Jump to content

CE-godkjenning av dieseltilførsel


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har to dieseltanker ombord.

Ved overlevering av båten var det montert fysiske hendler for avstegning av tilførsel av diesel fra tankene til motorene.

Det tok ikke lang tid før jeg registrerte at disse avstengningssystemete ikke virket tilfredfsstillende.

Selv om den fjerne kontrollen viste at dieselen var avstengt til motorene, ble motoren likevel forsynt med diesel.

Jeg har nå avmontert hendlene for fjernavstegning av diesel fra tankene til motorene, dermed virker kranene skikkelig.

Har jeg nå forbrudt meg mot CE-lovverket?

 

tankavstegning.jpg

Link to post
Share on other sites

Litt rart at dette spørsmålet dukket opp, for jeg fikk nylig svar på et lignende spørsmål jeg hadde. Jeg er fremdeles i tvil om svaret jeg mottok er riktig. Muligheten for at det er en gråsone mellom regelverk og standarder er vel til stede.

 

Spørsmålet jeg stilte, var hvordan man skal forholde seg når man integrerer en elektrisk installasjon til en eksisterende installasjon som ikke tilfredsstiller CE krav.

Som noen sikkert kjenner til, har ikke båteiere lov å arbeide i eget lavvolt anlegg uten egen godkjenning, men båteieren har lov til å arbeide i sitt eget ekstra lav voltanlegg. (Opp til 48 volt).

 

Men hvis noen arbeider med en installasjon man selv ikke eier, skal man ha godkjenning også for ekstra lavspenningsanlegg.

 

Hvis vi oppdager at eieren har utført noe som ikke tilfredsstiller kravet, og vårt anlegg skal integreres til det gamle, så kommer vi jo i en litt vanskelig situasjon.

 

Svaret var vel omtrent slik:

Når det gjelder samsvarserklæring på den nye delen av anlegget så anmerkes bare de manglene som er observert.

Når det gjelder CE merking, så har man ikke noen form for EU kontroll på båter som for bil. Derfor er det ikke grunnlag for å gjøre noe videre med saken utenom rapportering til eieren. Hvis man selger en båt med vesentlige mangler med referanse til normen, har man opplysningsplikt, men man kan ikke fjerne CE merket.

CE merket utstedes for produksjon og sjø når båten er ny. Etter dette ????

 

Basert på dette svaret går du vel klar Roald, hvis dette stemmer vel og merke. Man kan vel allikevel ikke være sikker med hensyn til forsikring etc.

 

Dette kaller jeg å være litt klokere men fremdeles forvirret.

Jeg tror det er best å gjøre slik som NilsPils antyder, følg kravet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...