Jump to content

Prinsess 32 1980, finér i avstivning er råtten


SES_71

Recommended Posts

Var i dag i båten og skulle demontere innredning på Babord side for å skifte skrog trekk, til min store forskrekkelse så jeg at det var sprukket i et av kryssene i forsterkningene i bunnen av båten.

For å finne årsaken til at dette hadde sprekt skar jeg bort fiben, da fannt jeg årsaken bjeken som er av tre var råtten :headbang: , hva må til nå?

 

Dette er en langs gående bjelke som er inn støpt i dørken. den går i fra rett foran motor rommet og til veggen inn til front lugar , det er mange

flere sitvere i bunnen på båten på kryss men dette er den groveste så lagt ut.

Båten er en Prinsess 32 fra 1980.

 

Håper noen har hvert borti dette og har noen råd om hva som kan gjøres , hpåer at jeg slipper å skifte ut denne da det vil være MASSE jobb.

 

 

SES_71

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig HJELP! RÅTTEN BJELKE I BUNN AV PLAST BÅT!.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post

Kan det være at treverket kun er brukt som distansemateriell når de lagde forsterkningene. Har sett mye rart blitt brukt, alt fra tauverk til plastslanger. Kan duikke legg ut noen bilder. Kan du legge på mer plast og bare la treverket være der?

Link to post

Hei skal prøve å få tatt bilder neste gang jeg er i båten , har satt på varme for å tørke ut fuktigheten i treet, jeg var også inne på tanken/klamert meg til håpet at dette kun var brukt som distanse matriale.

Bjelken var iallefall helt støpt inn, men det som var litt rart var at det ver en gleppe mellom toppen på bjelken og glassfiberen.

 

Kan det være dette som er årsaken til at det er sprekt?

 

Sjekket ande siden der er det en tilsvarende bjelke med denne ver helt ok, dvs ingen sprekker eller mellomrom til glassfiber.

 

Har skåret bort all fiber på toppen av bjelken, og tanken var å fylle sidene med epoxy og legge nytt laminat epoxy\matte.

Må jo da selvfølgelig kappe ut og legge inn en tre bit der det råtene ble fjærnet.

Kan ikke se at det er noen sprekker ut over selve u profilen over den aktuelle tre bjelken.

 

Det er masse forsterkninger i bunn av denne båten noe av tre og noe av fyll martiale divenyl cell eller lign, hvorfor så mye forsterkninger, det er tykt laminat i bunnen ca 4-5 cm er det da nødvendig med all denne stivingen da? Det er gjort fra fabrikk har kontrollert opp mot tegning av båten .

Har ikke funnet noe tegn til sprekker i selve skroget det tyder vel kansje på at dette er relativt stift i seg selv.

 

Bjelken er råtten i ca 15-20cm etter dette får jeg ikke sett mer da den går under gulvet på toalettet, har sjekket lenger bak men finner ikke sprekker her.

 

En liten oppsumering på tenkt rep løsning, "lime " løse sider av orginalt laminat mot bjelke med epoxy for så å lage nytt laminat på toppen og event forsterke sidene på gammelt laminat.

 

høres ok ut?

 

 

SES_71

Link to post

HVis dette er distans material så kan du sikkert borre tett i tett med 10mm hull og sprøyte inn epoksy med en engangs sprøyte. Du vil da iallefall stoppe råtningsprossesen. Så er det sikkert en veldig god ide å prøve å lokalisere hvor det er kommet inn fukt til denne

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Prøv å snakke med nærmeste E-verk og hør om ikke de har utstyr for å ta ut en tynn kjerne av treverket. Stort sett alle E-verk har dette utstyret for å sjekke om det er råte i stolpene. Hvis de har utstyret så har de også pluggene som skal til for å plugge hullet når du har tatt prøven. Lykke til :flag::flag:

Link to post

For å ta kjærneprøve holder det at du kjøper et billig hullsag sett på europris elelr lignende

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Et vanlig borr gjør vel nytten. En kan jo se på borr-sponet om det er råttent eller friskt treverk.

 

Ja noen ganger er det enkle det beste. :yesnod:

 

Bruk et 8 eller 10 mm borr så du får litt størrelse på hull og spon. Du vil raskt se om treverket er friskt eller fuktskadet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Nei, du må bruke en hullsag.

Fordi da ser du om laminatet henger fast i kjernematerialet, eller om det har sluppet. Er kjernematerialet finer vil du også se hvorvidt lagene i fineren fremdeles henger sammen.

Jeg vil sterkt anbefale dette. Båten din er i den alderen at ødeleggelse som følge av innlaminert treverk setter inn.

