Tampen Startet 28.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2007 Kan noen hjelpe meg med dette ? Jeg får ikke opp farten på min Bayliner . Turtall knop 3400 21,7 knop 3700 24,0 knop 3800 25,8 knop 4200 28,4 knop 4400 30,1 knop Båten er Bayliner 2655 Vekt 2200 kg Steyr 256 HK 225 hkpå drevet Drev Mercruser Bravo 3 drev 2.0 ( Muligens bensindrev ) Duoprp : Stål 20 P Hvilken propell anbefales brukt ? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Propell.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) Jeg tror ikke man får mindre enn 20" propeller til Bravo 3 drev. En annen ting er hvor mange omdreininger som er maks for din motor. Hvis du får maks turtall så er det ikke noe grunn til å bytte propell. Får du mer turtall enn det du skal ha, så kan du prøve å gå opp et hakk. Jeg har selv en Bayliner 285 med 300 HK bensin motor, og den har ikke noe særlig høyere toppfart enn din båt. Man merker stor forskjell på farten hvis man trimmer drev og bruker trimplanene riktig. Redigert 28.Oktober.2007 av Skipet 3 (see edit history) Sitér dette innlegget /per Link to post
Yankee Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Anbefaler å ta kontakt direkte med Univa. De kan garantert svare. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Jeg har selv en Bayliner 285 med 300 HK bensin motor, og den har ikke noe særlig høyere toppfart enn din båt. Jeg hadde en 94 modell 2855, den gikk faktisk 37 målt med gps. motor 7.4l og bravo 2. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) Hei, Jeg har en Sea Ray 240 med en Steyr 246 og bravo 3x med 2:1 utveksling. Sea Ray'en er på papiret 2 fot mindre enn din men i praksis er det nok mindre, veier det samme som din. Min båt går i dag med 22p cuppet propeller 28 knop ved 3600 rpm og 35 knop ved 4200 rpm som er maks turtall på 246'en. Jeg vurderer å bytte til 24p cuppet da de jeg har virker litt lette. Til din båt som har 10 hester mer samt en del mer dreiemoment enn min ville jeg valgt minst 22p cuppet men sansynligvis hadde 24p cuppet fungert bra. Propellene du har i dag er ganske sikkert for lette. Men sjekk med Univa. Jeg ser at 256'en er levert i to utgaver en med max 4300rpm og en med max 4500rpm. Har du den siste versjonen og oppnår max 4400rpm så kan det tenkes at du har rett propeller og at du ikke vil kunne få mer fart. Redigert 28.Oktober.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Til informasjon så ligger turtallsperren 150-200rpm over det som er oppgitt som maks turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 (redigert) Veier båten bare 2200 kg ? Det må vel være uten motor/drev osv da. Min Windy 27 veier vel 3,5-4 tonn og jeg fikk 29 knop med 20P propeller og ca samme motorytelse som din. Siden du har mere turtall enn meg (jeg fikk 3850 o/min) så må du også ha større reduksjon i drevet og du har 2:1 mens jeg har 1,81:1. Så det stemmer jo også ganske bra men du kunne jo ha testa 20P cuppet eller 22P hvis du har maxturtall på 4500. Jeg har kjøpt inn 20P cuppet som skal testes neste år så jeg bikker 30-knops grensa forhåpentligvis. Tror motoren har nok krefter til det (hvis ikke skal det chippes). Redigert 30.Oktober.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Whistler Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 (redigert) 2200 kg høres lite ut. Du sier ikke hvilken årsmodell du har. Det "store" modellskiftet kom i 1994. Før det var 2655 på størrelse med den som ble 2855. Min er fra 1999 300hk bensin. Bravo 2 med 2:1 utveksling og 17 3/4" x21" 3 blads aluminiumpropell Den topper på 37 knop og 4950rpm på våren. Mister 300 rpm utover sommeren, og farten synker til ca 34 knop. Redigert 30.Oktober.2007 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.