-Luna- Startet 3.Februar.2004 Del på Facebook Startet 3.Februar.2004 Har noen spørsmål: Tenkte jeg skulle invistere i nødbluss siden jeg bare har noen røde håndbluss liggende. De kster tross alt ikke så mye (151Kr), så det er vel en billig sikkerhet å ta med seg. Godt tips til andre som ikke har det! I den forbindelse lurer jeg på hva fargene signaliserer. De røde og knall skuddene forstår jeg, men hva er de hvite og grønne til?? Tror de hvite kan være anti kollisjon eller lignende. Noen som har peiling?? Greit å vite når man har dem liksom Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Bitteliten Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 De hvite og grønne er til nyttårsaften Det er kun de røde som signaliserer nød på sjøen - således er det best å kjøpe en pakke med bare røde. Merkt at disse nødrakettene har en veldig begrenset synlighet. De når kanskje 50m opp (maks 80 m sier reklamen), og de lyser ikke lenge. Det koster under 300 kroner for en pakke med skikkelig nødrakett og håndbluss på seatronic. Det anbefales i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 De hvite .... er til nyttårsaften Hvorfor krever da regattadeltagelse at du skal ha hvite ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Det har jeg aldri sett - i hvilke ragattaer kreves det? De hvite og grønne kan antakelig brukes ut i fra et privat regelverk som signaler med bestemt betydning - og dermed brukes i regattasammenheng om regelverket for regattaen eller NSF krevet det. Men i nødsammenheng har de ingen funksjon. Der er det kun rødt bluss som har betydning som nødrakett. Dermed kan man også "straffefritt" leke med disse på nyttårsaften. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 3.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Så det betyr at du kan bruke dem til hva du vil? F.eks. signalisere til en annen båt om hvor du er eller lignende? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
klikk Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 I praksis så er det nok ikke mange som bryr seg om hva som blir fyrt opp på nyttårsaften. Det er jo standard at gamle nødbluss blir brukt opp på denne dagen. Man trenger ikke akkurat fyre av nødraketter utover fjorden på nyttårsaften. Men det er endel nyttårsraketter som er ganske like nødraketter, så det kan være vanskelig å skille. For å si det på en annen måte: Hvis du forliser kl.23:59 på nyttårsaften, så tror jeg ikke nødblussene dine vil bli tatt alvorlig uansett! Prøv å utsette forliset litt! De hvite og grønne patronene er vel for å påkalle oppmerksomhet. Det finnes også noen sølvpatroner som er litt lenger og som bare smeller noe ¤%%hinsides uten å lyse. Det er kanskje de hvite avlange du har bilde av. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 De hvite og grønne brukes til å tiltrekke seg oppmerksomhet, uten at man er i nød, og for å markere hvor man er. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Det har jeg aldri sett - i hvilke ragattaer kreves det? Fra ORC sikkerhetsbestemmelser: http://www.seiling.no/files/{66C8E5D2-4229...02F80414CF}.pdf 4.23 PYROTEKNISKE NØDSIGNALER Pyrotekniske nødsignaler skal være i henhold til SOLAS LSA Code Chapter III Visual Signals og ikke eldre enn den påstemplede utløpsdato og hvis ikke påstemplet dato, ikke eldre enn 4 år. Kategori Røde fallskjerm bluss LSA kap. III 3.1 Røde håndbluss LSA kap. III 3.2 Hvite håndbluss* Orange røksignaler LSA kap. III 3.3 * Hvite håndbluss (bortsett fra farge og lysstyrke) skal være i overensstemmelse med LSA kap. III 3.2 NB ! Hvis hvite håndbluss ikke lar seg skaffe, skal de erstattes med røde. (Norges Seilforbunds tilleggsanmerkning) Dette kreves faktisk i kategoriene 1 2 3 4 5, d.v.s. alt unntatt seilaser i sommersesongen på under 30 nm! De hvite er for å gjøre seg selv synlig dersom man tror at et annet fartøy ikke er oppmerksom på en. Har støtt på hvite bluss på turer til Skagen, hvor fiskebåter med bruk i vannet brukte hvite bluss for å 'jage oss rundt'. De hadde antakelig liner/utstyr i overflaten. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Bitteliten Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Det var interessant. Må sørge for at det er i "regattabåten" vår. Så lenge vi seiler i Norge holder det jo med bare røde - ettersom hvite sikkert ikke kan skaffes akkurat den dagen vi har inspektører ombord Sitér dette innlegget Link to post
Rogerrovik Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Hvor mye tenker du og ta for dette her? mulig jeg er interisert , vet dere om noen sider jeg kan kjøpe det på? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 funker dårlig å sende eksplosiver i posten. må nok gå i butikken Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Mulig du ikke har oppdaget det, men tråden er sånn omtrent seks år gammel . Nødbluss/raketter får du bl.a. kjøpt på Maritim i Stavanger Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 funker dårlig å sende eksplosiver i posten. må nok gå i butikken Eller du kan bestille på nettet fra USA. Myyye billigere. Bestill ei hel kasse og ta det som flyfrakt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 ta med noen batterier i samme bestillingen... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Kaliber 4 er et greit og gangbart kaliber. Sitér dette innlegget Link to post
Rogerrovik Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Ok hvilken side da kan jeg kjøpe det fra? eller hvor i stavanger sa du, selger dem det nå? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 16.Januar.2010 Del på Facebook Svart 16.Januar.2010 Maritim Stavanger. Lervikbrygga 6. Tlf: 51841200 ..over Strømsbrua, gjennom tunellen, rett fram til blandeverket og så inn til venstre. Stor rød byggning. Sitér dette innlegget Link to post
Rogerrovik Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 ok takk for hjelpen, er det aldersgrense på og kjøpe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Løfter denne tråden igjen. Må vel oppdatere det pyrotekniske ombord og i den forbindelse; Hvor finner man kravene til slikt utstyr til de forskjellige kategoriene i forbindelse med regattaseiling? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.