Link to post

Hei

 

Her sjekket med fag folk og fått følgende forklaring: tørke matrialet så godt dette lar seg gjøre og legge et laminat på toppen av det gamle og forsterke dette.

 

Dette ble anbefalt gjentatt 3 ganger med vevd dukog epoxy

Dette skulle da være tilstrekkelig for å ta opp for den manglende stivheten i bjelken.

 

p.s.

 

Dette var en forklaring som jeg fikk etter å ha forklart tykkelsen på laminatet i bunn av båt og sidene av båten, vedkommende mente at båtene fra denne perioden var bygget med gode marginer.

Hadde dette vært akter speil måtte dette ha blitt byttet ut.

 

Noen her som har noen erfaring med dette?

Edited by SES_71 (see edit history)
Link to post

Jeg har samme typen båt bare noen år eldre.

 

Jeg har heldigvis ikke sett noe råttent treverk i avstivningene. Ikke noe delaminering heller. Vet at dette er en meget solid båt med nok av avstivninger rundt om. Har du foresten målt tykkelsen på akterspeilet og opp under dollbord??. Det er tykt!!.

 

Skal du gjøre om innredningen i båten siden du hadde demontert salongen på babord side?. Hadde vært spennende med noen bilder i så fall.

Link to post

Hvis du skal forsøke å berge noe av trevirket vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Antisimex. De har noe som ligner på glass i stavform som settes inn i trevirket og stopper råte. Man borer et hull, stapper inn staven og setter i en plugg.

Dette brukes for å stoppe råte i bærende konstruksjoner i hus. Har ikke greie på dette, men har en kamerat som arbeider med sopp og råteskader. Har bare sett stoffet og fått en forklaring på hva det kan utrette. Kanskje verdt å forhøre seg om dette stoffet.

Jeg kan skaffe opplysninger på hva det heter i tilfelle det er av interesse.

Link to post

Jeg ville brukt litt tankevirksomhet på denne.

 

Har konstruktøren tenkt at treverket skal være forskaling for laminatet?

Eller har han tenkt at det skal være en sandwichkonstruksjon?

 

Sannsynligvis det siste fordi det ble svekkelser når treverket gikk i oppløsning.

En sandwich eksisterer kun så lenge materialene henger sammen. Henger de ikke sammen lenger, er det så sterkt som det svakeste leddet.

 

Det hjelper ikke om bunnen er aldri så tykk. Den må stives av med spant og stringers. Det ødelagte treverket må skiftes ut.

Og det må bringes på det rene om dette har skjedd andre steder.

En glassfiberbåt har en levetid på flerfoldige hundre år dersom den ikke har innlaminert treverk. Med treverk er levetiden redusert til 20-30 år.

Det hjelper ikke med alle slags tettninger og annet. Treverk inneholder vann, og vil begynne å råtne før eller senere. Jfr. utallige tråder om utskifting av akterspeil, dørker og annet.

Noen båtbyggere har innsett dette og bygger uten bruk av innlaminert tre. F.eks. Bryant og Comfortbåtar.

 

Hvis du velger å bare laminere over, bør båten utrustes med en diger plakat som sier RÅTE den dagen den skal selges.

Link to post

Enig med Mulligan, disse kryssene eller spantene er støpt inn for å stive opp skroget. Når kjernen er råtten så forsvinner styrken i sandwich konstruksjonen. Sprekk dannelsene du ser vitner om at styrken alt er svekket.

 

Jeg hadde svikt i min motorluke og kunne se antydninger til sprekker i denne. Boret noen huller fra undersiden for å sjekke kvaliteten på sandwich'en. Det som fulgte med boret ut var svart og det piplet vann ut av flere av hullene.

Jeg skar vekk glassfiberen på undersiden av luken og fjernet den gamle kjernen som var i balsatre. Støpte inn en ny vannfast finerplate og la på tre nye lag med duk og epoxy. Jeg hadde aldri fått styrken tilbake med å legge nye lag med duk og epoxy opp på den gamle uten å fjerne den skadde kjernen.

 

Nå er nok ikke dine spant direkte sammenlignbar med en dekks luke men prinsippet blir noenlunde det samme.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Hei

 

Humm ikke godt å si hva kontruktøren mente når han bygde båten men jeg er enig i at det høres noe rart ut at det ble brukt såvidt grove matrialer uten at dette hadde en misjon.

Det som er litt rart i sammenhengen her er at der laminatet var sprekt ver det ingen råte, bare avstand ned til bjelke.

