Jump to content

CE merking brukt halvfabrikat

Scand_550

Recommended Posts

Dette er rimelig greit definert i regelverket, selvbygg faller inn under 5 års regelen, halvfabrikata gjør det ikke... Jeg synes reglene som er er i dag er lettfattelige og greie...

I prisippet skal en ha gjort det aller meste selv, og det innbefatter bygging av skrog og dekk...om 5 års regelen skl gjelde..

Denne saken her er noe som på sett og vis har fallt mellom to stoler tidligere og ikke vært klart nok definert

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det stemmer det Mix, men vi er nå i slutten av 2007 og regelen vi har i dag er helt greie etter mitt syn... Denne saken her er unntaket siden dette ble kjøpt før denne tid

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Halvfabrikata skal CE merkes, det står da rimelig klart i svaret som er gjengitt fra Sjøfartsdirektoratet over, det er også tatt inn forskiften ved en tidligere revisjon....

men vi er nå i slutten av 2007 og regelen vi har i dag er helt greie etter mitt syn...

Det er ingen uklarheter pr. idag.

Problemet var rundt årskiftet 2005-6.

Det ble fakturert endel halvfabrikater rundt årsskiftet ja. :lol:

Kjøper du et halvfabrikat idag er som oftest CE merking med i prisen.

Verftet tar en etterkontroll før sjøsetting, og utsteder CE merke.

Redigert av Mix (see edit history)

Til sydvesten...

Er det dette du viser til?

"Halvfabrikata levert etter 1.1-2006 skal CE merkes.

Halvfabrikata levert før 1.1-2006 trenger ikke CE merkes, men her gjelder 5 års regelen ved videresalg".

eller dette?

"Dette er rimelig greit definert i regelverket, selvbygg faller inn under 5 års regelen, halvfabrikata gjør det ikke.. Halvfabrikata skal CE merkes...."

Er det slik loverktet blir tolket, både og eller enten eller? Eller er jeg helt på sjøen?

Jeg er enig i din siste uttalelse, men hvor i lovverket står skkurat det du sier? Hvor i lovverket fremstår definisjonen av selvbygg kontra halvfabrikata?

Redigert av nimbuster (see edit history)

Om du tar deg tid til å lese dette på sjøfartsdirektoratet sine sider, så er det der utgitt en veiledning til direktivet... Jeg har ikke linken her, men det sår der... Det finnes ogspå i orginal direktivet under høringsnotater til revisjonen som var for en tid tilbake...

Siden dette ikke er aktuellt for meg for tiden, så er jeg ikke oppdatert på lenkene..

Det er her pressisert at selvbygg betyr at en skal bygge båten selv og ikke kjøpe ferdig sammensatt skrog... .. om du søker litt på nettet så finner du all informasjon fritt tilgjengelig og er du ikke fornøyd med det du finner, så er en mail til sjøfartsdrektoratet det beste, de kan nok belyse dette

Det er forøvrig ikke et "lovverk" men et direktiv...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Det er med utgangspunkt i et EU-direktiv ja, men her på berget kalles det for en forskrift.

Det er altså da ikke et direktiv, men en forskrift.

Fritidsbåtforskriften oppstiller krav til CE-merking. Forskriften gjennomfører EU-direktivene 94/25/EF og 2003/44/EF. Forskriften ble fastsatt i 1996, men ble erstattet av en ny forskrift 1.1.2005. Den nye forskriften gjøres obligatorisk fra og med 1.1.2006.

Det er her viktig å fremheve at halvfabrikata ikke er definert i forskriften, og må da behandles på linje med en fabrikkny båt når det gjelder kravet til CE-merking.

• 2 uker senere...

Hei igjen.

Nå har jeg vært i kontakt med flere båtselgere som skal selge båt som ikke er CE merket.

Det virker som det er mye uvitenhet ute å går..

Dette er altså halvfabrikata båter.

Ingen av de båtene jeg har ringt på er ce merket. mange av de har vært på vannet opptil 7 sesonger.

ingen av de er innterisert å bruke 10-20 000 kroner bare for et stempel som de sier..

Hva er værste tenkelige scenario om jeg kjøper meg båt "uvitende/driter i" CE reglemanget ?

• 4 uker senere...

Jeg har en bekjent som har kjøpt en 2006 mod båt, som han fikk rett etter påske. Det ble av selger opplyst at han bare hadde gjort noe trearbeider selv, og resten var fabrikbygget. Båten ble CE-godkjent hos verft før overtagelse. Det har senere vært veldig mye problemer med båten.

