Jump to content

Ny Joda 370 på gang


MS Victoria

Recommended Posts

Har vært inne på denne linken noen ganger tidligere og sett. Det skal bli moro å se denne "live". Men skrekk og gru: her skal nok både lommeboka og bankkontoen være smekkfull dersom en skulle kjøpe noe slikt. I tillegg måtte en ha et godt forhold til banken.

Denne så svært lovende ut :wink:

Løsninger som faller i smak sånn umiddelbart er tre seter i fartsretningen, tre separate kabiner, byssa oppe, egen liten salong under dekk og stor utesalong.

På minussiden ser jeg umiddelbart bare de noe uvante sidevinduene med de buede formene.  Dette er nok en vanesak, og kommer seg vel etterhvert.

...men er nok redd for at jada har rett og prisen vil skremme vannet av de fleste.  Joda er vel ikke for noe billig-merke å regne :eek:

Link to post
Share on other sites

Løsninger som faller i smak sånn umiddelbart er tre seter i fartsretningen, tre separate kabiner, byssa oppe, egen liten salong under dekk og stor utesalong.

Helt enig - også for oss er dette sentrale og viktige egenskaper/løsninger (men 2 sovekabiner holder - vi er vanligvis bare 3 på overnattingsturer).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

hmmm..  fin båt, men går det an å få denne uten veltebøyle?  

Jeg synes bøylen skjemmer en ellers flått båt, og spesielt denne som er "vrengt" fremover.  Et totalt brudd med båtens linjer :confused:

 

Synes også kartbordet ser for dårlig ut.  Har alltid ment at det SKAL være et skikkelig kartbord for føreren med minimum plass for båtsportkart.  Altfor mange produsenter "synder" mot dette.

Savner også passasjerstolen på messebåten.

 

....men ellers er det mange gode løsninger å se, de fleste har jeg nevnt tidligere.

 

 

:cheers:M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Har brosjyre og prisliste, og sier bare jo, takk. Hadde en hatt 2 mill. ekstra kunne jeg nok brukt de på denne, toppfart på 41 knop med en 37 foter :sailing:

 

Det eneste lille minus, (bortsett fra prisen) var at det lille bordet nede i minikabinen gjorde at det ble trangt å få opp døra til badet. Men pytt, bordet kan nok fjernes.

Link to post
Share on other sites

Ble egentlig lite imponert av denne. Nidelv 320 derimot, det var båten sin det......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Så også den nye Jodaen på Arendalsmessa og synes den er interessant. Som vanlig Joda-kvalitet, men selvsagt også Joda-pris! Er like spent på Nor Star sin nye 34 foter - den tror jeg både formmessig, prismessig og løsningsmessig vil bli minst like spennende selv om den er noen fot kortere.

 

Ellers er det interessant at stadig flere velg cabinløsning med faste køyer fremfor tradisjonell løsning med sofagruppe. Spør du meg er det rart at denne "trenden" ikke er kommet før. Hvor mange er det som har brukt cabinen til annet en å re opp og sove?

Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt skuffet over det jeg så på bildene fra KOB. Jeg synes ikke dette er noe annerledes enn det andre produsenter av 37 fots sportscruisere lager. Joda tar steget inn i et segment der konkurransen er hard - både fra norske (Windy) og utelandske aktører (Sealine, Fairline, Cranchi mfl). Speilet synes jeg så ut som om det kom fra en sløydklasse synes jeg.

Link to post
Share on other sites

.....minner mye om Scand 360 og det ryktes at formene til skroget er lånt fra Scand.

Det kan jeg aldri tenke meg. Vel er de nærmeste naboer i tildels samme lokale, men at det er noe utstrakt lånevirksomhet dem imellom, ville forundre meg. Scand 360 er vel et gammelt Scand-skrog. Det har nok ikke noe med JODA å gjøre.
Link to post
Share on other sites

Interessant å lese reaksjonene. Jeg ønsket ikke å være for negativ, trolig er dette protoypen (de har neppe rukket å produsere flere eksemplarer så langt?).

 

Tanken om å ha lånt skroget fra Scand 360 tror jeg kan ha mye for seg. Det stemmer noenlunde med dimensjonene. I tillegg kommer det forhold at båten er kommet fram i lyset på svært kort tid, selv om Ingemann hos Joda sier at han har syslet med slike planer en tid. Jeg tviler på at Joda har klart å få frem en ny båt med nytt skrog så raskt. Men - Scand-skroget er kjent som et bra skrog, så det er ikke noe dårlig utgangspunkt.

