Scand_550 Startet 28.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2007 Har vært å sett på båt idag. En halvfabrikat 2001/2002 skrog som var første gang sjøsatt av nåværende eier i 2005. Nåværende eier kjøpte båten 2004 av en som ikke hadde gjort stort med prosjektet. Båten er ikke CE merket. Hva vil dette innebære for meg ved et eventuelt kjøp ? har søkt på nett men ikke funnet så mye ut av det.. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Båten må CE merkes og konsulentene som har godkjenning for slik godkjenning tar normalt mellom 16000 og 30 000 kroner for å gjøre. Tillegg for reiser må man normalt ogsåbetale for. Svarer seg å gjøre jobben ordentlig slik at ekstra omkostninger ikke oppstår hvi båten ikke kan godkjennes ved første besøk. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Båten trenger ikke å CE merkes. Halvfabrikat levert før 1.1-2006 kommer inn under den gamle 5 års regelen ifølge Sjøfartsdirektoratet. Dvs. at selbygger fritt kan omsette båten etter 5 års eie. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Båten trenger ikke å CE merkes.Halvfabrikat levert før 1.1-2006 kommer inn under den gamle 5 års regelen ifølge Sjøfartsdirektoratet. Dvs. at selbygger fritt kan omsette båten etter 5 års eie. Er du sikker. Dette er hva jeg har av dokumentasjon i saken. Fritidsbåter med en skroglengde mellom 2,5 og 24 meter skal være CE-merket før de kan tas i bruk første gang i EØS-området. Dette gjelder også for båter som importeres fra land utenfor EØS-området. Unntak 1 er fritidsbåter tatt i bruk innenfor EØS-området før 16 juni 1998 Unntak 2 er konkurransebåter som er merket som sådan av produsent Unntak 3 er historiske båter fra før 1950 eller kopi av slike båter. Unntak 4 er selvbygde båter for egen bruk som kommer inn under 5 års regelen. Om selvbygger båter Kjøper du et skrog fra en professionell forhandler eller produsent, regnes ikke dette som et selvbygger prosjekt av lovverket. Hvis du sjøsetter et slikt prosjekt uten gyldig dokumentasjon, er båten ulovlig. Hos sjøfartsdirektoratet har de merket seg at mange ikke er klar over dette, og at mange ulovlige båter er i sirkulasjon blant båtbrukere. Selvbygger er du først hvis du selv bygger skroget og båten forøvrig, og når det er en gjensidig forståelse mellom bygger, myndigheter og en eventuell ny eier om at båten er unik. Først da kan man benytte seg av fem års regelen hvor krav til CE merking ikke er gjeldende. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) Ja jeg er sikker. Det ble gitt amnesti av Sjøfartsdirektoratet i 2005. Gjeldenede som jeg sa til 1.1-2006. Dette pga. store rom for feiltolkninger av disse reglene. Båtprodusentene i Norge hadde helt andre fortolkninger av reglene. HER er en artikkel om saken. Tar du kontakt med Sjøfartsdirektoratet får du sikkert en kopi av vedtaket. Redigert 28.Oktober.2007 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) Her tror jeg det er litt misforståelser ute og går..... Sjekk nøye opp med rette instanser før eventuellt kjøp. Hadde for en tid tilbake en del undersøkelser rundt denne problematikken, og dette med 5-års regel er ikke nødvendigvis så enkelt. Hvem ferdigstiller båten? 1 eier eller 2 eier? 5 års regelen tror jeg gjelder fra båten er ferdig og sjøsatt, ikke fra når skallet treffer plenen din hjemme. Kan eier nr 2 "overta" 5-årsregelen? Tror ikke det. Vi prøvde på dette, men da måtte iallefall forrige eier godkjenne det som var gjort frem til overtakelsen. Redigert: Slik jeg oppfatter 5-års regelen må altså den som bygger båten ha den i 5 år etter sjøsetting(ferdig båt) for å kunne omsette den lovlig. Slik har han vist at båten holder mål (flyter fortsatt ). Omsetning før dette regnes for ulovlig omsetning. Vi hadde en dialog med sjøfartsdirektoratet ang. dette. En annen ting er at det å få godkjent en båt ofte kan bli kostbart fordi mye av installasjonen må byttes eller bygges om for å møte CE-kravene. Konsekvensene kan bli store ved kjøp av ikke godkjent båt, eksempelvis ved videresalg. Og hva om det skjer en ulykke der det blir en etterforskning i etterkant? Betal heller ekstra og kjøp båten ferdig godkjent Søk på fritidsbåtforskriften, ligger på sidene til sjøfartsdirektoratet. Redigert 28.Oktober.2007 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Reglene er egentlig klare de, etter revisjonen i 2005. Men du har helt rett "Viksund Bravo" Denne båten er ulovlig omsatt til eier nr.2 i 2004. 