Jump to content

ratthavari hero 101

olavhm

Recommended Posts

Har faktisk akkurat samme sympton på min Whitlock Cobra styring.

Hadde for noen år siden, prevantivt tenkt å skru opp og se om det trengtes smøring her, men fant ikke ut av hvordan det skulle gjøres-så jeg lot være.

Du må skru av bøylen på toppen og også demontere bøylerør ved gass hendel for å få av kompass delen. Men skruene som er skrudde ned i den hvite aluminium skiva som ligger på tvers og ned i nedre halvdel (toppen av selve søylen) lot seg ikke løsne i det hele tatt selv ette rmåneder med WD 40 o.l. Trodde at pidestatt søylen var laget av aluminium og at skruene hadde korrodert fast.

For et par år siden hørte jeg litt skjærende lyder herfra og skjønte at nå måtte jeg få sjekket dette. Endte med at jeg måtte borre ut skruene og det gikk stort sett greit. Huset var jo av et plastmateriale så det var lett for at borret glapp på utsiden av skruen-og da er det gjort. Tannstangen og tannhjul var tørr for gris, men jeg så ingen unormal slitasje på verken tannstang eller tannhjul. Fylte omtrent hele beholderen med gris og det ble bra-ingen lyder. Lot også være og skru ned de 4 skruene jeg borret ut da det ved montering av rørene til pidestallen synes å være nok (i tillegg står det en skrue stump igjen som jeg ikke klarte å fjerne-helt utrolig at syrefaste skruer kan sveises sammen i et plastmateriale?, har de benyttet locktite?).

Men nå året etter får jeg ved kraftig ratt utslag en lyd som høres ut som om den tannhjulet hopper over en tann på tannstangen.

Jeg har tenkt å ta dette som vinterprosjekt og event. kontakte Lewmar importør L.H. Strøm AS eller Heitmann Marine (Jeanneau) for spørmål da jeg ikke har funnet noen CAD tegninger hos Lewmar eller reservedeler annet enn lagre etc. (http://www.defender.com/product.jsp?path=-1|118|297677|311630&id=180778). 130 dollar for et par lagre en mutter og noen skruer synes dyrt.

Det jeg også lurer på er om det er noen stramme mulighet mellom tannhjulet og tannstangen eller må hele skiten skiftes ut? -hvis man får tak i deler? Skiftet fremre lager for 5 år siden-fikk tak i et lager som passet (tilhørende gressklipper). Men det er tydligvis også et lager til som kanskje også bør skiftes.

Hvis du får ordnet dette før jeg begynner på vinterprosjektet mitt er- er jeg interessert i å høre hvordan du taklet problemet. Har søkt på internett i dagevis for å finne noen med løsning for dette problemet, men uten hell. Eneste jeg har funnet er at Cobra styring gir en meget bra styrefølelse sml. med wire styring, men det stod også at ulempen er nettopp slitasje i tannhjul.

Redigert av atletico1 (see edit history)
  • 2 uker senere...

Har nå nettopp fikset mitt problem med at tannhjul hopper over tannstang. Fant ut at det på en merkelig måte (skjønner ikke hvordan det kan oppstå) var oppad slark i selve akselen med tannstang. Det gjorde at tannhjulet fra rattet ikke fikk god nok kontakt. Skrudde av kompassdelen og på toppen av akselen mot kompasshusdelen hvor akselen passer inn i et hulrom satte jeg på en 48mm (hull diam) galvanisert skive (fikk ikke tak i syrefast). Skiven var ca. 5-7mm tykk og gjorde at akselen med tannstang ikke løftet seg opp ved belastning på roret.

Skru også ut selve ratt akselen med de 4 unbrakoskruene og smør opp tannstangen herfra.

Redigert av atletico1 (see edit history)

Problemet er lost. Det viste seg aa vare en circlip som holdt tannhjulene nede som var gaatt. Selve tannhjulene viste ingen tegne til slitasje etter 25 aar. Styringen fungerer naa bedre enn foer pga ble kvitt slark. Var for ovrig i kontakt med whitlock i England og de har ikke lenger reservedeler til cobra.

Olav

Skjønner på Herman at jeg må ha en nyere type Cobra styring. Fant en manual til Cobra 4/4R her. Min Cobra styring heter Cobra Crusing. Det meste er det samme, men avslutningen på toppen av akselen der jeg la inn min store skive finnes ikke på den eldre typen. Heller ikke muligheten for å ta bort plast chims for å justere slark/slitasje i messing tannhjul finnes på den nyere crusing typen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...