Jump to content

Ferskvannskjøring av UB - vannet er stengt for vinteren

FredrikW

Recommended Posts

Har omsider fått opp båten, og hadde tenkt å ferskvannskjøre motoren med hageslage og spylemoffe idag. Da jeg kom til opplagsplassen oppdaget jeg at båtforeningen har skrudd av hovedkran og tappet vannet av anlegget allerede. Hvordan får jeg best ferskvannskjørt motoren da?

Motoren er en 140 hk Johnson 4-takt fra 2004. Slik som den står nå, montert på båten, er det mulig å få tredd en passe stor tønne rundt motoren, fylle tønna med vann og kjøre motoren en stund i dette vannet. Har mange 25-liters bøtter med vann jeg kan ta med, slik at jeg kan etterfylle tønna med friskt vann etterhvert.

Det er dog ikke mulig å få vannstanden høyere enn 5-10 cm over vanninnsuget nederst på motorstammen. Dvs. godt under normalt vannivå når båten ligger på vannet. Går dette bra, eller må vannstanden høyere opp for at motoren skal få sugd nok vann til å oppnå skikkelig kjøling?

Er det mulig å ferskvannskjøre ved å sette en bøtte noe høyre enn motoren, ha en slange fra bøtta koblet til en spylemoffe på motoren, og slik la motoren suge vann (med litt hjelp av hevert-effekten)? Hvis dette er en mulighet, så hadde jeg sluppet hele tønneopplegget. Da er det jo bare å ha med noen hundre liter vann på store bøtter, og så etterfylle bøtta som motoren suger fra.

Det er tatt full service på motoren med skift av olje, plugger etc, så det eneste som gjenstår nå er å finne en grei måte å ferskvannskjøre systemet på med medbrakt vann. Alle gode forslag mottas med takk!

Edited by FredrikW (see edit history)

Låner denne litt,håper det går bra?!Har en 15hk,4 takt som jeg også må bruke ett tønne for å få kjørt igjennom ferskvann:men har tenkt på om motoren har godt av å få kjørt igjennom kjølevæske.Da ser jeg for meg følgende at jeg må fylle en bøtte/tønne med dette og kjøre motor.Frostvæsken får jeg gratis så utgiftene er ikke å ta hensyn til.Men er dette hensiktmessig????????????

Takk for lånet av tråden,håper evnt.svar er deg også nyttig.

Mvh.

Draugen

Har omsider fått opp båten, og hadde tenkt å ferskvannskjøre motoren med hageslage og spylemoffe idag. Da jeg kom til opplagsplassen oppdaget jeg at båtforeningen har skrudd av hovedkran og tappet vannet av anlegget allerede. Hvordan får jeg best ferskvannskjørt motoren da?

Er det mulig å ferskvannskjøre ved å sette en bøtte noe høyre enn motoren, ha en slange fra bøtta koblet til en spylemoffe på motoren, og slik la motoren suge vann (med litt hjelp av hevert-effekten)? Hvis dette er en mulighet, så hadde jeg sluppet hele tønneopplegget. Da er det jo bare å ha med noen hundre liter vann på store bøtter, og så etterfylle bøtta som motoren suger fra.

Det er tatt full service på motoren med skift av olje, plugger etc, så det eneste som gjenstår nå er å finne en grei måte å ferskvannskjøre systemet på med medbrakt vann. Alle gode forslag mottas med takk!

Har aldrig prøvd dette selv, men teknisk sett burde dette være mulig. Ville nok sørget for at sugeslangen opp til bøtta ble fyllt med vann, før du startet opp. Du bør også ha vann klart til påfyll, hvis du skal kjøre ca: 10 min på tomgang.

Lykke til. :flag:

Jeg tenkte også på muligheten for å la den siste bøtta inneholde 50/50 vann og frostvæske, for å få den beskyttende effekten av frostvæska i systemet.

Selv om jeg kapper til en tønne, så kommer ikke den langt nok opp på motoren til at vannstanden blir som når båten ligger på sjøen. "Festebraketten" og powertrim-opplegget kommer i veien, slik at tønna maks kommer halvveis opp på motorstammen.

Jeg tenkte også på muligheten for å la den siste bøtta inneholde 50/50 vann og frostvæske, for å få den beskyttende effekten av frostvæska i systemet.

Selv om jeg kapper til en tønne, så kommer ikke den langt nok opp på motoren til at vannstanden blir som når båten ligger på sjøen. "Festebraketten" og powertrim-opplegget kommer i veien, slik at tønna maks kommer halvveis opp på motorstammen.

