Jump to content

Dynamo for Tohatsu


Frøken Fryd

Recommended Posts

Ta bare en telefon til selger så får du vite hva som skal til. Er nok rimelig sikker på at den er levert med lysspole, så da trenger du en likeretter/regulator for å ta ut likestrøm fra den til f.eks lanterner eller batterilading..

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg har satt inn en dynamo spole i min Tohatsu 8 hk 2007.

 

Det er lett du må ta av svinghjulet og feste den med to skruer. Har ikke tested den enda, leter etter en kontakt som jeg kan montere. Jeg kommer til og bruke spenningen direkte på lanternen, men skal montere inn likeretter etterhvert. Orginalt er likeretter meget dyr over kr 1000,- Regner med at jeg får tak i en til langt under kr. 100,-

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen og godt nyttår!

 

Fikk tak i en lysspole som skal på plass i motoren, videre så skal jeg ha ett lite batteri og spenningsregulator. Planen var å feste alt under motordekselet på tohatsuen og ha en kontakt ut fra motoren. Båten står i snap daviter vanligvis og da er det best om det blir enklest mulig. Kjøper meg en avtakbar lanterne på mast etterhvert.

 

Men så til regulatoren jeg sitter med, den er vel egentlig beregnet til atver (4 hjulinger), noen som vet hvilke pinner som er hva på denne? Den inneholder vel en likeretter og en regulator skulle jeg tro.

42982000_o.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

For og få av svinghjulet på en påhegns må man bruke et lite verktøy lagt til motoren. Som regel er det 3 skruehull på svinghjulet rundt akslingen. Her skal det være et verktøy som går over akslingen, å når du skrur skruene nedi de 3 hullene vil svinghjulet bli trukket av. Et slikt verktøy for du kjøpt på din Tohatsu forhandler regner jeg med. :smiley:

 

Du kan til nøds bruke en avtrekker. Risikoen ved bruk av en avtrekker er at svinghjulet kan knekke i to så jeg anbefaler den ikke. Denne fungerer på nesten samme måte. Her er det 3 "kroker" som festes under svinghjulet på ytterkanten av svinghjulet. Så er det en skrue som treffer på akslingen som man skrur på. Og når du skrur vil det begynne å trekke. Men ettersom disse svinghjulene kan sitte enormt og du må bruke mye kraft risikerer du å knekke svinghjulet ved bruk av en avtrekker. (Jeg brukte en avtrekker på min Johnson fra 1974 men jeg anbefaler deg ikke å bruke det)

 

Her er en avtrekker fra Biltema (Fins i forskjellige størrelser.)

 

19-1127_l.jpg

 

Og her ser du et slikt verktøy som skal brukes (Vet ikke hvilken motor svinghjulet er fra, fant det på google) :

 

universalfwp.jpg

 

Ser at dette verktøyet var litt annerledes enn det jeg skrev da du har en hovedskrue som skyver på akslingen her og at du ikke bruker de 3 skruene.

 

Håper du forstod noe av dette?

Link to post
Share on other sites

Bildet viser det riktige verktøyet med hovedskruen i senter. Skal du kun bruke de tre skruene på en såkalt hjemmelaget "ters" på små motorerer disse stort sett utstyrt med M6 bolthull med kort gjengeparti i svinghjulet. Derav er det lett å ødlegge disse gjengene -- og da er svinghjulet ødelagt.... :smash: Pass på å smøre godt når du skrur..

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...