Jump to content

Kranglete Yanmar 3HM35F brennstoffsystem

Soningen

Recommended Posts

Kjøpte i sommer en båt fra 88 m Yanmar motor. Etter noe bruk merket jeg at den ville stoppe når jeg skulle bakke opp. Mest merkbart ved driftsvarm motor. Gikk greit med "lunken" motor. Byttet filtere, som ikke så pene ut. Har dieseldyr eller forurensning i tanken. Byttet fødepumpe og kjører motor fra kanne. Ikke særlig bedre da heller. Byttet dysespisser. Da ville den knapt gå på tomgang. Neste trinn blir høytrykksventiler ut fra dieselpumpe. Deretter blir det vel innsending av dieselpumpe.Noen som erfart noe lignende?

Jeg hadde lignende problem med en eldre liten yanmar og da måtte jeg justere tomgangen opp, slik at den er litt høy når motoren er kald.

Tidligere var den slik at tomgangen var "normal" etter oppstart og var noe lavere når motoren var oppvarmet og stoppet ved belastning.

Tror det er noe med regulatoren, men har ikke gjort noe med det enda. Vet ikke om det er noen feil heller.

Edited by Jonas (see edit history)

Hei Soningen

Jeg hadde også en lignende feil på en 2QM20 for noen år siden , og det viste seg å være anordningen for stopp/tomgang som var helt i ulage .

Jeg har forresten en reparasjonsmanual fra Clymers til bla.a denne motoren hvis du er interressert.

Har du justert åpningstrykket på dysene etter at du skiftet dysespisser? Høres merkelig ut at den skulle gå dårligere etter bytte av spisser...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei igjen gode båtvenner. Takker så mye for svar.

Har nå satt inn nye ventiler i dieselpumpa. Sitter under overgang som dyserør er festet på, på toppen av innsprøytningspumpe. Ble ikke bra. Har kjørt den noen timer i dag. Tar som tidligere nevnt diesel fra ren kanne nå og har på nytt sjekket fødepumpe. Den oppfører seg merkelig. Enkelte ganger går den ikke engang på tomgang uten belastning. Dersom den har gått en stund på litt høy tomgang kan den pluteselig virke helt grei. Men kobler jeg inn og kjører i vanlig marsjfart og sakker ned til tomgang dør den ut igjen. Hvis den får gått en stund uten belastning er den grei igjen.

Er svært interessert i rep. manual. Hvordan få den over? Er ikke racer på dette.

Dysene ble naturlig nok justert når nye spisser ble satt inn. Husker ikke hva de gamle åpnet på, men det var altfor lavt trykk. Med nye spisser ble trykket justert til 5% over angitt trykk. Visstnok vanlig.

Hva kan man få gjort med stoppanordningen?

Vil tro at du må til med nye plungere i pumpen også, samt å justere den inn på nytt. Alt annet er jo skiftet! Men dette kan du nok ikke gjøre selv, skulle man tro.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi