hlo Startet 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2007 Jeg har 2 stk 280 drev singelprop på min 76 Fjord weekender 30. Den har 2 stk vp 40 motorer med 130 hk. Motorer og drev er i god stand, men vi har hatt problemer 2 ganger i sommer med det jeg kaller slipp. Ligger å kjører i marsjfart ca 3000 3200 omdreininger (20 knop) Da ruser styrbord motor ut. Dette skjedde 1 gang tidligere i sommer og nå ifm med opptak. Propellen var ny ifjor og ser bra ut. Har ikke vært i bunn. Verksted mener at det ikke kan være kon som er slitt så lenge dette ikke skjer hele tiden og oljen i drevet ikke er "brent" Noen som kan ha et forslag for hvor en kan feilsøke? Drev fungeret godt på lavt turtall og girer helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Sikker på at det ikke er propellen som slipper i vannet da? Hvis du har kjølevannsinntak i bunn som stikker ut fra skroget forran propellen kan dette ende med at propellene spinner ut. Sitér dette innlegget Link to post
hlo Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Nei, inntaket sitter i drevet som normalt. Dette skjer i hovedsak med litt sjø og belasting ifm å komme over lange dønninger Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 (redigert) I de aller fleste tilfeller dette skjer så er det vulkaniseringen i propellen som har sluppet. Propellen spinner på huben. Du skriver at propellen er ny, er det en orginal ny propell? Redigert 30.Oktober.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Jeg heller også til vulkaniseringen av propellen. Prøv å bytt propell på drevene og se om det samme skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Drev som slipper kommer som regel kun av to årsaker tror eg, propell eller kon. Slipper det under stor belastning er det vulkaniseringen i propellen og slipper det eller slurer ved lav belastning etter innkopling er det konen som er for glatt og ikkje får feste. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Jeg hadde en prop på et 280 drev som oppførte seg slik hlo beskriver. Den slapp et par ganger med flere ukers mellomrom ved høy belastning uten at jeg forstod hva som skjedde. Tredje gang dette skjedde så slapp den skikkelig og spant hele tiden, klarte da maks 2-3 knop før den slapp. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hlo Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Propellen er original; SF hva var detsom var feilen hos deg? Båten min er tung og har skarp v bunn så jeg har tenkt at dette har sammenheng med for lav fart/ stor belastning, ,men denne gangen fikk jeg ikke over 2200 omd før den slapp etter at jeg hadde bakket opp for å sjekke om det var noe tau eller en teine.. som han fast Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Det er vulkingen som slipper, normalt skjer dette når propellen er noen år gammel. Men det kan jo hende at det har skjedd på din "nye" propell. Grunnen til at vulkingen slipper kan var at den er gammel og morken men kan nok også skyldes at du har truffet noe i vannet. Det skal ikke alltid så mye til. Winrace i Arendal vulker om propeller om det skulle vise seg at det er det som er problemet. Du kan som tidligere nevnt prøve å bytte om propellene for å se om problemet følger propellen, men jeg anta at du har en høyre og en venstre propell. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.