Jump to content

Perkins 220 hk, 1984, vannet forsvinner i manifoilen


Astor

Recommended Posts

Jeg har i det siste mistet mye vann i manifoilen. Når jeg kjører holder vannstenden i manifoilen seg konstant. Når jeg har slått av motoren så synker vannet til langt ned mot bunnen i manifoilen.

Jeg har ikke vann i olja. Det er konstantert.

 

I fjor tok vi ut varmeveksleren og fikk den rengjort for alge og skitt på et radiatorverksted. Den var da gullende ren når den ble innsatt i fjor høst. Så kom problemet i sommer da det til stadighet var for lite vann i manifoilen. Jeg gjorde da den store feilen at jeg etterfylte med rent vann i stedet for å etterfylle med frostveske. For det var nå et helv....tes slit å få varmeveksleren ut fra manifoilen. Den satt dønn fast i korresjon som er oppstått da rent vann har fått jobbet mot støpegodset i hele sommer uten tilsetning av antikorresjonsmiddel som skal være tilsatt den røde frostvesken.

Vi var redd for at varmeveksleren hadde fått seg en skjevhet når vi med "hammer og spett" mått slå den ut av manifoilen. (ca. 8000,. pluss mva)

 

 

Men, hva kan gjøre sitt til at vannet synker når motoren ikke er i bruk? Kan det ha vært en lekkasje i en O-ring?

 

Eller må jeg bytte toppakkning?

 

Motoren er en 84-modell Perkins 220 hk, 6 syl.

Jeg var innom Universal disel for et par dager siden og bestilte nye O-ringer, hvor en hyggelig kar presiserte for meg at jeg måtte ligge unna bensinstasjonfrostvesken og heller holde meg til den røde.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er vel litt farge på dette vannet ville jeg tro.

  • Ser du noe vann kjølen?
  • Ferskvannspumpa er tett?
  • Kan det være lekkasje inn på varmtvannsberederen?
  • Har du andre ting som er koplet til ferskvannssiden, varmeradiatorer?

Vet ikke, men dette var ting jeg kom på i farten.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg vet hvilken manifold du har så kan det jo høres ut som om det er o-ring eller tæring som gjør at det ikke holder tett. Når motoren går så har du jo litt trykk på sjøvannsiden som "holder mot".

 

Det der med rent vann i stedet for frostvæske et en tabbe mange gjør, tenker nok på at det fryser jo ikke, i alle fall ikke før til vinteren. Den viktigste funksjonen frostvæske har, i alle fall i båt, er rust- og korrosjonsbeskyttelse. F.eks fjæren i simmerringen i vannpumpen tar kveld rimelig kjapt i rent vann...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

tømte du ut all kjølevæske fra systemet da du først gjorde jobben?

 

Har opplevd noe lignende etter å ha byttet kjølevæske på en annen båt jeg hadde, fylte på væske flere ganger før det stabiliserte seg. Og det var litt skummelt. Årsaken var store luftmengder i systemet. Feilen jeg gjorde var å ikke kontrollere hvor mye jeg tappet av, sammenlignet med hvor mye jeg fyllte på.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha sjekket ferskvannspumpen! Om denne er litt slakk i lagrene hender det at den lekker når motoren står i ro, da akslingen henger med trykk på en side av tetningen. Under drift roterer jo akslingen, og belastningen på tetningen blir mer jevnt fordelt! Hadde dette problemet med en bil for mange år siden. Det lakk ikke ut en dråpe mens motoren gikk, men straks den stoppet slapp den ut noen desiliter vann. Tok noen måneder før jeg så sammenhengen...

 

Ellers så kan jo dette ha noe med varmeveksleren å gjøre også. Hvis systemet er utformet slik at varmeveksler renner mer eller mindre tom når motoren står, kan jo dette forklare hvorfor den ikke lekker mens motoren går??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er vel litt farge på dette vannet ville jeg tro.
  • Ser du noe vann kjølen?
  • Ferskvannspumpa er tett?
  • Kan det være lekkasje inn på varmtvannsberederen?
  • Har du andre ting som er koplet til ferskvannssiden, varmeradiatorer?

Vet ikke, men dette var ting jeg kom på i farten.

 

 

 

Ikke noe vann i kjølen.

Skal skjekke ferskvannspumpa.

Har stengt av vannet mot bereder og defroster.

Ingen andre ting er koblet mot vannet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ove (Sjøstjerna) satte trykk på de små rørene i varmeveksleren og fant flere rør med lekkasje i. Tilstanden til hele veksleren var i så dårlig forfatning at ny er innkjøpt i dag. 13000.- pluss mva. :headbang:

 

Nå gjenstår å få ut all gammel avleiring, og tæring. Bruker drill med påsveiset lang stålstang og stålbørste i enden. Fy så mye skitt som dukker opp. Hele motorens vannsystem er tappet ut og ny rød frostveske er innkjøpt. Så er det bare å krysse fingre og tær og håpe at dette var feilen til at vannet forsvant.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...