o.b.lix Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Gjengen på jobb har Dewalt i servicebilene sine, en av grunnene er at DeWalt har samme lader til alle maskinene og en annen er at de har en slik boks tilgjengelig: . Da kan den lade mens man kjører til neste oppdrag (og passer også fint i båten...) Bruker mye en 12v til å skru med og en 18v til å bore med (med slag). Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 (redigert) Makita BDF452HW ekstra kompakt 18V Li-Ion drill.Med de SMÅ batteriene, på 1,5Ah. Kjøpte maskina på Amazon.com En kjempedrill på mange måter. Lett, sterk, overlegen batterikapasitet i forhold til vekt, lynrask lading osv, osv. Men, og det er et men. Selv om Li-ion batterier har mange fordeler, her de imidlertid også en stor ulempe. Til forskjelle fra andre batteriteknologier vil Li-ion bli dårligere og dårligere fra det øyeblikket de er produsert. Ja, hva så? Det blir jo alle batterier. Ja, men forskjellen er at Li-ion eldes uansett om du bruker det eller ikke. Dette til forskjell fra å eldes etter antallet ladesykluser. I tillegg eldes det selvfølgelig også av hver ladesyklus. Akkurat denne ulempen spiller mindre rolle for proffmarkedet. Der brukes gjerne utstyret hver eneste dag og i løpet av et år har uansett batteriet fått så mange ladesykluser at det er modent for skraphaugen. Wikipedia forklarer fordeler og ulemper inngående: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery For mitt hobbybruk har min Makita med Ni-MH holdt i 10 år. Det er langt igjen før jeg har ladet hvert av de to batteriene de omtrentlige 1000 ganger. Med Li-ion måtte jeg vært en mye mer aktiv bruker hvis jeg skulle tjent på å ha den type batterier. Redigert 3.Mars.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Den store fordelen sånn jeg ser det, er at LI-ION er mye lettere & nettere( større energitetthet ) enn Ni-MH. Dessuten er nye batterier overkommelig, om man kjøper de på Ebay. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Kaftein ØL Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Har brukt min 18 volt li-ion makita i snart to år nå, hard bruk hver eneste dag, og brukt masse hullsagbor i størrelser opptil 130 mm. Synes batteriene klarer seg forbausende bra, den har alltid vært overlegen på kapasitet, og synes fortsatt den klarer seg veldig bra. Mye lengre enn eks. ny blå bosh. Kjempemaskin, eneste minus er at den er litt for svakt moment på chucken slik at hvis man skal bruke store hullsagborr slurer den litt lett hvis man vil bruke slurefunksjon, noe som er en fordel hvis man jobber med nye båter og ikke vil risikere å lage merker i innredning osv. forid drillen plutselig gjør en uventet bevegelse. Dette gjelder forøvrig de fleste drillene. Anbefales på det sterkeste. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Flytter denne til ÅF da den er aktuell i båt sammengeng også. I båten har jeg en 12V drill hvor batteriet var defekt. En billigvariant så noe nytt batteri var ikke aktuelt. Tok av batteriet og monterte en kabel med sigarettenner støpsel. Fin å ha i et påkomment tilfelle, aldri tom for strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Fin å ha i et påkomment tilfelle, aldri tom for strøm. Påkomment tilfelle, er det når nabobåten på svai A L D R I stenger av aggregatet eller ? Dykkemaske, selvmodifisert drill og svømmeføtter... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Ingen som bråker med aggregater her nede på Sørlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 (redigert) Må bare anbefale denne Panasonicen jeg kjøpte i fjor. Den kan man borre og borre og borre og borre og borre med.. den går aldri tom. nesten da og når den er tom så er det jo bare å sette i batteri nr 2. Den ble jo også testvinner i fagbladet Rørfags test i fjor og så er den LETT og så har den innebygd LED lys. http://www.shop.gjersing.no/el-verktoy/pan...er/prod_42.html http://www.wbg.no/vedl/Teamavis_august07_72dpi.pdf Mange rare priser å finne på nett, Ahlsell er vel rimeligst og har lykt inkludert i prisen. Redigert 3.Mars.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kgt Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Våres firma (byggfirma) er storfobrukere av batteridriller, suverent beste drill er Panasonic, levetid drill + batterier. Nr. 2 er DeWalt. Har vell prøvd de fleste som er i handelen. Makita, Borch, Hilti osv Sitér dette innlegget kgt Link to post