Dette er da ikke no problem, så lenge det er vann opp til kavitasjonsplaten (den rett over propellen) så er det mer enn nok. Utenbordsmotorer tar inn vannet omtrent i nivå med propellakselen. Husk at når dere kjører i plan går ikke vannet halvveis opp på stammen. :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er jo sant. Vannstanden står mye lenger ned på stammen når båten ligger i plan. Altså vil tønne-trikset gi tilfredsstillende vanninnsug. Da er kanskje det den tryggeste løsningen.

Mener å huske en annen her på forumet som fant ut at vannet burde stå et stykke over kavitasjonsplata, for å få dette igang.

Ellers er det jo helt riktig at kavitasjonsplata ligger i plan med vannstrømmen fra bunnen av båten i fart.

Vannet blir da presset mot vanninntaket og gjør det lettere for vannpumpe (impeller) å få tak i vannet.

Ville nok forsøkt å få så mye vann som mulig i tønna. Dette var nå min mening, men dette går nok bra. :yesnod:

Har kjørt mange ganger med hevert prinsippet og spyle muffe!

Har aldri hatt noen problemer med det, men det kan som andre nevner være lurt å fylle slangen først.

edit: la til dette:

Jeg pleier også alltid å kjøre gjennom litt frostvæske på slutten (via hevert prinsippet) grunnen til at jeg gjør dette er fordi jeg er redd det skal bli stående igjen vann i impeller hus o.l. er det noen grunn til denne bekymringen, eller tømmer motoren seg helt for vann når den står nedtiltet.

Jeg pleier også å sørge for å kjøre gasseren og bensinslanger o.l. i motoren helt tom, dette fordi jeg har hørt at gammel 2 takts olje kan størkne og lage ulumskheter. Med andre ord kobler fra bensinslangen og kjører til den begynner å fuske, tvinger den videre med choke osv. Er dette nødvenig?

Problemet jeg ender opp med da er, å tilpasse når jeg skal sette i gang med frostvæske i forhold til når motoren dør! Har desverre ikke ubegrenset tilgang på forstvæske :)

Sorry avsporinga av tråden men håper på noen kloke svar fra noen kloke hoder :)

Edited by espenal (see edit history)
Har kjørt mange ganger med hevert prinsippet og spyle muffe!

Har aldri hatt noen problemer med det, men det kan som andre nevner være lurt å fylle slangen først.

edit: la til dette:

Jeg pleier også alltid å kjøre gjennom litt frostvæske på slutten (via hevert prinsippet) grunnen til at jeg gjør dette er fordi jeg er redd det skal bli stående igjen vann i impeller hus o.l. er det noen grunn til denne bekymringen, eller tømmer motoren seg helt for vann når den står nedtiltet.

Problemet jeg ender opp med da er, å tilpasse når jeg skal sette i gang med frostvæske i forhold til når motoren dør! Har desverre ikke ubegrenset tilgang på forstvæske :)

Sorry avsporinga av tråden men håper på noen kloke svar fra noen kloke hoder :)

Hei, har aldri benyttet frostvæske på utenbordsmotor. Du nevner du er redd for at det kan stå igjen vann i impellerhuset. Hadde en 90 hk Tohatsu, hvor det

ifølge manualen ble anbefalt å kjøre starteren noen få omdreininger for å få tømt impellerhuset for vann før vinterlagring. Det er mulig at andre motorer har et dreneringssystem, som gjør dette unødvendig. Når motoren står lagret vertikalt er jeg rimelig sikker på at den renner tom for vann. Men allikevel har jeg gjort det til en vane å kjøre en par-tre omdreininger på starteren før lagring. Lykke til. :yesnod:

Nå skal en ikke være ny på et forum og være skråsikker, men kjøre impelleren tørr hadde ikke jeg gjort. Det må da bli en enorm slitasje på impelleren med fare for ødeleggelse?

Står det i manualen at dette skal gjøres er det vel greit, men det skurrer altså hos meg.

Frostveske har jeg aldri sett nevnt i noen manualer. Hadde dette vært i nærheten av nødvendig tipper jeg produsentene hadde gardert seg med et avsnitt om dette. Hvordan er det med frostveske og gummi, sikker på at det er en god mix? Ikke vet jeg.

Om det skulle være litt vann igjen i impellerhuset vil jeg tro at det er plass nok til ekspansjonen ved frost.

Ok - det var mine udokumenterte tanker - ta det for det det er verdt.

Ikke galt at et nytt medlem hjelper selv med engang istedet for å begynne med å spørre om hjelp! :) Bra initativ.

Ser selvfølgelig det du sier om å tørrkjøre impelleren, men et parr omdreininger kan vel ikke ha så mye å si? I stedet for å kjøre starteren kan man heller kanskje vri et parr omdreininger manuelt. Angående frostvæske og gummi, er det ikke vanlige impellere i de fleste innenbords motorer med ferskvannskjøling?

