Jump to content

Hanse 350


Alfa Romeo

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe Hanse 350 eller 370.

Den nye 370 er ikke helt vellykket, så der må det bli en brukt, men nå har jeg et par spørsmål ang. 350.

 

Har noen mål på forkøya? Lengde og bredde i fotenden. Da akterlugarene tydeligvis er litt smale så må forkabinen bli rederlugaren.

 

Hvor/ hvordan er kartplotteren montert fra verft?

 

Hvordan er ståhøyden under dekk?

 

Det ser ut til å være veldig lite skapplass, men hvordan er det med stuplass under benker i salong og under køyene? Hvor er batteriene og vanntanken(e) plassert?

 

Forstår det slik at det kun er 2 wincher på hyttetaket originalt!?

 

Kommer nok flere spørsmål etterhvert?

Link to post
Share on other sites

Må ta det litt på hukommelsen, har tilbrakt noen timer i 350 men har ikke noen data her. Ta kontakt med Nelson marine så får du eksakte svar, men altså:

Forkøye ca. 190 cm. bredde fotend 60/70 cm hodeende ca, 120 cm.

Kartplotter kan monteres på bøyle på pidestall.

Jeg er 181 cm høy og for meg er det tilstrekkelig høyt under dekk.

batterier under babordsalongbenk, varmtvann under køye/lagerplass i babord akter(lugar), diesel 110L under styrbord akterkøye som er 200/210 cm. ferskvann (260L?) under køy i forpigg.

Velg 3 lugars versjon så får du et ekstra skap med og mere igjen for båten når du selger, selv om du ikke trenger 3 lugarer selv.

Mener bestemt at det er bare 2 vinsjer på hyttetaket som er standard.

men som sagt sjekk dette enkelt ved å sende en mail til Nelson marine. Se www.nelsonmarine.no.

 

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette var jo spørsmål midt i blinken for meg... :blush: Korrekt som Baatsman sier jeg har skrevet mye om båten og vi kan jo ta smådetaljer via IM også hvis du vil. Jeg har mange bilder og video av båten som jeg kan sender pr epost om du er interessert...

 

Du vurderer to flotte båter etter min mening, siden jeg har bestilt 350 har jeg en del vurderinger på spørsmålene dine selv om jeg nok ikke har eksagte mål.

 

370en er jeg enig i at ikke ble helt gjennomført, det er noen detaljer som avslører at det er en facelift av gml. modell. Om det er så viktig vet jeg ikke, men det er vel mye som tyder på at 370 og 400 er de neste båtene ut for fornyelse da disse nå er de eneste som ikke er totalt fornyet etter at Hanse gikk fra classic-design til den moderne som er på båtene i dag. Dette betyr ikke at disse båtene er dårlig, kanskje er de mer gjennomførte også siden de har vært i produksjon en tid, hvem vet.

 

350:

Mål på forkøya? Det står i brosjyren at lengden er 2 meter. Jeg lå med mine 183 helt fint med armene fremfor hode slik jeg pleier så 2 meter må være riktig. Mål i fotenden er jeg ikke sikker på, men dine observasjoner er riktige, lugarene er ikke av de største i 350. Hanse sier også at de har prioritert stor salong i både 320 og 350. Konseptet deres har vært en moderne leilighet som ofte har mindre soverom, men imponerende plass i oppholdsrommet. Jeg syns forkabinen er stor nok, men ikke mer enn det. Som du ser har du en god del plass til bein i fotenden, puta lyver litt, det var store puter. Uansett, Bav og andre med buttere baug kan nok skilte med betydelig bedre plass i forpigg... Sjekk forpiggende til Elan og X-Yachts mv, dette blir noe midt i mellom.

 

redigert__forkabin.jpg

 

1. akterkabin er ikke smal, men det blir kort pga styringen som kommer ned i akterenden, synd for her er det i utg.pkt godt med plass. Du ligger greit 2 voksne her, men du må ligge litt på tvers. 2. akterkabin lider ikke av dette, men her blir det noe smalt for 2 voksne. Hanse gjør forøvrig rett i å ikke lage de to akterkabinene like brede, mye bedre med en bred og en smal så kan du sende inn barna i den ene eller har en singelplass. Jeg og min far vurderte 2. akterkabin nøye og kom til at det ikke var smalere enn at to voksne må kunne sove greit der også ,men det blir litt trangt å komme inn for nr 2 i køya.

