roaldbj Startet 28.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2007 Jeg har to dieseltanker ombord. Ved overlevering av båten var det montert fysiske hendler for avstegning av tilførsel av diesel fra tankene til motorene. Det tok ikke lang tid før jeg registrerte at disse avstengningssystemete ikke virket tilfredfsstillende. Selv om den fjerne kontrollen viste at dieselen var avstengt til motorene, ble motoren likevel forsynt med diesel. Jeg har nå avmontert hendlene for fjernavstegning av diesel fra tankene til motorene, dermed virker kranene skikkelig. Har jeg nå forbrudt meg mot CE-lovverket? Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Dersom fjærnavstengningen fortsatt virker så er alt ok. Dersom du ikke kan stenge tilførsel fra utsiden av motorrommet så er den ikke lenger i samsvar. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Ja, jeg tror det. Det er en passus om krav til manuel fjernavstenging av dieseltilførselen i ISO 10088 "Fuel Systems and fixed Fuel Tanks". Dessuten tror jeg det er tilsvarende krav i brannforskriftene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
logget av Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Litt rart at dette spørsmålet dukket opp, for jeg fikk nylig svar på et lignende spørsmål jeg hadde. Jeg er fremdeles i tvil om svaret jeg mottok er riktig. Muligheten for at det er en gråsone mellom regelverk og standarder er vel til stede. Spørsmålet jeg stilte, var hvordan man skal forholde seg når man integrerer en elektrisk installasjon til en eksisterende installasjon som ikke tilfredsstiller CE krav. Som noen sikkert kjenner til, har ikke båteiere lov å arbeide i eget lavvolt anlegg uten egen godkjenning, men båteieren har lov til å arbeide i sitt eget ekstra lav voltanlegg. (Opp til 48 volt). Men hvis noen arbeider med en installasjon man selv ikke eier, skal man ha godkjenning også for ekstra lavspenningsanlegg. Hvis vi oppdager at eieren har utført noe som ikke tilfredsstiller kravet, og vårt anlegg skal integreres til det gamle, så kommer vi jo i en litt vanskelig situasjon. Svaret var vel omtrent slik: Når det gjelder samsvarserklæring på den nye delen av anlegget så anmerkes bare de manglene som er observert. Når det gjelder CE merking, så har man ikke noen form for EU kontroll på båter som for bil. Derfor er det ikke grunnlag for å gjøre noe videre med saken utenom rapportering til eieren. Hvis man selger en båt med vesentlige mangler med referanse til normen, har man opplysningsplikt, men man kan ikke fjerne CE merket. CE merket utstedes for produksjon og sjø når båten er ny. Etter dette ???? Basert på dette svaret går du vel klar Roald, hvis dette stemmer vel og merke. Man kan vel allikevel ikke være sikker med hensyn til forsikring etc. Dette kaller jeg å være litt klokere men fremdeles forvirret. Jeg tror det er best å gjøre slik som NilsPils antyder, følg kravet. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Og hva er et lavvoltanlegg ? Har det høyere spenning enn 48V ? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Og hva er et lavvoltanlegg ? Har det høyere spenning enn 48V ? Under 1000 volt = lavvolt under 48 volt = ekstra lavvolt (Grensen er kanskje 50 volt, er litt usikker men det spiller vel ikke så stor rolle?) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Over 1000 Volt = høyspenning, Under 1000 Volt = lavspenning, Under 50 V = lavvolt (Svakstrømsanlegg). Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Grensene er de samme men uttrykkene varierer litt. I forbindelse med harmoniserin blir det ofte gjengitt slik det står skrevet i IEC så vidt jeg har funnet ut. På bildet viser forskjellen på Engelsk og Norsk, men det er samme sak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.