Hvis ikke sier jeg hjelp, har ikke så lang båt erfaring at jeg skal være sikker på noe av dette, prøver tappert å ta til meg kunnskap og gjøre det jeg ser som fornuftig :)

Nå skal en ikke være ny på et forum og være skråsikker, men kjøre impelleren tørr hadde ikke jeg gjort. Det må da bli en enorm slitasje på impelleren med fare for ødeleggelse?

Står det i manualen at dette skal gjøres er det vel greit, men det skurrer altså hos meg.

Frostveske har jeg aldri sett nevnt i noen manualer. Hadde dette vært i nærheten av nødvendig tipper jeg produsentene hadde gardert seg med et avsnitt om dette. Hvordan er det med frostveske og gummi, sikker på at det er en god mix? Ikke vet jeg.

Om det skulle være litt vann igjen i impellerhuset vil jeg tro at det er plass nok til ekspansjonen ved frost.

Ok - det var mine udokumenterte tanker - ta det for det det er verdt.

Hei, velkommen til BP forresten. Dine meninger om å tørrkjøre impelleren er jo helt fornuftige. Som jeg nevnte i mitt innlegg tidligere , var det anbefalt å kjøre starteren et-par tre omdreininger på min Tohatsu 90 hk. Kan dessverre ikke legge ved kopi av manualen, da den ble overlevert kjøperen. (mulig jeg kan fremskaffe denne) Her er det jo ikke snakk om å "tørrkjøre" over lengre tid, kun forsikre seg om at den siste rest av vann blir "spyttet" ut av impellerhuset. Ellers skulle man tro, som du sier at det burde være ekspansjonsmulighet for det vannet som eventuellt måtte være igjen. Tviler heller ikke på dette, men det kan være forskjell i konstruksjon på forskjellige impellerhus. I manualen til min nåværende motor(Mercury) står det kun anbefalt å lagre motoren vertikalt, for at vann kan renne ut. :flag:

Har holdt på med "tønnemetoden" på 2-3 motorer i 35 år og aldri hatt problemer med dette. Kjører aldri impeller tørr. Bruker vannstand godt over kavitasjonsplata. Da suger den det den trenger. Har hele tiden vannslangen i tønna for tilførsel av nytt vann. Spylemuffer stoler jeg ikke på - men fordelen med disse er at det hele tiden kommer rent vann til...

Frostvæske er kun korrosjonshindrende aktivt når den er tilstede i væskeform - det er derfor den skal byttes etter gitte intervaller i lukkede systemer. Motorene er som regel godt nok beskyttet i fra fabrikk for levetiden når saltet blir skylt ut etter hver sommersesong.

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Da jeg kjøpte ny påhenger til jolla i våres var i hvertfall forhandler helt klar; motoren må svirre noen få omdreininger for at impellerhuset skal få tømt seg - derfra renner vannet ikke ut av seg selv. Alternativet er frostveske - men å la den svirre så vidt det er er jo enklere.

NRK, gammal Johnson 60 hk, men har drevet med mye av det samme på motorene til bekjente av meg også.

edit:

Nordan: mener også å ha hørt at det er bra å kjøre igjennom med frostvæske innimellom siden det forhindrer rust og avleiringer og skit i å bygge seg opp?

Edited by espenal (see edit history)

Da har jeg ferskvannskjørt ved hjelp av bøtte og hevert-prinsippet. I tillegg til hevert-virkningen hadde jeg en akvariepumpe som gir rundt 1000 liter i timen oppi bøtta, for å pumpe vannet gjennom hageslangen og frem til spylemoffa.

Så ut til å funke greit, men fikk ikke like bra trykk på kjølestrålen som når båten ligger på vannet. Håper impelleren fortsatt er i god form! Hadde så vidt over tomgangsturtall under hele prosessen, og pumpa gjennom 10 stk. 25 liters bøtter med ferskvann. Det tok rundt 10 minutter, og det skulle vel holde...?

Nordan: mener også å ha hørt at det er bra å kjøre igjennom med frostvæske innimellom siden det forhindrer rust og avleiringer og skit i å bygge seg opp?

Godt mulig - jeg har egentlig ikke peiling. jeg har alltid brukt frostvæske på påhengerne - første gang i år at jeg ikke gjør det. Det er vel anbefalt på vanlige innenbordsmotorer som skal stå lenge selvom de ikke utsettes for frost så da har det sikkert noe for seg også her? Men selve impelleren er visstnok ikke så glad i frostvæske og forringes da noe raskere er det noen som påstår.