Det første var at den ikke ladet. Det viste seg å være defekt dynamo og skillerele. Et automatisk skillerele var tydeligvis forsøkt styrt via ladelampe, da det var rester etter brent ledning hele veien. Ny dynamo fra motorleverandør, og BEP rele for egen regning.

Ladix landstrømsanlegg skadet under montering, og satt sammen sådårlig at strøm forsvant ved berøring av kabler. Lader koblet foran sikkring og jordfeilbryter.

I dokumentasjon fra verft står det at navigasjonspakke(plotter,radar,vhf,autopilot,ekkolodd) + endel annet teknisk utstyr er levert av eier, og montert av verft. Plotter og ekkolodd faller stadig ut. Plotter ble koblet til på nytt av meg i sommer, og har fungert siden. Seatalk skjermede busskabler som ikke var lange nok, er skjøtet med en bunt PN(enkeltledere). I de fleste koblinger står kordeller og spriker, og alle kabelsko/skjøter er avmantlet så kobber er bart utenfor. Autopilot har ingen strekkavlastning på kabler, og ingen ledninger er merket.

Styring sluttet plutselig å fungere pga lite olje. Så etter lekasje, og fant svetting på et T-stykke på trykkløs slange mellom styrepumper. Dette var hurtigkobling som man bare stikker inn plastslange som låser seg, som på pneumatik. Slange falt ut og olje rant ved berøring.

Ankervinsj har ikke sikkring på hovedstrøm, og baugpropellens sikkring sitter helt fremme i båten.

Selger har sagt, at man må forstå at utstyr også er selvmontert, sammen med innredning. I annet brev står det at selger leide inn faglært montør fra verft til det elektriske. Det er også en rekke bagatellmessige feil jeg ikke nevner her.

Selger innrømmer ikke å ha solgt noe som ikke svarer til det en kan forvente av et slikt kjøp.

Så kommer spørsmålet: Hvilke krav stiller CE normen til tekniske/elektriske innstalasjoner i denne båten? Kan denne være feilaktig CE godkjent?

Forøvrig har aldri båten klart den farten den skal, og har nå etter at motor har blitt forsøkt å få opp til ytelse av merkeverksted, skjært seg(ref en annen tråd).

:smiley:

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Litt om CE merking igjen, CE mereking er ikke noen godkjenning som det ser ut som det kan oppfattes som. For fritidsbåt så er det fritidsbåtdirektivet som er det styrende dokumentet her, dette direktivet baserer seg på en rekke harmoniserte standarder gjerne av typen EN-ISOXXXXX. Disse EN standardene beskriver gjerne mere detlajert hvordan forskjellige "ting" skal utføres (de faglige kravene til monteringen/innstallasjonen/bygging etc.). I henhold til fritidsbåtforskriften så skal disse standardene som ligger til grunn påføres samsvarserklæringen eller ligge som et vedlegg til denne.

Slik jeg har forstått CE merking, er dette en merking som sier at en ting er produsert i henhold til normer som gjelder for den aktuelle gjenstand.

Når båten blir CE godkjent av verft i ettertid,bygget opp av andre en verftet selv, så må vel vedkommende som godkjenner sjekke at alt som er utført er i henhold til disse aktuelle normene. Finnes det en oversikt over disse normene, og en plass mann kan lese hva det konkret står hvordan f.eks el-anlegg skal være utført, uten å måtte kjøpe disse normene? :smiley:

Hvis du ser på skiltet, så finner du en sporbar tråd med bokstaver og tall som viser hvem som har CE merket båten. DNV***(Skiltet skal være montert lett synlig fra førerposisjon).

Hvis båten er unik som følge av å være halvfabrikat, vil det ikke være vanskeligheter med å finne den som har ansvaret for godkjenningen, som da er godkjenningen utstedt spesielt for denne båten etter at den ble individuelt kontrollert.

Serieproduserte båter slipper individuell kontroll fordi hele serien godkjennes. Ta kontakt med den personen som har ansvaret for godkjenningsnummeret, så har han eller hun båten i arkivet og kan trolig svare deg mer konkret på det du lurer på.

Personer som har godkjenning for slikt arbeid har eget nr. og sjøfartsdirektoratet kan svare deg på hvem dette er.

slik tror jeg det virker

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...