hifo Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 hvorfor havnet denne i åpent forum? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Panasonic en var andrevalget, men ble dobbelt så dyr, selv fra statene. Ingar flyttet tråden, fordi den bør være av interesse for båtfolk generelt... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Vidunderet ankom med egen budbil,og er behørig testet. Jeg har ALDRI trodd at batteriverktøy kunne være så kraftig. Har bare testet med litt skruing, kjøring av 76mm hullsag, borring med 16mm flatbor, og det gikk unna bedre enn kabeldrillen min. Kjøp anbefales ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mouche Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Hvor mye kom den på med ALT? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Suzuki Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
loffern Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Når man skal kjøpe batteridrill synes jeg den fysiske størrelsen har endel å si. Noen av de store 14,4og 18V-drillene er jo bare klumpete og vanskelig å bruke til vanlige jobber. Vet av erfaring at Makitas 9,6 volts drill er sterkere enn de aller fleste med 12volt og utrolig slitesterk. Jeg for min del kommer til å kjøpe en slik en(kanskje jeg går opp til 12volt) neste gang. Mye dyrere men mye bedre også. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 Jeg er enig i at bruken av drillen har mye å si. Ikke spesielt godt å stå å skru i taket med en alt for tung drill. Ellers må jeg si at jeg har god sans for den nye 18v serien til Makita. Men sirkelsagen skuffet litt. Bladet røyk etter 4 meter kapping av 19mm tømmermannskledning. Det har muligens vært sagt før, men batteriverktøy er mye billigere her. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Suzuki Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 Makita`s kompaktutgave av 18V LI-ION maskin er vesentlig mindre enn både SKIL 12V drillen min, og min nå avdøde Hitachi 12V maskin. Jeg valgte maskin med små 1,5Ah batterier, finnes også med 3Ah batterier. Som " GDS " er klarer jeg ikke å bruke opp batteriet før det neste er ladet. Selv med bruk av 16mm flatbor, 76mm hullsager osv. Mulig ladetiden på 15minutter hjelper litt. Så langt ser dette ut til å være et av mine beste verktøykjøp... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 Men sirkelsagen skuffet litt. Jeg tenkte investere i en sånn; hva for modell snakker du om ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 Hvordan var det egentlig med laderen til Makita? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 Jeg har også kjøpt Panasonic drillen, og denne er overlegen det meste av det andre jeg har hatt opp gjennom tidene. Men det går jo et par år mellom hver gang man bytter ut slikt utstyr, og man kan derfor ikke se bort fra at de andre produsentene også har utviklet produktene sine i dette tidsrommet. Sammenligninger er derfor ikke helt enkelt mener jeg. Panasonoc drillen er kraftig i forhold til størrelsen og har gode batterier noe som er viktig for meg. Kan trygt anbefles. Så kan jeg samtidig anbefale multimeteret Fluke 289. Noe av det bedre jeg har vært borti i prisklassen 7000 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 Laderen som følger med i pakka,er 110V. En ny 220V originallader koster ca 950kr. Et 220/110V adapter på Teknikkmagasinet, koster 400kr ( under halv pris av Clas Ohlson sitt 300W adapter ) Man trenger et veldig kraftig adapter, siden laderen trekker 240W maks. Ombygging av laderen til 220V forsyning er på trappene, men det kommer nok til å ta litt tid. Hvis jeg gidder; det adapteret var egentlig en ganske grei løsning. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
eysteind Svart 8.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2008 trenger ikkje så kraftig adapter. Eg har et 100W fra clas for 180 kroner, og denne takler ladderen fint. Bruker heller ikke lengre tid på å lade opp. Denne omformeren går også opp i kofferten til drillen (litt modifikasjoner)... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2008 hvordan du klarer drive en 240W lader med et 100W adapter, er iallefall et under for meg. Hva konkret heter laderen din ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
eysteind Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Det finner eg ikke ut nå. Men den skal ifølge merkeskiltet trekke 240W. Synes også dette var rart, men prøvde likevel da eg hadde en omformer liggende. Drillen er heilt lik din tror eg. Med 1,5 Ah lithiums batteri. Spiller "TIL ELISE" når batteriene er oppladet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.