5 års regelen er brutt. Sikkert lurt å kreve CE merking uansett i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Rart at ikke myndighetene kan være krystallklare på dette punktet....men de er vel ikke det på noe annet område heller. Dette føyer seg inn i rekken av regelverk utført av byråkrater, som ikke har evne til å rådføre seg med bransjen. Er forøvrig enig i det som fremgår i de siste innleggene her. En selvbyggerbåt er ikke et tradisjonelt halvfabrikata-produkt slik vi kjenner det. Reglene er egentlig ikke klare nok på dette punktet, og kan lett misforstås dersom en ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 En kommentar til selvbygger, CE merking og fem års regelen. Man kan bygge sin egen båt eller kjøpe et halvfabrikat av flere årsaker, men målsetningen om en god og sikker båt burde i alle tilfellene bli lagt til grunn. Jeg har kontrollert noen selvbyggerprosjekter, og må si jeg er imponert over resultatet noen ganger. Jeg har kontrollert båter jeg ville foretrekke foran originalen, for både arbeidet som er utført og delene som er benyttet holder meget høy standard. Hvis man tenker på et senere salg av et selvbyggerprosjekt, tror jeg man tjener på å bevise overfor ny eier at båten tilfredsstiller kravene med å ha den CE merket. Man vil sannsynligvis få igjen utgiftene med selve godkjenningen flere ganger. (Tror jeg). Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Båten er jo ikke ulovlig omsatt når den ikke er sjøsatt!!! Men en må ce-godkjenne båten for å sjøsette den nå. Jeg ville kontaktet fabrikken som støpte skroget, de kan sikkert hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Er enig med Frøken Fryd her, båten er ikke ulovlig omsatt av forrige eier så lenge den ikke er sjøsatt.... Når det gjelder det amnestiet som ble gitt for halvfabikata frem til 1.1.06 mener jeg(er ikke sikker) var tidsbegrenset, det vil si en mått "flagge2 dette for Sjøfartsdirektoratet innen en bestemt dato, som jeg tror nå er utgått og dermed faller båten inn under kravet om CE merking... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
logget av Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Et praktisk råd basert på erfaring i slike saker. Jeg vil si man løper en risiko med å kjøpe en båt under slike omstendigheter, blant annet med å motta råd på et forum. Jeg ville avtalt med gammel eier om å få båten vurdert av en person med myndighet til å CE merke / godkjenne båten i tilfelle dette viser seg å være nødvendig. Man kan jo diskutere seg i mellom hvem som skal ta kostnaden, men som en potensiell kjøper er dette en stor sikkerhet og kanskje verdt 50 % av kostnaden med en slik kontroll. Jeg ville som potensiell kjøper forbeholdt meg retten til å velge kontrollør. Man vil da få avklart viktige punkt som går på mangler i henhold til gjeldende regelverk. Det beste ville være å benytte en og samme person til kontroll og en eventuell godkjenning. Man får da plassert et ansvar for en eventuell fremtidig prosess med godkjenning. Dette ser jeg gang på gang. En båt som allerede er klasset kan få pålegg om endringer fordi kontrollørene tolker regelverket litt forskjellig. Deksler over sikringer, brannslukking, høyde på rekkverk etc. Med CE merking er det litt annerledes, for er båten godkjent, så skal den ikke etterkontrolleres. Det er alltid rom for tolkning, derfor vil man risikere at den som til slutt skal godkjenne, har et litt annet syn på sakene enn den som kontrollerte. Dette skal selvfølgelig ikke gå an, men slik er det allikevel. Hvis vi tar et eksempel. Båtene skal være utstyrt med noe for å ta seg om bord med hvis man faller i sjøen. Badetrapp og div. håndtak på badeplattformen kanskje. Vel, så monterer man en lettbåt over disse festene før båten godkjennes. Da er den i grunnen ikke godkjent. Hvis man bare har festene påmontert og legger lettbåten hjemme, så er den godkjent. CE merket utstedes på grunnlag av slik båten fremstilles for kontrollen, og derfor bør man følge rådene fra konsulenten som til slutt skal godkjenne. