Fusebox Startet 30.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2007 Heisann. Jeg planlegger en oppgradering av varmesystemet i vår Nidelv 28. Båten har en Eberspãcher D4L montert, med 3 ventilasjonsstusser (akterkabin/uteplass/forkabin). Da Eber'n har 3 innstillinger ventilasjon/ hel/halv fart, tenkte jeg å benytte meg av ventilasjonsmuligheten og allerede 3-delt ventilasjonssystem. Finnes det da et register eller defroster med 1 -ett- uttak, som kan håndtere 4,5kW ? Dette monteres da i utblåsningen av Eber'n. Aller helst ville jeg hatt det FØR Eber'n, men tenker at 80 grader varmluft kan gjøre noe med viften, som sikkert er ment å fungere med kald luft inn. Videre tanke er å installere Webasto vannvarmer (Top Thermo Z, 5 kW) som vil kobles inn når motoren er kald, og man gjerne vil ha litt varmtvann i tillegg til varmluft. Webastoen skal da kobles i serie med motorens kjølevann. Noen som har gjort noe lignende ? Hilsen Are Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Hei Fusebox. Jeg går med samme planer som du. (Halco 29) Jeg har defoster vifte i dag med 4 uttak + varme av Vallaskokeplate med viftlokk. Defrosteren klarer seg fint når motoren er varm. Jeg har kjøp en brukt Webasto thermo top c, som jeg har tenkt i koble først ti vvtanken så til motoren med mulighet for bypass så til defroseren og eventuetil radiatoer med liten vifte bak. Se her: http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=1257 http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=200 http://www.maritim.no/product.aspx?id=1303...upkey=009003020 Jeg kjøpe en brukt Webasto thermo top c på e-bay i går, komplett med alt for 3800 kr, monsen kommer vel i tillegg. Dersom du er interesert i adr: http://search.ebay.de/Webasto-Thermo-Top-C...gZ1QQsofocusZbs Mvh Jon Neergård Molde Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Heisann, Håper du kjøpte en Webasto som var i fungerende stand. Tyskerne er veldig glad i å selge under varetekst "uprøvd" eller lignende, og naturligvis uten garanti av noe slag. Kjøpte en for en tid tilbake, for 1000-lappen, og den var defekt. Høyst sannsynlig defekt hovedkort, som koster (ca.) mellom 3000-4000 kroner. Det er da de gjerne blir solgt som "uprøvde". Ellers tenkte jeg å bruke en defroster/register med 1 uttak, og kapasitet for alle 5 kW som Webasto kan levere, blir vel kanskje nedi 3500-4000 når slanger og varmetap er tatt høyde for. Deretter å bruke Eber'ns distribusjon av varme og den innebygde ventilasjonsmuligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Husk at hvis du har for liten vannslynge og/eller tar ut for lite varme fra slyngen vil varmeren gå av og på etter behov. Min erfaring er at varmetapet i slyngen er minimalt. Denne varmeren har kapasitet til å holde en 40-foter med innetempratur selv i minusgrader, så du trenger ingen annen varmer når installasjonen fungerer. mvh Viggo Våtboer Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
jonn Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Heisann Det vil si at den ha en innebygd termostat? hvor varmt blir vannet? Er den stor nok sirulasjonspumpen som er innebygd da? I vilken rekkefølge er sløyfa koblet? Snøbyger i Molde no, så en trenger varme...:) Jon Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 jonn, jeg har sett litt på de prisene du viser til. Utstyret er faktisk enda rimeligere hos Seatronic i Moss - og der er de alltid velvillige til å gi informasjon og råd. Jeg har både endel av Helios 2000 og en Eber 1012. Jeg har en Webasto Termo 90 S som jeg er svært godt forbøyd med. Jeg bruker det på ei sløyfe med 7 varmevekslere og hvor jeg kan bypasse etpar steder. Dette gir hurtig varme i salongen. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 roaldbj, ja jeg ser det, men etter teksten er det bare en av og på bryter, jeg må ta en telf å høre hva som er med i pakka, det er vel mulighet å få vinterrabat. Jeg lurer på om du har sløfa innom motoren? Skal en koble sløfa inn og ut slik det går i dag,(varmer vvtanken og en defr), blir vannet så varmt at termostaten i motoren åpner seg, da er det ok. Jonn Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Jonn: Varmerens oppgave er å sørge for at vannet blir ca 80 grader. Når den har gjort det slår den seg ned og etterhvert av. Så starter den når vanntempraturen har sunket. Den aner ingenting om temperaturen i båten. Hvis du vil ha automatisk styring på det, må du koble termostat til defrosteren. Så hvis du vil den skal gå jevnt, må du ta ganske mye varme ut av vannslyngen. Jeg har ekstra sirkulasjonspumpe i min 40-foter, men bruker den kun ved lufting og når jeg varmer opp slyngen med 220v el-kolbe. Dvs; du kan klare deg uten denne. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
nimbuster Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Min webasto har jeg koblet til varmtvannstanken, gjennom motor, videre gjennom defrostersystemet og tilbake til webastoen. Det er nok vannmegde til at varmeren ikke slår seg, eller ned før etter en 45 min. Det er riktig som det sies her, at varmeren kun reagerer på vanntemperaturen, hvorvidt den slås ned/av eller ikke. Sirkulasjonspumpen er stor nok til denne sløyfta, men det er jo mulig å koble til en ektra pumpe, dersom en skulle ha behov for det. I tllegg kan jeg gjerne innmontere en radiator/vifte dersom behov for det. Ombord hos meg fungerer denne helt utmekret. Jeg har montert webastoen kun for å varme opp varmtvannstanken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.