Bøljanblå Startet 28.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2007 Jeg har nettopp spylt gjennom ferskvannsdelen på min AD41P, men da jeg fylte på ny kjølevæske så oppdaget jeg at denne ble tynnet ut betraktelig (brukte glykoltester). Det må altså ha blitt liggende igjen en god del vann i motoren etter spyling som tynnet ut den nye glykolblandingen (fikk på bare ca. 13 liter med ny kjølevæske). Spylingen ble utført slik som beskrevet i "Gjør det selv boka" til Volvo Penta. Skrudde ut dreneringsplugger under turbo og de to angitt med røde piler på bilde under. Så løsnet jeg slangen på overløpsdunken og spylte den veien inntil bare klart vann kom ut av varmeveksler, manifold og turbo. Skrudde i plugger og fylte på ny kjølevæske. Kjørte motoren skikkelig varm til t rmostat åpnet. Etterfylte til riktig nivå på overløpsdunken. For å komme til konklusjonen så lurer jeg altså på om det finnes et dreneringspu kt noe lavere ned på motoren enn de jeg allerede har nevnt (f.eks. et av de jeg har merket med blå piler på bildet). Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 a, er nok det laveste punktet, den på varmeveksleren er vell på saltvannsiden. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Aero Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Hei. Det er riktig som du tror, en av de blå du har merket er laveste punkt. Jeg klarer ikke å se sånn i farten hvem av "a" eller "b" som er drenering men når du ser på avtappingspluggen fra siden så er den todelt. Likens som Terje så holder jeg en knapp på "a" som drenering av disse to. Du kan i utgangspunktet åpne den ytterste halvdelen for drenering. Jeg fikk tips om å ta ut hele pluggen da det er fare for brudd i den dersom den "aldri" har vært ute. Aero. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljanblå Svart 29.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Tappeskruen på varmeveksleren merket med rød pil sitter nok på ferskvannsiden. I de fleste varmevekslere passerer saltvannet gjennom rørene i veksleren mens ferskvannet passerer på utsiden av rørene. Tappeskruen sitter på skallet til varmeveksleren. Da jeg spylte inn vann i slangen fra overløpsdunken så stod rustvannet ut av begge de to dreneringene merket med røde piler samt tappepunktet på turbo. Det jeg stusset litt på med punkt a) er skruens utforming. Den ligner ikke på noen av de andre. Ved første øyekast så ligner din litt på en Rectus slangenippel og ikke en blindplugg. Jeg torde derfor ikke røre denne. Noen andre som kan bekrefte at dette er riktig punkt? Har begynt å bli litt bekymret for at det kan stå "lommer" med reint vann inne i motoren. Jeg varmkjørte motoren og hadde gjennomstrømning i termostaten i maks 5 minutter etter påfylling av ny væske. Lurer på om dette er nok til å mikse ut ca. 12-13L med 50/50 glykolblanding med ca. 6-7 liter reint vann stående igjen i de lavere stedene i motoren. (totalt volum i ferskvannskretsen er ca. 19L + volum i sløyfe til varmtvannstank i min båt, kanskje 1-2L) Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Plugg a er drensplugg for kjølevann på ferskvanns-siden. Plugg b er på kanal for motorolje, hvor oljefilter og føler for oljetrykket sitter. Her er det enkelt punkt å komme til hvis du skal måle oljetrykket manuelt, evnt. montere ny oljetrykks-føler. På denne motoren skal det vel gå ca. 19 liter kjølevæske, så det har nok ligget ca. 6 liter vann igjen. Tapper du ut ca. 3 liter og fyller opp med ublandet frostvæske får du vel en passe blanding. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 der er A som er riktig. Tappet ut kjølevæsken der i fjor da eg monterte defroster og varmtvannstank. Er bare å løyse på slangestussen, så renner væsken ut i stussen. Eg tok en slange på nippelen slik at eg kunne bruke denne opp igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljanblå Svart 29.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 OK. Takk for svar. Da får jeg tappe av en liten "vannprøve" i punkt a) og sjekke med glykolmåler. Hvis den holder f.eks. -20C så blir det ikke gjort noe mer med dette før til våren. Saltvannsdelen står også full med glykolblanding så det er litt tungvint å få kjørt motoren. Mvh Geir Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Det kan være lurt å skifte ut pluggene av samme type som du har merket a etter noen år. Merk at du har samme type plugg stikkende ut på baksiden av oljekjøleren, delvis skjult av oljepeilepinnen på bildet. Denne er vel til sjøvannssiden. På min tidligere AQAD 31 så var alle disse tappepluggene av så dårlig kvalitet at når jeg skulle forsøke å løsne på de så brakk de rett av. Kobberet var rødt og porøst. Masse jobb med å få ut gjengerestene og gjenge opp nye spor. I stedet for slike tappeplugger så satte jeg bare i vanlige blindplugger. En tappeplugg kostet mellom 200-300 kr. hos Volvo. Den eneste fordelen med tappepluggen er at du kan tre en slange innpå og få en mer kontrollert avtapping. Den du har merket a skrudde seg faktisk ut av seg selv for noe år siden med den følge at alt kjølevannet rant ut og motoralarmen gikk. Det gikk heldigvis bra. Uansett så pass på at de er av god kvalitet og sitter godt. Sitér dette innlegget Link to post
Kbog Svart 6.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2019 Hei! Hvilken farge skal det være på kjølevæsken til AD-41P? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2019 Kbog skrev 15 minutter siden: Hei! Hvilken farge skal det være på kjølevæsken til AD-41P? Den du velger. Fargen har ikke noe med hvilken type kjølevæske du velger. Det som er viktig er hva spesifikasjoner kjølevæsken har, og dei forskjellige produsentene har forskjellig farge på sin kjølevæske, men spesifikasjonene kan være bort i mot det samme. Vanlig longlife med god kvalitet holder nok lenge til din motor. Sitér dette innlegget Link to post
Kbog Svart 6.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2019 Men det er vell en "standard" utifra om det er alu topp eller ikke? Har siden i sommer når jeg kjøpte båten kjørt på rent vann uten kjølevæske. Skal nå fylle opp med kjølevann til frosten kommer og klarer ikke se fargen som har vert på vannet tidligere dessverre. Er det da trykt å "velge seg" en hvilken som helst type og fylle på mener du? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2019 Opprinnelig gikk motoren med Volvos grønne frostveske. Dette er et trygt valg også i fortsettelsen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bellen Svart 6.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2019 Nei, finnes ingen standarder angående farge uansett om det er aluminium eller ikke. Du må sjekke brukermanualen om hvilken type motoren skal ha. Men som @Briggsier, så er du trygt åom du bruker VP sin egen grønne kjølevæske, som dei bruker på alle motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 7.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2019 bellen skrev for 13 timer siden: Nei, finnes ingen standarder angående farge uansett om det er aluminium eller ikke. Du må sjekke brukermanualen om hvilken type motoren skal ha. Men som @Briggsier, så er du trygt åom du bruker VP sin egen grønne kjølevæske, som dei bruker på alle motorene. Det er ikke riktig. Fra rundt 2010, litt forskjellig måned på de ulike motormodellene gikk Volvo over til GUL kjølevæske. Denne MÅ IKKE blandes med de andre typene. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2019 Vindøyet skrev 38 minutter siden: Det er ikke riktig. Fra rundt 2010, litt forskjellig måned på de ulike motormodellene gikk Volvo over til GUL kjølevæske. Denne MÅ IKKE blandes med de andre typene. Ja, det stemmer, glemte å nevne det. Men nå er uansett trådstarters motor eldre enn 2010. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.