Jump to content

Innkjøp av ny batteridrill

Janoho

Recommended Posts

Prisen på hobbydriller har gått kraftig ned de siste årene, har inntrykk av at kvaliteten også har gått tilsvarende ned.

Har selv en orange B&D som jeg kjøpte for noen år siden. Da kosta den ca 1000lappen. Har brukt den veeeeeldig mye. Skrudd sammen flere store terrasser og bygget båt med den. Den er rimelig innsausa med epoxy, men fungerer godt ennå. Kjøpte ett ekstra batteri til den, slik at jeg hadde to. Det ene har tatt kvelden, men det andre er fortsatt OK. Alt i alt meget godt fornøyd med tanke på at det egentlig var en billigdrill, men før de ble skikkelig billige. Ser at B&D har noen lignende i dag til noen få hundrelapper, men de virker mye simplere, med mindre momentinstilling og uten gir.

Fant en test til her; http://www.rorfag.no/default.asp?cont=7&ar_id=239

Dette er for de "litt" dyrere maskinene, men tror jeg skal prøve, for en gangs skyld, å ikke kjøpe det jeg har mest lyst på/er best, men heller kjøpe det jeg egentlig trenger?

Skal sjekke ut B&D model HP126FSC eller F2k. Ser ut til å være value for money (Bavaria?) og godt nok for meg og mine mange tommeltotter til en pris rundt 1000-lappen.

Vi får se!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tror ikke det er noen vits å kjøpe europris dewalt da jeg har ment å høre at dette er europriskvalitet.....(lager en billig versjon å selger på det gode ryktet)

Kjøp skikkelig en gang så slipper du å tenke mer på det de neste årene.

Har selv en Boshpro eller ka han hette liten kjekke sak på 10,8v. Mye sterkere enn 18v clas ohlson drillen til svigerfar iallefall. Har også en ca 3-4 år gammel dewalt 14,4v, egentlig bra fornøyd med den men kjøper sikkert 18v når den tar kveld... Greit med en liten å en stor

Espen

Har brukt Makita 12 v driller i ca 15 år og er kjempefornøyd. Har holdt meg til 12 v fordi disse er ganske lette og kan bygges om så de går på bilbatteri som nødløsning (ledning med klyper) når man ikke får ladet på vanlig måte.

Batteriene tar kvelden etterhvert men det er som regel et eller annet tilbud som gjør det mer lønnsomt å kjøpe ny drill med 2 batterier enn 2 nye batterier. Har også Makitas borhammer som er en genistrek ved at den går på de samme batteriene og er ultralett i forhold til f.eks Hilti som selvsagt er helt suveren med sin gode kapasitet men som veier et "tonn". Kan stå vanskelig til på en stige og bore med letthet i betong med borhammeren på strak arm ut til siden.

Min sist innkjøpte Makita var et tilbud med 2 driller og 3 batterier på 2,6 ah, hvorav 1 vanlig drill og 1 liten skrudrill med slag (ikke slagbor) som er helt genial. Den har ikke chuck men en bitsholder direkte på drillen, noe som gjør den meget lett og som gjør at man lettere kommer til på trange steder. Slagene sammen med skruingen gir den en helt utrolig kapasitet, drar inn formidable skruer. Dette innkjøpet gjør at jeg nå for 3 gang har fornyet batteriene på mine inntil 15 år gamle driller og har muligheter til å bruke drillene omhverandre med forskjellige verktøy(bor og skrubits i forskjellige dimensjoner)uten å måtte bytte hele tiden, noe som sparer mye tid.

Måtte som nødløsning kjøpe DeWalt 12v, DW 907, på tilbud ifjor, hadde stort behov for batteridrill men var langt unna mine egne. DW 907 er en billig drill med 2 batterier på hver 1,3 ah og 10 mm chuck, helt grei å bruke, liten og lett. Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med Makitadrillen som har dobbelt så stort batteri 2,6 ah, og 13 mm chuck men man må velge drill utfra behov. Til hobbybruk er denne lille DW helt ok, den greier store skruer men har ikke kjempe batterikapasitet.

Har også en Panasonic 12 volt, denne har vært meget bra, lett drill med meget god kapasitet. Dessverre har den ikke tålt å bli ladet via omformer så batteriene tok kvelden litt for tidlig. Det er et eller annet med pulsene til laderen som ikke går bra sammen med pulsene til omformeren, noe som gjør at batteriene får feil lading og som dreper kapasiteten. Bortsett fra det er det en knalldrill.

