009 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Gammel tråd men drar den opp istedenfor å lage en ny. Skal til med å liste innredningen min men 12mm U-lister. Har forstått at dette kan limes med epoksy lim. Kan noen gi meg en link til en slik lim? Finnes jo en god del forskjellig epoksy lim på markedet. Ser og noen nevnte brun sikaflex. Hvilken variant er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.