nimbuster Posted October 28, 2007 Share Posted October 28, 2007 (edited) Kanskje litt dumt, og heller ikke enkelt å gi svar på , men prøver likevel. Jeg får ikke mitt VDO-instrument til å virke med vanntankgiveren. Det er strøm til instrumentet, og det er koblet riktig iflg. ansvisning fra Kellox. Likeledes er det strøm ned til giveren, men likefullt viser instrumentet fullt til enhver tid. Vet også at giveren skal kalibreres ved full tank. Det er også gjort ved flere anledninger. Det eneste jeg ikke har sjekket, er om selve instrumentet er i orden. Instrumentet er nytt sammen med alt annet. Det klarer jeg ikke å teste ut, og visstnok heller ikke Kellox. Eneste muligheten her er å kjøpe et nytt instrument for å prøve. Det som er enda mer merkelig er at jeg har prøvd å koble på en annen giver, og et annet instrument, fra Aktiv Marin. Dette virket heller ikke, og der er det ingen kalibrering å ta hensyn til heller. Dersom jeg målte riktig, fikk jeg ikke mer enn 110 ohm der hvor giveren sa det skulle måles 180 ohm på full tank. Noen bil/båtelektrikere her, eller noen som kjenner godt til akkurat dette, og oppmonteringen av dette? Har jo tidligere innmontert en giver i tank og et instrumenti en båt som ikke hadde dette fra før....no problem! Edited October 28, 2007 by nimbuster (see edit history) Quote Link to post
power Posted October 28, 2007 Share Posted October 28, 2007 Har du sjekket om det sitter en låsepinne / nål på nivåføler ? Quote Link to post
nimbuster Posted October 28, 2007 Author Share Posted October 28, 2007 Har ikke det, men det skal det jo ikke være? Quote Link to post
Bitteliten Posted October 28, 2007 Share Posted October 28, 2007 Vet du om giver/instrument er i orden da? Det er vel det første jeg tenker på når noe ikke stemmer helt. Quote Link to post
Jonas Posted October 28, 2007 Share Posted October 28, 2007 (edited) slettet. Edited October 28, 2007 by Jonas (see edit history) Quote Link to post
ebonita Posted October 28, 2007 Share Posted October 28, 2007 Såvitt jag kommerihåg skall det inte vara ström till givaren utan 'jord'. Om detta inte är problemet skulle jag lyft upp givaren och mätt motståndet. Jag tror det skall gå mellan 0 och 180 ohm. Quote Link to post
kristok Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Hei! Har samme problem med vår NImbus. Har byttet fra Wema til VDO. Er det funnet noen løsning? Quote Link to post
westbas 89 Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 (edited) 1-kontroller instumentet ved å koble + til giver til -. da skal du få fullt utslag på instrumentet 2- du kan også ohme giveren i tanken skal variere mellom ca10 til 180-eller240ohm. tror VDO har 180. Linken er til kobilngsjema.: http://webserver.flak.no/vbilder/03320.pdf Edited February 27, 2008 by JEFredriksen (see edit history) Quote Link to post
kristok Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 VDO ferskvannstank-måler trenger en kapasitiv giver (ingen bevegelige deler). Den som sitter i vår båt er induktiv (Wema S2-35 fra 2001(35 står for lengde i cm)). Wema leverer givere som passer til VDO instrumentet for ca kr 500/600. Den passer direkte inn i samme feste/forskuing som den gamle. Kontakt ev Wema på tlf 55 60 37 00 eller e-post wema@wema.no VDO leverer også givere som passer fra ca kr 1300,- Se Maritme: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1565...upkey=001001072 For info instrument, se A/S Kellox: http://www.kellox.no/index.php?id=12655 Her finner dere også en oversikt over forhandlere. Bruksanvisning for VDO vanntankmåler kan ses her: http://www.vdo.com/NR/rdonlyres/5170BA7A-0...serAnzeiger.pdf Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.