Forøvrig tror jeg klimaet vårt må ta skylden for en del havarerte batterier. Mange har drillen liggende i bil/båt om vinteren. Kulda svekker kapasiteten og tar man et iskaldt batteri og putter rett i laderen går det ikke lang tid før batteriet er kassabelt.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

.. ser ikke etter en "håndverker-kvalitet/kapasitet", men en vanlig hobbybruker.

Samme her. Min erfaring er at så lite som jeg bruker drillen så "står" den seg ihjel i stedet for å gå seg ihjel (som båtmotoren?). Etter å ha lest denne testen så gikk jeg på gubbdagis og kjøpte meg en Co-Tech :smiley: Testen sa at den var middels på alt - cluet var at prisen på "konkurrentene" var 2 til 6 ganger høyere. Funker i alle fall plenty til mitt bruk. Skulle jeg klage så må det være på at det er ganske stor selvutladning når det går lenge mellom hver gang den brukes. I sommer satte jeg opp gjerde og skrudde 63 stk franske treskruer (50 x ?? mm) ila. et par timer uten at den gikk tom. Var egentlig ganske imponert da det viste seg å ikke være noe problem i det hele tatt.

Om det er hobby eller proff bruk vil jeg mene at grepet er vel så viktig som kraft og batteri kapasitet, ta å kjenn på maskinen før du bestemmer deg for hvilke du vil ha. Hjelper ikke med bra kapasitet på batteriet hvis maskinen er ubehageklig å arbeide med

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Forøvrig tror jeg klimaet vårt må ta skylden for en del havarerte batterier. Mange har drillen liggende i bil/båt om vinteren. Kulda svekker kapasiteten og tar man et iskaldt batteri og putter rett i laderen går det ikke lang tid før batteriet er kassabelt.

Stusset litt på det du skriver her for jeg har/har hatt min drill og batteri liggende i uisolert garasje i snart fem år og batteriet lever fortsatt. Opplever dog at selvutadingen gjør at jeg må ta inn batteriet på vinteren og lade det før jeg kan bruke det.

Har fått en elektriker til å sjekke drillen og konstaterer at det er laderen som er kaputt. Kan få ny lader levert på døren til 330 kroner (Grønvold Maskinservice i Oslo) eller kanskje kjøpe f.eks en ny B&D til 990 kroner, en maskin som hevdes å være fullt brukandes til min type bruk. Et fem år gammelt batteri har kanskje gjort jobben uansett og ny lader og eventuelt nytt batteri blir vel til slutt samme som kjøpe ny drill?

Huff, det blir bare mere og mere bruk og kast selv om deler som lader og batteri er greit tilgjengelig og det ikke påløper utgifter til reparasjon som sådan.

Har faktisk fortsatt en B&D elektrisk drill (ikke batteri) som jeg kjøpte i 1973! Den fungerer fortsatt selv om den lager litt ulyd.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Stusset litt på det du skriver her for jeg har/har hatt min drill og batteri liggende i uisolert garasje i snart fem år og batteriet lever fortsatt. Opplever dog at selvutadingen gjør at jeg må ta inn batteriet på vinteren og lade det før jeg kan bruke det.

Har fått en elektriker til å sjekke drillen og konstaterer at det er laderen som er kaputt. Kan få ny lader levert på døren til 330 kroner (Grønvold Maskinservice i Oslo) eller kanskje kjøpe f.eks en ny B&D til 990 kroner, en maskin som hevdes å være fullt brukandes til min type bruk. Et fem år gammelt batteri har kanskje gjort jobben uansett og ny lader og eventuelt nytt batteri blir vel til slutt samme som kjøpe ny drill?

Huff, det blir bare mere og mere bruk og kast selv om deler som lader og batteri er greit tilgjengelig og det ikke påløper utgifter til reparasjon som sådan.

Har faktisk fortsatt en B&D elektrisk drill (ikke batteri) som jeg kjøpte i 1973! Den fungerer fortsatt selv om den lager litt ulyd.

Hadde holdt meg vekk fra alt som har med B&D å gjøre. . Vi brukte en B&D bormaskin for noen uker siden (hadde glemt egen drill), helt ny. Den brant opp etter 4 hull med hullsagborr i 2mm stål. Etter det var det bare å finne frem Makita-drillen og borre resten av hullene med den (dagen etter).