 

Men nå kommer 1000 kr spørsmålet hva skal jeg event bruke i stedet for tre?? Divenyl cell og de matrialene er det jo ingen bæring i,dette er jo også brukt i de smalere avsiverne i bunn og på siden av båten men matrialet er jo helt porøst innen for laminatet dette kan det jo apsolutt ikke være noe bæring i ut over profilen laminatet utgør.

 

Hvis du snur den u;en som laminatet jo er over bjelken så vil vel denne gi betraktelig bæring?? eller er det stokken inn i laminatet som skal bære.

Hvis da de kostruksjonene som bruker disse matrialene(divenyl) i samme type avstivninger må det jo være laminatet som står for denne bæringen og ikke kjerne matrialet, skulle det da ikke bli det samme hvis man da forsterker laminatet med flere lag med matte og epoxy?

 

Ringte inn på West System i dag og han pratet om at det var fullt mulig å skjøte bjelken bare man hadde lang nok over lapp ca 40cm.

 

 

Her i alle fall ikke lyst til å sette tre inn i gjen hvis dette først skiftes ut hele veien , er det noen her som vet hva som blir brukt da??

 

Disse båtene ble levert med et spile gulv i rommet der Tanken og vann tankene sto disse var skrudd direkte ned i denne bjelken uten noen form for tettning, dette må jo før eller siden begyne å råtne....

 

Hvis dette treet som er støpt inn i så og si alle litt eldre båter er bærende skulle man tro at det var langt mer vanelig med sprekker og skader på disse båtene.

Det er jo faktisk etter det jeg har sett mer vanelig på nyere båter.

 

Dette med salg er vel ikke det helt største temaet da dette allerede er en båt som er på kostet langt mer enn det det er mulig å få på dagens marked.

 

Her blir det nok en reprasjon med tanke på å ha båten selv , ikke at det gjør det noe mindre viktig at det er sikkelig gjort. :lol:

Link to post

Hei Var i dag i kontakt med en konsulent som har god erfraring på plast rep, dette var et fira som solgte sine tjenester (rådgivning)

Han støttet mitt forslag på rep løsning av disse forsterkningene i bunn men og kappe/ bore hull for å få ut mest mulig fuktighet for siden å forsterke disse med yttligere laminat.

 

fant også denne kommentaren på hans sider:

Utviklingen gikk "langsomt" og i 70-åra var vi fortsatt i "glassfiberbåtens barndom". Vi bygget trauste , tunge skrog i enkeltlaminat , med en sikkerhetsfaktor i skrogtykkelsen på godt over 3 ganger maks. forventet belastning.

 

Jeg kommer i alle fall til å følge de råd som her er gitt og håper at dette innlegget kan være til nytte for andre som kommer i samme sitvasjon.

 

 

 

ses 71

Link to post

Et lite ps til slutt, han sa også at de aller fleste båter fra denne periode har eller vil få disse problemene hvis men ikke er MEGET nøye med å tette alle hull i disse bjelkene så fort der er lagd, dette har i de fleste tilfellene ikke blitt gjort hverken fra fabrikk eller senere.

Link to post
Divenyl cell og de matrialene er det jo ingen bæring i

 

Nei, ikke som sådan.

Men det er når det blir satt sammen til sandwich at det gir skikkelig bæring.

Laminat og kjernemateriale må henge sammen. Prøver du å bøye en slik konstruksjon, så vil fiber og matrise på innsiden av bøyen motsette seg å presset sammen mens fiber og matrise på utsiden vil motsette seg å bli strukket. Kjernematerialet fordeler også belastninger over større områder.

Treverk i en slik konstruksjon er særdeles dårlig egnet. Det erfarer vi idag fordi båter bygget på 70 og 80 tallet med treverk som kjernemateriale trenger omfattende reparasjoner, eller er kommet til enden av sin levetid. Treverk vil før eller siden råtne og slippe taket i laminatet.

Link to post

Jeg har en følelse av at treverket her kun kan betrektes som forskaling. I dag er det vanlig å bygge "stringers" som u-profiler i GAP. Disse bygges på en kjerne av skumplast. Ved beregningene av styrke og stivhet teller ikke kjernematerialet med. Dersom treverket ikke tjener som feste for tyngre deler (for eksempel motorfundament) ville jeg erstattet treverket med skumplast av egnet type (lukkete celler og motstandsdyktig mot polyester) og bygget rikelig med GAP over, slik som det er vanlig i dag.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Definitivt feil.

Når man bygger med sandwich tas kjernematerialet med i styrke beregningen. Det er derfor det finnes forskjellige kvaliteter.

Når det gjelder motorfundament: jeg har vært med og montere 9-liters Scaniaer på fundament av sandwich med Divinycell som kjerne.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...