 

img_2664.jpg

redigert__akterkabin.jpg

 

Her ser du bilder av org.montert plotter. Jeg har kjøpt selv og har planlagt å montere på egenhånd i Tyskland før avreise. Bøylen er lavere hvis du ikke bestiller plotter...

cockpit_med_plotter.jpg

 

Skapplass:

Du har to skap i hver lugar, et med henge mulighet og et med hyller. Ok størrelse etter mine begrep. Pentyret har mange skap, men kunne nok hatt flere skuffer fremfor så mange skap... Du har ellers veldig gode stuerom i "puffene" i salongen på babordside. I prod.nr 2 jeg så på Orust måtte du løfte av puta, men på den som ble presentert på Sotra nå var det laget skuffer på skinner slik det var var mye lettere tilgjengelig. Benken på styrbord har lagringsrom under puta, men det er her lagd en "kumme" som gjør at du ikke kommer direkte på skutesida. Jeg syns det gjør det mye mer anvendelig, men plassen blir mindre. Her blir det veldig oversiktlig og greit, men noen syns det ble lite... Smak og behag.

 

Batteriene er under benken på babord. Vanntanken ligger under køya i forpiggen, varmtvannstanken under køya i 2. akterkabin.

 

Generelt så syns jeg det er nok skapplass i båten, men det blir lite lagring utover mindre skap. Du har i 3 kabineren ikke noe sted å gjøre av påhengs, gennaker, sykler mv. Vi har tenkt å bruke 2, akterkabin til lagringsplass på lengre turer, kanskje vi tar ut puta og legger den i bilen før avreise også så kan en bruke denne lugaren mer røft. Jeg syns det er sløsing med plass i 2 kabiner modellen som nettopp ble lansert (du har kanskje sett Denne linken?. Hadde de snudd akterkøya slik at den ble kjempestor slik som f.eks gjøres i Beneteau 343 i 2 kab versjon så syns jeg det hadde vært mye smartere. Det blir også dårlig utnyttelse av arealet fremme og du får stor dørkareal i forpigg som i 3 kabiner brukes delvis til toalett. Dette gjør også at salongen kommer lengre bak i 3 kab. På tegningene syns jeg salongen kommer litt for langt frem i 2 kabineren på et området som er smalere. Det er nok også derfor det blir så stort areal i forpiggen fordi salongen ikke kan dras mer frem... MEN du får toalettet bak som er viktig for noen... Toalettet fremme har jo sine ulemper i sterk motvind og når søkkvåte klær skal tørkes. Jeg syns ulempene med god margin oppveise av fordelene, men her som på alle områder er vi forskjellige...

 

2 winsjer er standard, ja: Dette syns jeg er sløvt å levere som standard. Selgeren trodde jeg tok feil når jeg spurte om dette i starten, men måtte innse at Hanse hadde valgt å gjøre det slik, 2 til koster kr. 6.000,-. Du kan jo si at en strengt tatt kan klare seg med 2 winsjer pga den selvslående fokka som du ikke skjøter på vinsjene akter. Seiler du slavisk med dette oppsettet og ikke har behov for å dra skjøtene ned mot rormann kan det gå. Du trenger jo disse også ved gennakerkjøring... Uansett, dette er det mest naturlige å krysse av for i ekstrautstyrslisten:)

 

Takhøyden er mer enn god nok for meg med mine 183, betydelig bedre enn i 320 som bare har ståhøyde for meg i midtgangen i salongen. Toalettet har akkurat ståhøyde for meg og kan virke litt kompakt, men jeg syns det gikk ok også å ha 5 åringen med meg inn med dørene igjen som en test og dermed er det ok for oss...

 

Bare å sende flere spørsmål, jeg har brukt mye tid på å sette meg inn i dette... Du har sikkert fått med deg at

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...