Frøken Fryd Startet 29.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2007 Er det mulig å sette inn dynamo i min Tohatsu 8hk totakter fra 2007? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Neppe mulig med dynamo, men en lysspole og ev. likeretter er nok sikkert mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Lysspole? Vil det si en vikling bare? Jeg tviler på at det er noe sånt på motoren min, men jeg har ikke akkurat studert det som er under dekselet... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Er lysspole montert så vil denne være under svinghjulet. Dersom "vindu" i svinghjulet vil du kunne se denne. Skal den ettermonteres må svinghjulet av. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Ta bare en telefon til selger så får du vite hva som skal til. Er nok rimelig sikker på at den er levert med lysspole, så da trenger du en likeretter/regulator for å ta ut likestrøm fra den til f.eks lanterner eller batterilading.. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
chagall Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Mener Tohatsu 8 hk er klargjort med 12 volt/40 watt strømuttak. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 I flg. opplysninger her KAN disse leveres med strømuttak. Hvorvidt dette innebærer kun vekselstrømsuttak eller også likeretter for lading av batteri, står det ikke noe om. Sjekk typebetegnelse og ta en telefon til leverandøren din, hvis dette ikke er beskrevet i brukerhåndboka. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Jeg har satt inn en dynamo spole i min Tohatsu 8 hk 2007. Det er lett du må ta av svinghjulet og feste den med to skruer. Har ikke tested den enda, leter etter en kontakt som jeg kan montere. Jeg kommer til og bruke spenningen direkte på lanternen, men skal montere inn likeretter etterhvert. Orginalt er likeretter meget dyr over kr 1000,- Regner med at jeg får tak i en til langt under kr. 100,- Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Jeg har satt inn en dynamo spole i min Tohatsu 8 hk 2007. Hvor fikk du tak i denne og hva kostet den? Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Kjøpte den hos West System. Husker ikke prisen helt sikkert, men tror det var ca. 1000,- til 1200,- Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Hei igjen og godt nyttår! Fikk tak i en lysspole som skal på plass i motoren, videre så skal jeg ha ett lite batteri og spenningsregulator. Planen var å feste alt under motordekselet på tohatsuen og ha en kontakt ut fra motoren. Båten står i snap daviter vanligvis og da er det best om det blir enklest mulig. Kjøper meg en avtakbar lanterne på mast etterhvert. Men så til regulatoren jeg sitter med, den er vel egentlig beregnet til atver (4 hjulinger), noen som vet hvilke pinner som er hva på denne? Den inneholder vel en likeretter og en regulator skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Hva er trikset med å ta av svinghjulet? Har løsnet mutterne i midten. Rå kraft? Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Jeg brukte en svinghjuls avtager med 3 armer. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Jeg brukte en svinghjuls avtager med 3 armer. Ters? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 For og få av svinghjulet på en påhegns må man bruke et lite verktøy lagt til motoren. Som regel er det 3 skruehull på svinghjulet rundt akslingen. Her skal det være et verktøy som går over akslingen, å når du skrur skruene nedi de 3 hullene vil svinghjulet bli trukket av. Et slikt verktøy for du kjøpt på din Tohatsu forhandler regner jeg med. Du kan til nøds bruke en avtrekker. Risikoen ved bruk av en avtrekker er at svinghjulet kan knekke i to så jeg anbefaler den ikke. Denne fungerer på nesten samme måte. Her er det 3 "kroker" som festes under svinghjulet på ytterkanten av svinghjulet. Så er det en skrue som treffer på akslingen som man skrur på. Og når du skrur vil det begynne å trekke. Men ettersom disse svinghjulene kan sitte enormt og du må bruke mye kraft risikerer du å knekke svinghjulet ved bruk av en avtrekker. (Jeg brukte en avtrekker på min Johnson fra 1974 men jeg anbefaler deg ikke å bruke det) Her er en avtrekker fra Biltema (Fins i forskjellige størrelser.) Og her ser du et slikt verktøy som skal brukes (Vet ikke hvilken motor svinghjulet er fra, fant det på google) : Ser at dette verktøyet var litt annerledes enn det jeg skrev da du har en hovedskrue som skyver på akslingen her og at du ikke bruker de 3 skruene. Håper du forstod noe av dette? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 19.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Ja det forklarer alt det der, vil tro de har ett slikt verktøy på verkstedet til Tohatsu så kan hive motoren i bilen og høre om de kan løsne svinghjulet for meg... Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Bildet viser det riktige verktøyet med hovedskruen i senter. Skal du kun bruke de tre skruene på en såkalt hjemmelaget "ters" på små motorerer disse stort sett utstyrt med M6 bolthull med kort gjengeparti i svinghjulet. Derav er det lett å ødlegge disse gjengene -- og da er svinghjulet ødelagt.... Pass på å smøre godt når du skrur.. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.