Jump to content

Innkjøp av ny batteridrill

Janoho

Recommended Posts

Jeg har en 9,6V Makita med 2 gir og moment. Betegnelse 6204D

Beste drillen jeg har hatt. 2 stk 2,2Ah nikkel-metallhydridbatterier.

Da er kanskje ikke dette så dumt kjøp selv om jeg i utgangspunktet vel ikke hadde tenkt å betale så mye:

https://verktoybutikken.netbox.no/butikk/ca...products_id/172

Noen synspunkter?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Forutsatt at du har bruk for lykta, ser jo dette bra ut.

Med 2 batterier og en drill, har jeg det ene stående til vedlikeholdslading hele tiden.

Med 2 batterier og både lykt og drill blir dette litt mer knot. Det er dumt fordi nikkel-metallydridbatterier har en relativt høy selvutlading sammenlignet med alkaliske lommelyktbatterier.

* NiCd -> 10 % det første døgnet, deretter synker den til 1 % pr.døgn.

* NiMH ->10 % det første døgnet, deretter synker den til 1,5 % pr.døgn.

* Li-Ion ->fra et halvutladet batteri er utladingen 1 % pr måned.

Vanlige alkaliske batterier bruker noe slikt som 5 år på å lade seg ut 10%.

Verdt å merke seg med batterier:

Nikkel-kadmium kan normalt opplades ca 500 ganger før de blir merkbart dårligere.

Nikkel metallhydrid kan lades opp ca1000 ganger og har samtidig dobbelt så høy energitetthet.

Litium-ion kan lades opp ca500 ganger og har 4 ganger større energitetthet enn nikkel kadmium.

Problemet med litium-ion er at det ikke kan brukes i utstyr som trekker mye strøm.

Nikkelmetallhydreid klarer ca 10 ganger kraftigere utladingsstrøm enn litium-ion.

Nikkel-kadmium klarer ca30 ganger kraftigere utladningsstrøm enn litium ion.

I tillegg til at kadmium er et meget giftig tungmetall, har Nikke.kadmium minneeffekt som gjør at det må lades helt ut før det kan lades opp.

Alle spreke driller med lang batterilevetid benytter derav Nikkel-metallhydrid.

Noe å tenke på når man velger. Lett, sprek og med lang levetid er jo ikke å forakte. Dessverre følger høy pris gjerne med i pakka.

Bra tiltak overfor skuffet kunde....

By the Way;Panasonic har en helt ny Li-Ion 14,4 på introkampanje hos TESS akkurat nå - påstår den er enda djervere enn den forrige med Nimh-batterier... Kjøpte en til jobben i dag i stedet for 2 nye batterier til den gamle.... :crazy:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Jeg mener det ble sagt ca 3K + moms... med koffert, lader for alle typer panasonic og 2stk 3Ah batterier-- ladetid 12-15 minutter.

-- Og ja! Den er hissig....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

For oss andre - som ikke er så snobbete :wink: - duger det med en 18V batteridrill fra Montér til 99,-

Og en vanlig "strøm-modell" 220V av en tidliger Black&Decker-kopi (Q-Tools - Made in China) for kr. 49,+ - hos Montér i disse dager. Fredrikstrad er utsolgt, Sarpsborg har noen igjen...

Det er bare helt rått, når det gjelder priser (og antageligvis også kvalitet...) på el-verktøy for tiden! Så etter hva en vanlig chuck-nøkkel koster, skulle ha ny (har mistet min for n'te gang!!) og kom til at Biltema selger en slik nøkkel for kr. 29,90 - dro til Montér og kjøpte el drill - 760Watt / 2.600 rpm - inkludert chuck-nøkkel - til 49,-

:lol::lol::lol:

Fatter ikke - har chineserne begynnt å gir bort ting? Det skal jo frakte halvveis rundt jorden også....?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ulempen med sånt verktøy Walter_S, er at det aldri virker når du skal bruke det.

Så går tida da, til å kjøre fram og tilbake med reklamasjoner.

Kjøpte f.eks en pussemaskin på Biltema, til den svimlende sum av 99,-

Første gang jeg skulle bruke den, gikk den åt skogen ( ramla av en plastdings )

For det første fikk jeg ikke gjordt det jeg skulle. For det andre nektet folka å ta den i retur.

For meg er tiden for kostbar til sånt.

Jeg har satset på kvalitet, grit at det koster, men varer en mannsalder. Kjørte i filler drivreima på en 10 år gammel Bosch båndpusser. Reimer var på lager, kostet sikker det samme for denne reima som for en kinaprodusert drittmaskin, men for meg gjør det godt i skjela at jeg ikke bidrar med enda mer til søppelberget.

Jeg er helt enig med Bastard3000, den god del produkter burde det være forbudt å omsette. Er produktene så dårlige at det ikke engang føres reservedeler, burde det ikke være lov å selge de.

Og for ordens skyld, at jeg kjøper alt for dyrt verktøy, er jeg klar over. :smiley: Det finnes brukbare, billige alternativer også, som SKIL, Black & Decker osv osv. for den som ikke vil betale det hvite utav øya.

Men engangsprodukter - det burde ikke omsettes. Det gjelder forsåvidt ikke bare verktøy...

Suzuki

No boat needed..

Da vi fikk jobben med å montere noen hundre flatskjermer på en fotballstadion bestemte jeg at det skulle kjøpes inn skikkeligt verktøy. Det skulle skrues mye i betong.

Denne trekkeren ble valgt:En slagtrekker.

Denne koster noen lapper, tror det var 7500,- inkl. lader og to batterier. Men det var verdt hver krone, med denne har det blitt et par tusen bolter og har fungert som et skudd.

En vanlig KRAFTIG skrumaskin ville knekke håndleddene etter noen få skruer, dette testet jeg ut hos leverandøren før valget ble tatt, kostet det tre dobble. (knakk ikke hånleddene, bare nesten)

Det ble også et behov for vanlig skrumaskin, denne ble valgt:Topp skrumaskin

To batterier + lader. Tilgang til masse utstyr og ikke minst, hurtigskifte av verktøy. Dette gjorde det unødvendigt å ha to driller med forskjelligt verktøy påkoblet. Denne mener vi fikk for ca 2500,- Ett godt kjøp..

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

sjekket idag litt priser på Bauhaus.

Greit at vi har gode forbrukerkjøpslover i Norge, men f.eks elektroverktøy er så latterlig overpriset at det ikke er sant.

Jeg sparte nesten nøyaktig 3000kr på en Makita drill, og det er inkl. frakt, mva og fortolling.

Går den så i filler i garanti tiden, at den ikke kan fixes lønnsomt for egen regning, kan jeg kjøpe en til, og likevel ha spart over 1000kr.

Suzuki

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...