 

Jeg ble også skuffet over plassen og mangel på romslighet. Særlig under dekk, men forsåvidt er ikke uteplassen veldig romslig heller tatt i betraktning at dette er en 37-foter. Nede er det trangt. Forkabinen er grei nok, stikkabinen under førerplassen er veldig trang (glemte å ta bilde) - det er den også på Scand 360, og stikkabinen til én person på babord side er mest hva den ble brukt til i utstillingsbåten - en stuveplass. Her ligger en med hodet rett ved leideren, og både ubeskyttet og med fullt innsyn. Kanskje ok for et barn?

 

Iflg. Båtmagasinet er båten 12m lang (det er en langt 37-foter, Windy 37 er 11,14m) og 3,30m bred. Til sammenligning er Scand 360 3,26m bred.... Men enten er det noe med skrogformen eller med høyden på dekket forut eller begge deler - volumet nede blir lite og det blir trangt. Det er vesentlig mer plass i Bavaria 37 - ikke minst er stikkabinen der veldig romslig. Også i Windy 37 er det mer plass under dekk, med fullverdig salong og bysse samt større stikkabin.

 

Mht finish og en del løsninger så blir nok det bedre i senere utgaver, når en får prøvet og feilet litt. Som bordet i cockpiten, f.eks. Flott idé at det er elektrisk/hydraulisk (hvis nå det er nødvendig) men foten til bordet var jo heller massiv og lite elegant, da.

 

Skal en konkurrere i prissjiktet over 2 mill. så trengs nok en del forbedringer, tror jeg. Men båten blir nok bra, den.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det kan jeg aldri tenke meg. Vel er de nærmeste naboer i tildels samme lokale, men at det er noe utstrakt lånevirksomhet dem imellom, ville forundre meg. Scand 360 er vel et gammelt Scand-skrog. Det har nok ikke noe med JODA å gjøre.

I et presseklipp i siste Vi Båtägera (juli 2004) står det at Joda 37 er basert på Scand 11000 skroget. Jeg vet ikke om dette er forgjengeren til Scand 36, men et gammelt Scand skrog er det. Det er kanskje dette som også gjør båten litt trang under dekk - slik enkelte her skrev.

Link to post
Share on other sites

I et presseklipp i siste Vi Båtägera (juli 2004) står det at Joda 37 er basert på Scand 11000 skroget. Jeg vet ikke om dette er forgjengeren til Scand 36, men et gammelt Scand skrog er det. Det er kanskje dette som også gjør båten litt trang under dekk - slik enkelte her skrev.

Joda - Scand 360 deler skroget med Scand 11000. De aller siste modellene av 11000 kom faktisk med den samme innredningen som senere materialiserte seg i 360SE.

 

Skroget er kjent som et veldig bra skrog. Men det er altså litt trangt under dekk.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg ble også skuffet over plassen og mangel på romslighet. Særlig under dekk, men forsåvidt er ikke uteplassen veldig romslig heller tatt i betraktning at dette er en 37-foter. Nede er det trangt. Forkabinen er grei nok, stikkabinen under førerplassen er veldig trang (glemte å ta bilde) - det er den også på Scand 360, og stikkabinen til én person på babord side er mest hva den ble brukt til i utstillingsbåten - en stuveplass. Her ligger en med hodet rett ved leideren, og både ubeskyttet og med fullt innsyn. Kanskje ok for et barn?

Gammel tråd som jeg løfter igjen. Det har kommet en Joda 370 i havna vår i dag, og jeg var ombord og kikka. Her er noen av mine inntrykk:

1. Vedig ryddig og bra cockpit. Flott finish på alt trearbeide og plastarbeidene.

2. Førerpassen er flott, kanskje litt vanskelig bryterplassering. Nydelig dobbeltstol ved førerposisjonen

3. Under dekk er det tatt frem en helt ny innredningsløsning som fra og med denne båten blir standard. Båten har 2 kabiner. Stikkabin under førerplassen er utvidet - og nå er det stor seng her. Sofaen i kabinen står på bb side og har blitt stor og rommelig. Badet er uforandret - og er flott. Foran er det på denne båten satt en dobbeltseng på skrå. All innredning på denne båten er i kirsebær - lekkert!

 

Planløsningen og finnishen på denne båten er i en helt annen klasse enn den prototypen som jeg var ombord i. Dette begynner å bli skikkelig lekkert - og mye bedre enn forventet. Prisen er ca 2,5 millioner med alt utstyr. Ren båt med 2xD4 260 er ca 2,1 mill. Hallo Hamar - det er bare å ringe :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...