Jump to content

Volvo Penta AD41P - skifte av kjølevæske på ferskvannsiden


Bøljanblå

Recommended Posts

Jeg har nettopp spylt gjennom ferskvannsdelen på min AD41P, men da jeg fylte på ny kjølevæske så oppdaget jeg at denne ble tynnet ut betraktelig

(brukte glykoltester). Det må altså ha blitt liggende igjen en god del vann i motoren etter spyling som tynnet ut den nye glykolblandingen

(fikk på bare ca. 13 liter med ny kjølevæske). Spylingen ble utført slik som beskrevet i "Gjør det selv boka" til Volvo Penta. 

Skrudde ut dreneringsplugger under turbo og de to angitt med røde piler på bilde

 under. Så løsnet jeg slangen på overløpsdunken

og spylte den veien inntil bare klart vann kom ut av varmeveksler, manifold og turbo.

 

Skrudde i plugger og fylte på ny kjølevæske. Kjørte motoren skikkelig varm til t

rmostat åpnet. Etterfylte til riktig nivå på overløpsdunken.

 

For å komme til konklusjonen så lurer jeg altså på om det finnes et dreneringspu

kt noe lavere ned på motoren enn de jeg allerede har nevnt

(f.eks. et av de jeg har merket med blå piler på bildet). 

 

 

 

ferskvannskjoeling_ad41p.jpg

Link to post

Hei.

Det er riktig som du tror, en av de blå du har merket er laveste punkt. Jeg klarer ikke å se sånn i farten hvem av "a" eller "b" som er drenering men når du ser på avtappingspluggen fra siden så er den todelt. Likens som Terje så holder jeg en knapp på "a" som drenering av disse to.

 

Du kan i utgangspunktet åpne den ytterste halvdelen for drenering. Jeg fikk tips om å ta ut hele pluggen da det er fare for brudd i den dersom den "aldri" har vært ute.

 

Aero.

Link to post

Tappeskruen på varmeveksleren merket med rød pil sitter nok på ferskvannsiden. I de fleste varmevekslere passerer saltvannet gjennom rørene i veksleren mens ferskvannet passerer på utsiden av rørene. Tappeskruen sitter på skallet til varmeveksleren. Da jeg spylte inn vann i slangen fra overløpsdunken så stod rustvannet ut av begge de to dreneringene merket med røde piler samt tappepunktet på turbo.

 

Det jeg stusset litt på med punkt a) er skruens utforming. Den ligner ikke på noen av de andre. Ved første øyekast så ligner din litt på en Rectus slangenippel og ikke en blindplugg. Jeg torde derfor ikke røre denne. Noen andre som kan bekrefte at dette er riktig punkt?

 

Har begynt å bli litt bekymret for at det kan stå "lommer" med reint vann inne i motoren. Jeg varmkjørte motoren og hadde gjennomstrømning i termostaten i maks 5 minutter etter påfylling av ny væske. Lurer på om dette er nok til å mikse ut ca. 12-13L med 50/50 glykolblanding med ca. 6-7 liter reint vann stående igjen i de lavere stedene i motoren. (totalt volum i ferskvannskretsen er ca. 19L + volum i sløyfe til varmtvannstank i min båt, kanskje 1-2L) :confused:

Link to post

Plugg a er drensplugg for kjølevann på ferskvanns-siden.

Plugg b er på kanal for motorolje, hvor oljefilter og føler for oljetrykket sitter. Her er det enkelt punkt å komme til hvis

du skal måle oljetrykket manuelt, evnt. montere ny oljetrykks-føler.

På denne motoren skal det vel gå ca. 19 liter kjølevæske, så det har nok ligget ca. 6 liter vann igjen. Tapper du ut ca. 3 liter og fyller opp med ublandet frostvæske får du vel en passe blanding.

Link to post

OK. Takk for svar. Da får jeg tappe av en liten "vannprøve" i punkt a) og sjekke med glykolmåler. Hvis den holder f.eks. -20C så blir det ikke gjort noe mer med dette før til våren. Saltvannsdelen står også full med glykolblanding så det er litt tungvint å få kjørt motoren.

 

Mvh

Geir

Link to post

Det kan være lurt å skifte ut pluggene av samme type som du har merket a etter noen år. Merk at du har samme type plugg stikkende ut på baksiden av oljekjøleren, delvis skjult av oljepeilepinnen på bildet. Denne er vel til sjøvannssiden. På min tidligere AQAD 31 så var alle disse tappepluggene av så dårlig kvalitet at når jeg skulle forsøke å løsne på de så brakk de rett av. Kobberet var rødt og porøst. Masse jobb med å få ut gjengerestene og gjenge opp nye spor. I stedet for slike tappeplugger så satte jeg bare i vanlige blindplugger. En tappeplugg kostet mellom 200-300 kr. hos Volvo. Den eneste fordelen med tappepluggen er at du kan tre en slange innpå og få en mer kontrollert avtapping.

 

Den du har merket a skrudde seg faktisk ut av seg selv for noe år siden med den følge at alt kjølevannet rant ut og motoralarmen gikk. Det gikk heldigvis bra. Uansett så pass på at de er av god kvalitet og sitter godt.

Link to post
  • 11 år senere...
Kbog skrev 15 minutter siden:

Hei! Hvilken farge skal det være på kjølevæsken til AD-41P? 

Den du velger. Fargen har ikke noe med hvilken type kjølevæske du velger. Det som er viktig er hva spesifikasjoner kjølevæsken har, og dei forskjellige produsentene har forskjellig farge på sin kjølevæske, men spesifikasjonene kan være bort i mot det samme. Vanlig longlife med god kvalitet holder nok lenge til din motor. 

Link to post

Men det er vell en "standard" utifra om det er alu topp eller ikke? Har siden i sommer når jeg kjøpte båten kjørt på rent vann uten kjølevæske. Skal nå fylle opp med kjølevann til frosten kommer og klarer ikke se fargen som har vert på vannet tidligere dessverre. 

Er det da trykt å "velge seg" en hvilken som helst type og fylle på mener du? 

Link to post
bellen skrev for 13 timer siden:

Nei, finnes ingen standarder angående farge uansett om det er aluminium eller ikke. Du må sjekke brukermanualen om hvilken type motoren skal ha. Men som @Briggsier, så er du trygt åom du bruker VP sin egen grønne kjølevæske, som dei bruker på alle motorene. 

Det er ikke riktig. Fra rundt 2010, litt forskjellig måned på de ulike motormodellene gikk Volvo over til GUL kjølevæske. Denne MÅ IKKE blandes med de andre typene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...