Min påstand er at B&D-verktøy holder samme kvalitet som det billigste el-verktøyet til biltema, best tools osv. BARE DRITT. DYRT DRITT! Har forøvrig ødelagt mye mer B&D verktøy enn den siste maskinen, jeg kan nevne flere batteridriller, vinkelslipere (ble byttet ut til best tools, som virket dobbelt så lenge) og en stikksag. Grunnen til at jeg ikke har ødelagt noe mer er at jeg har sluttet å kjøpe denne dritten. Alle B&D maskinene jeg har ødelagt har det vært andre som har kjøpt inn.

Har to st. Panasonic driller på jobben (lastebilverksted) Tror det er 12 eller 14,4V

Disse kan du ta av chuck på og bruke med 1/2" feste til piper sammen med slag, da er dem helt greie til mindre skrujobber der muttertrekker blir voldsomt, men det er mye pepper i dem derfor drar dem godt…..

Det er moment etc. som på vanlig drill.

Dem får alderig riktig ladning eller stell og er utsatt høy belastning. Med andre ord et voldsomt liv for en drill.

Disse har vi hatt i over 5 år nå og dem er favoritter enda!

Vi har drill i fra Whurt og Snapon , dem kan rett og slett ikke måle seg....

Dem selger Panasonic på Tess til en grei pris.

Lykke til.....

Redigert av Nautofil (see edit history)

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

ja ja her var det mange forslag ,men er det ingen av dere som tenker på ampher timer her for det meste som er på markedet så er det fra 1.25 ah til 2.3 ah tenk ikke bare på volt her mitt forslag er panasonic for de har fra 3 ah til 3,5 ah. ps dere skal vel skru mere en 100 skruer før dere må lade batteriene.jeg har solgt 47 sett med panasonic på 2 mnd nå og denne pakken inneholder 1 drill 1 muttertrekker på 165nm 1 lommelykt 1 lader og en verktøytralle som følger med til å frakte alt sammen i prisen er 3570.- pluss moms og dette er på 12 volt som holder lenge nok .du kan også sette på en overgang på muttertrekkeren så du kan bruke bitz..lykke til i jakten.

Redigert av my lady (see edit history)

Ja som privatperson er det SKIKKELIG ofte man har behov for å skru 100 skruer på rappen.

Jeg ville tenkt på vekten. Kjøpte et nytt batteri til en maskin jeg hadde, og ville ikke ha av de største batteriene,da blir den nette fine maskina alt for tung.

Det er forresten ganske morro, at den 11 år gamle SKIL maskina mi, er dobbelt så effektiv til å skru inn skruer med, ift. den helt nye Hitachi`en. Den har ergonomisk grep og er velbalansert og alt mulig, får liksom ikke lagt vekt på skruen på samme viset. Spesielt godt merkes det i taket.....

Suzuki

No boat needed..

:flag: Jeg er rørlegger,og "bruker opp" verktøy.Min erfaring,er at Makita er i en klasse for seg sammen med Hilti.

Når det gjelder laderen,så er den 220 v.Min Maskin heter BHP451RFE 18v. 3 ah,og har slagfunksjon og lys.

Hadde vært skeptisk til å kjøpe på nett fra utlandet,da servicen ikke er like god hos forhandleren i Norge når den er kjøpt fra utlandet.Jeg hadde forøvrig en Dewalt før,og det er ikke i samme liga i det hele tatt.

Mvh: Tom rør

Hadde vært skeptisk til å kjøpe på nett fra utlandet,da servicen ikke er like god hos forhandleren i Norge når den er kjøpt fra utlandet.

Nei, men når prisen er fra 1/2 og ned til 1/4 av norsk pris, så kan man kanskje tillate seg at noe skjer ?

Forøvrig har jeg vel ikke DET inntrykket etter diverse havarier på Bosch, Dewalt og Hitachi.

Suzuki

No boat needed..

