Jump to content

Nødbluss, hva brukes hvite og grønne til?

-Luna-

Recommended Posts

Har noen spørsmål:

Tenkte jeg skulle invistere i nødbluss siden jeg bare har noen røde håndbluss liggende. De kster tross alt ikke så mye (151Kr), så det er vel en billig sikkerhet å ta med seg. Godt tips til andre som ikke har det! I den forbindelse lurer jeg på hva fargene signaliserer. De røde og knall skuddene forstår jeg, men hva er de hvite og grønne til?? Tror de hvite kan være anti kollisjon eller lignende. Noen som har peiling?? Greit å vite når man har dem liksom  :rolleyes::cheers::smash:

Bilde

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

De hvite og grønne er til nyttårsaften  :rolleyes:

Det er kun de røde som signaliserer nød på sjøen - således er det best å kjøpe en pakke med bare røde.

Merkt at disse nødrakettene har en veldig begrenset synlighet. De når kanskje 50m opp (maks 80 m sier reklamen), og de lyser ikke lenge.

Det koster under 300 kroner for en pakke med skikkelig nødrakett og håndbluss på seatronic. Det anbefales i tillegg.

Det har jeg aldri sett - i hvilke ragattaer kreves det?

De hvite og grønne kan antakelig brukes ut i fra et privat regelverk som signaler med bestemt betydning - og dermed brukes i regattasammenheng om regelverket for regattaen eller NSF krevet det.

Men i nødsammenheng har de ingen funksjon. Der er det kun rødt bluss som har betydning som nødrakett. Dermed kan man også "straffefritt" leke med disse på nyttårsaften.

I praksis så er det nok ikke mange som bryr seg om hva som blir fyrt opp på nyttårsaften. Det er jo standard at gamle nødbluss blir brukt opp på denne dagen. Man trenger ikke akkurat fyre av nødraketter utover fjorden på nyttårsaften. Men det er endel nyttårsraketter som er ganske like nødraketter, så det kan være vanskelig å skille. For å si det på en annen måte: Hvis du forliser kl.23:59 på nyttårsaften, så tror jeg ikke nødblussene dine vil bli tatt alvorlig uansett! Prøv å utsette forliset litt!  :lol:

De hvite og grønne patronene er vel for å påkalle oppmerksomhet. Det finnes også noen sølvpatroner som er litt lenger og som bare smeller noe ¤%%hinsides uten å lyse. Det er kanskje de hvite avlange du har bilde av.

Det har jeg aldri sett - i hvilke ragattaer kreves det?

Fra ORC sikkerhetsbestemmelser:

http://www.seiling.no/files/{66C8E5D2-4229...02F80414CF}.pdf

4.23 PYROTEKNISKE NØDSIGNALER

Pyrotekniske nødsignaler skal være i henhold til SOLAS LSA Code Chapter III Visual Signals og ikke eldre enn den påstemplede utløpsdato og hvis ikke påstemplet dato, ikke eldre enn 4 år.

Kategori Røde fallskjerm bluss LSA kap. III

3.1 Røde håndbluss LSA kap. III

3.2 Hvite håndbluss* Orange røksignaler LSA kap. III 3.3

* Hvite håndbluss (bortsett fra farge og lysstyrke) skal være i overensstemmelse med LSA kap. III 3.2 NB ! Hvis hvite håndbluss ikke lar seg skaffe, skal de erstattes med røde. (Norges Seilforbunds tilleggsanmerkning)

Dette kreves faktisk i kategoriene 1 2 3 4 5, d.v.s. alt unntatt seilaser i sommersesongen på under 30 nm!

De hvite er for å gjøre seg selv synlig dersom man tror at et annet fartøy ikke er oppmerksom på en.

Har støtt på hvite bluss på turer til Skagen, hvor fiskebåter med bruk i vannet brukte hvite bluss for å 'jage oss rundt'. De hadde antakelig liner/utstyr i overflaten.

S/Y Surprise

• 5 år senere...
funker dårlig å sende eksplosiver i posten. må nok gå i butikken

Eller du kan bestille på nettet fra USA. Myyye billigere. Bestill ei hel kasse og ta det som flyfrakt. :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...