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 En halvfabrikat 2001/2002 skrog som var første gang sjøsatt av nåværende eier i 2005. båten er ikke ulovlig omsatt av forrige eier så lenge den ikke er sjøsatt.... Båten er sjøsatt så etter mine oppfatninger kan han ikke selge den før år 2010 Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Mix Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Her er en artikkel fra Norboat Av hensyn til pågående prosjekter, har tilsynsmyndighetene i Sverige og Norge valgt å ikke kreve CE-merking av selvbygde båter som er basert på halvfabrikat som var påbegynt før 1. januar 2006. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Det er vel allikevel slik at denen båten ikke var ferdig og ble sjøsatt før 2005 slik at etter 5 årsregelen kan han ikke videre selge den før 2010 Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Viksund Bravo Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Her er en artikkel fra Norboat Av hensyn til pågående prosjekter, har tilsynsmyndighetene i Sverige og Norge valgt å ikke kreve CE-merking av selvbygde båter som er basert på halvfabrikat som var påbegynt før 1. januar 2006. Likevel gjelder 5-års regelen. Som tidligere nevnt var vi i dialog med sjøfartsdirektoratet ang. kjøp av en 2003 modell bygget som halvfabrikat. Båten måtte være på sjøen i 5 år før daværende eier kunne omsette den. Om vi kjøpte den måtte den CE-merkes med en gang. Vi styrte unna, da det ble for mange usikkerhetsfaktorer. Ellers må rette instanser kontaktes (sjøfartsdirektoratet) i slike tilfeller for ikke å gå i fella. Få svarene derfra skriftlig, så er du på tryggere grunn. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Mix Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 (redigert) Bransjeorganisasjonen Norboat lyver neppe om dette. Men det er vel egentlig bare å ta kontakt med Sjøfartsdirektoratet og få en kopi av vedtaket. Det er ikke verre enn det. Men 5 års regelen må jo følges, selvfølgelig. Redigert 29.Oktober.2007 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 (redigert) Slettet... Redigert 29.Oktober.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 (redigert) slettet Redigert 29.Oktober.2007 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mix Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 (redigert) slettet. Redigert 29.Oktober.2007 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 29.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Mange meninger ute og går.. Men det ser ut til at de fleste er enige i at nåværende eier ikke kan selge denne båten lovlig uten CE merking før 2010.. pratet med eier idag å han mener båten står registrert på første eier i båtregisteret. han har ikke levert noen papirer sier han. spørs om det kan være tatt noen snarveier her og der når det gjelder denne båten. Må ringe sjøfartsdirektoratet i morgen tror jeg. blir uansett ikke handel før dette er oppklart og spikret. rapport følger Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Lykke til Godt du sjekker nøye før evnt. kjøp. Tror nok det er en del som sjangser litt vedr. saker som dette bare båten er billig nok. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Scand_550 Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Har pratet med en hyggelig kar fra sjøfartsdirektoratet idag. Nåværende eier kan ikke lovlig selge båten før det er gått 5 år uten at båten er ce merket. 5 år fra da båten ble tatt i bruk. dvs kan ikke selge lovlig før 2010.. etter 2005 skal alle halvfabrikat båter ce merkes sa han. samme om du skal ha den i eget eie. Han sa også at reglene er vanskelige å tyde så det enkleste var å ringe dem. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 (redigert) Da fikk du jo bekreftet det som sto i artiklene jeg henviste til. Halvfabrikata levert etter 1.1-2006 skal CE merkes. Halvfabrikata levert før 1.1-2006 trenger ikke CE merkes, men her gjelder 5 års regelen ved videresalg. (Ps Det ble også godkjent amnesti for halvfabrikat levert senere. Man måtte da søke skriftlig innen 25/2-2006. Dette på grunn av at vedtaket kom så sent som i desember 2005) Redigert 30.Oktober.2007 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Men bruker lovverket betegnelsen halvfabrikata? Eller brukes selvbygget båt til eget bruk? Hva er fakta, likheten eller forskjellen her, ment fra myndighetenes side? De uklare reglene er ikke blitt mer klare ennå, spør du meg. Ufattelig at byråkratene fremdeles ikke klarer å lage lettfattelige regelverk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.