Enig med Nautofi; jeg "tilber" mine Panasonic.... Bank&juling hver dag, men de klager ikke.....- og sterkere i 12V versjon enn de fleste andre "kvalitets" 14,4-15,6 voltere

Motorene i dette merket er rett & slett overlegne; har kjørt de med 52 mm hullsag i stål til de har vært så varme at man ikke har kunnet røre motorkroppen...... - men virker forsatt helt fint.. :smash:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Enig med Nautofi; jeg "tilber" mine Panasonic.... Bank&juling hver dag, men de klager ikke.....- og sterkere i 12V versjon enn de fleste andre "kvalitets" 14,4-15,6 voltere

Motorene i dette merket er rett & slett overlegne; har kjørt de med 52 mm hullsag i stål til de har vært så varme at man ikke har kunnet røre motorkroppen...... - men virker forsatt helt fint.. :smash:

Jeg har 117mm og 95 mm hullsagborr som brukes masse på min 18 volt makita. Den kjører jeg ofte så varm at det ikke går an å holde i drillen lengre. Det er nesten hverdagskost for den drillen når det er høgsesong. Merker at batteriene ikke er så bra som før, etter 2 år brutal bruk, men synes den holder seg forbausende bra.

BTW: Brant opp to nye B&D bormaskiner denne uka. Tålte ikke å borre i 4 mm stål med 50 mm hullsagborr. Røyken sto ut av den etter to hull, og etter å ha fått en ny drill brant den også opp etter noen hull, så i dag tok jeg med makitaen og borret de resterende 10 hullene. LEKEVERKTØY!

Tålte ikke å borre i 4 mm stål med 50 mm hullsagborr. Røyken sto ut av den etter to hull, og etter å ha fått en ny drill brant den også opp etter noen hull, så i dag tok jeg med makitaen og borret de resterende 10 hullene. LEKEVERKTØY!

Akkurat, ja.

Omtrent samme opplevelse som jeg hadde med min bil for noen år siden. Kom seg ikke frem gjennom 40cm dyp snø. Heeeelt ubrukelig! Vurderte da å gå over til traktor eller Hummer. Helikopter hadde jeg ikke sertifikat for.

:rolleyes:

Akkurat, ja.

Omtrent samme opplevelse som jeg hadde med min bil for noen år siden. Kom seg ikke frem gjennom 40cm dyp snø. Heeeelt ubrukelig! Vurderte da å gå over til traktor eller Hummer. Helikopter hadde jeg ikke sertifikat for.

:rolleyes:

Synes du det var for mye å forvente at en 220 volt bormaskin klarer å borre, med 50 mm hullsag i kun 4 mm stål? Står jo forsåvidt på drillen at den ikke må belastes (B&D på begge sider, med STORE bokstaver). Jeg tok forståvidt hintet før jeg begynte, men prøvde allikevel, for maskina er en ordentlig drittmaskin, men hadde makitadrillen liggende i båten, 2 mil unna.

Jeg har en 9,6V Makita med 2 gir og moment. Betegnelse 6204D

Beste drillen jeg har hatt. 2 stk 2,2Ah nikkel-metallhydridbatterier. 50min lading. Alltid et fulladet batteri i reserve.

Svært kraftig, men samtidig veldig kompakt og lett å bruke på trange steder. Under 20cm lengde gir stor flesibilitet.

Har intet problem med å klare jobben der mange billige 12 og 14V driller må gi opp.

SPECIFICATIONS

Model 6204D

Capacities

Steel .................................................................. 10 mm

Wood ................................................................. 21 mm

Wood screw ....................................... 6.1 mm x 55 mm

Tool screw ........................................................... 6 mm

No load speed (min–1)

High ............................................................... 0 – 1,100

Low ................................................................... 0 – 350

Overall length ..................................................... 197 mm

Net weight ............................................................. 1.5 kg

Rated voltage ...................................................D.C.9.6 V

Nå har jeg hatt denne i snart 8 år. Aktiv hobbybruk. Mulig batteriene begynner å bli litt dårligere enn før, men de har uansett vært helt fantastiske.

2000 kroner for snart 8 år siden var jo en del penger, men tatt i betraktning hvor bra den har vært, er det rasende billig.

Et godt råd: Hvis batteriene ikke er stemplet med garantert Ah-kapasitet og opprinnelsesland- fortrinnsvis Japan, så kjøp deg en annen drill.

Og selve laderen: Lader 2,2Ah på 50 minutter. Går automatisk over til vedlikeholdslading av pulstype og batteriet kan stå i laderen så lenge som helst og alltid være fulladet, men ikke overladet.

Redigert av Lotus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...